Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets of Cyclocrosser?

jbarelds
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:45

jbarelds 18 jan 2014 13:03

Beste fietsers,

Vandaag is mijn oude/oudste (alu) racefiets overleden (Frame gescheurd) en ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Ik heb gelukkig nog een andere racefiets, dus ik sta niet stil in de tussentijd :-).

Mijn overleden fiets gebruikte ik tweeledig:
1. Om op te vossenritten. Vossenritten zijn een soort van 2 uur durende wedstrijd ritten waarbij je regelmatig off-road gaat. Het zwaartepunt ligt echter op het rijden op de weg dus rijden de meeste deelnemers op een gewone racefiets (minder weerstand van de banden, dus hoger tempo).

2. Als backup voor mijn andere (titanium) toer-/racefiets. Ik fiets in de zomer overwegend toertochten op de verharde weg.

Ik twijfel of ik nu het beste een cyclo-crosser kan kopen waarmee ik met een paar extra "normale" racewielen (23c) ook op de weg goed op tempo kan toeren óf dat ik een racefiets koop met wielen waar wat meer profiel op zit om ook goed te kunnen gebruiken bij vossenritten.

Iemand een dergelijke afweging ook al eens moeten maken en/of tips/suggesties?
Ik hoor het graag.
Alvast bij voorbaat dank!

Gr. Johan

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2014 13:40

Een fietsmaat van mij heeft een crossfiets en een racefiets .
Hij gebruikt zijn crossfiets enkel in de winter en op verharde (asfalt) wegen met bandjes van 28 breed.

Voor toertochten gebruikt hij altijd zijn racefiets omdat een crossfiets toch iets anders (harder?) remt dan een racefiets.

In een peleton met voor de rest enkel racefietsen zou dit dus gevaarlijk kunnen zijn.

De zit op een crossfiets is ook iets anders (bracket is hoger) dan op een racefiets.

Je geeft alle overwegingen zelf al perfect aan,jij bent echt wel de enige die de keuze moet maken,

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 18 jan 2014 14:46

De eerste crossfiets (zonder schijfremmen) die harder remt als een racefiets moet ik nog tegen komen.

jbarelds
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:45

jbarelds 18 jan 2014 19:27

Bedankt voor de reacties.
Zijn trouwens de velgen van de wielen van een cyclo-crosser net zo breed als een normale racefiets?

Gr Johan

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 jan 2014 21:14

Ja.


Op een cyclocrosser kun je alle (stevigere) racewielen gebruiken.
Voor de doelen die jij met je fiets hebt, is een crosser volgens mij prima geschikt.

Ikzelf heb een Focus Mares CX 1.0, en die zit vrijwel hetzelfde als mijn racefiets. Daar heb ik bij het uitzoeken wel op gelet.

Ik rijd er toertochten op de weg mee, maar ik kan er ook prima mee uit de voeten in het veld of in het bos. Laat je niet wijsmaken dat je op een crosser niet in een groep op de weg kan fietsen.

https://www.youtube.com/watch?v=in_8FdjbXGk

sjaak de snaak
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jul 2012 11:33

sjaak de snaak 18 jan 2014 21:32

De Kona Rove al eens bekeken?

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 18 jan 2014 23:23

En dan de ti versie van de Rove 8-)

Ik denk dat je jezelf moet afvragen met welke bandbreedte je wilt rijden. In een racer kun je als het meezit hooguit 28mm kwijt. Je zou eens kunnen kijken naar Ritchey of Surly.

Ik gebruik mijn crosser zelf tot volle tevredenheid op de weg met 32mm banden.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 19 jan 2014 08:02

Rij zelf in de winter en in het seizoen bij slecht weer met de CX, ook in groep als het regent. Het remt minder hard dan race remhoeven maar gaat best, nog nooit in de problemen gekomen. Kan me inbeelden dat het in echte koersomstandigheden niet voldoet.

Een CX met schijfremmen sta je zeker stil, al hoef ik het niet meer na jaren ervaring op de MTB, de TRP cantilevers volstaan.

Een Trek Domane kan ook nog je ding zijn, die heeft een grote clearance op de achterbrug dus daar krijg je makkelijk brede bandjes tussen voor een wegfiets, en heeft een comfortabele vering.

Edit: als Boom er in slaagt Parijs Roubaix te rijden met de CX en cantilevers zal het voor ons ook wel voldoen zeker?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 jan 2014 09:53

Pelep schreef:Een CX met schijfremmen sta je zeker stil, al hoef ik het niet meer na jaren ervaring op de MTB, de TRP cantilevers volstaan.
Pardon?
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb een crosser met mechanische schijfremmen. En ik kan dat alleen maar afraden. Het is gewoon hopeloos.
Ze zijn zwaarder
Een wiel steken is minder gemakkelijk
Ze lopen aan
Afstellen is een crime
Het remt matig

Mijn fietsenmaker noemde dit een vooruitgang. Ik verklaar hem voor gek.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 19 jan 2014 13:07

Dat zegt Pelep toch ook eigenlijk?

Ontopic:

Mijn ervaringen zijn niks dan goeds met een crosser, ik rijd er in de winter crosswedstrijden mee en in de zomermaanden leg ik er andere bandjes onder en ga ik daar gewoon fijn verder.

Bij mij was het overigens een keuze in verband met mijn budget, zo heb ik maar één fiets nodig in plaats van twee, zodat ik ook beide kan doen.

Wat wedstrijden op de weg betreft daar heb ik geen ervaringen mee, dat lijkt me alleen een kwestie van andere kettingbladen voor vervangen.
Afbeelding

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 19 jan 2014 13:12

StevieSeagal schreef:Dat zegt Pelep toch ook eigenlijk?

...
Inderdaad

jbarelds
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:45

jbarelds 19 jan 2014 18:19

Bedankt voor alle info mannen. Ik heb al min of meer mijn besluit genomen obv jullie informatie en ga voor de cyclocrosser. Zodra er meer info is zal ik het laten weten :-). Nogmaals allemaal bedankt voor de nuttige info!

Plaats reactie