Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe one 23 of 25 mm

remirom
Forum-lid

remirom 15 jan 2014 07:31

het extra comfort komt eigenlijk vooral van het extra volume in de totale band en meer luchtvolume, zelfs bij een gelijke druk ten opzichte van een lager volume, kan meer demping geven (er is immers meer lucht om samen te druken)

Als je dan nog eens de druk verlaagt wat perfect mogelijk is bij een 25mm bandje, want niet alleen is de band hoger het draagvlak is ook groter (waardoor je dus minder druk nodig hebt) , dan krijg je nog extra comfort.

Ik en alvast een 25mm fan, rijd er al jaren mee behalve dan nu op dit moment wegens tubeless zx bandjes die nog niet in 25mm te verkrijgen zijn :-( .

andere voordelen zijn extra grip en in princiepe zou je er minder plat mee rijden, doordat er een groter draagvlak is , is de druk per/opp kleiner en zal er minder snel iets je band perforeren.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 jan 2014 19:39

-Nadeel is dan weer de grotere luchtverplaatsing die zo'n bredere band geeft. Frontaal gemeten minder aerodynamisch dus. Koop je dure Aero wielen doe je het mooie voordeel weer teniet met een brede band.

-Dan een groter oppervlak heeft natuurlijk meer kans om mogelijke objecten die in de band kunnen penetreren van de rijbaan op te pakken. Op microniveau stijgt de kans op lekrijden dus gigantisch.

-En natuurlijk stijgt de mogelijkheid tot aquaplaneren naarmate de band breder wordt. Dat weet iedereen.
Echter bij droog wegdek wel een betere torque-efficiëntie, dat dan wel weer, maar laten we ons vooral niet blindstaren op de voordelen alleen alsjeblieft!

-Een bredere band weegt ook meer. Vermenig dit met 2 als je zowel voor als achter 'breed' rijdt.

:ugeek:

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 15 jan 2014 20:06

Sommige aero wielen hebben velgen die zo breed zijn dat ze bijna één geheel maken met een 25mm band en dan is het weer prima vanuit een aero oogpunt. Veel 23mm banden vallen wat breder uit dus dat kan een goede keuze zijn. Het hangt dus erg af van de velg, fiets en waar je rijdt. Als je een lagere bandenspanning wilt vanwege slechte wegen en meer comfort, dan is 25mm of 28mm een goede keuze. Rij je op mooi strak asfalt of ga je klimmen dan kan 23mm de beste keuze zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

remirom
Forum-lid

remirom 15 jan 2014 20:37

GoldenRatio schreef:-Nadeel is dan weer de grotere luchtverplaatsing die zo'n bredere band geeft. Frontaal gemeten minder aerodynamisch dus. Koop je dure Aero wielen doe je het mooie voordeel weer teniet met een brede band.

-Dan een groter oppervlak heeft natuurlijk meer kans om mogelijke objecten die in de band kunnen penetreren van de rijbaan op te pakken. Op microniveau stijgt de kans op lekrijden dus gigantisch.

-En natuurlijk stijgt de mogelijkheid tot aquaplaneren naarmate de band breder wordt. Dat weet iedereen.
Echter bij droog wegdek wel een betere torque-efficiëntie, dat dan wel weer, maar laten we ons vooral niet blindstaren op de voordelen alleen alsjeblieft!

-Een bredere band weegt ook meer. Vermenig dit met 2 als je zowel voor als achter 'breed' rijdt.

:ugeek:
extra gewicht klopt.
aquaplanning klopt niet, de snelheid en breedte van een fietsband is veel te klein om maar enigsinds van aquaplanning te kunnen spreken, intgendeel het grotere opp zal voor meer grip zorgen in elke situatie
lekrijden klopt niet, de druk per opp is kleiner, bv probeer eens met het topje van je pink 1kg druk uit te oefenen op de snee van een mes, gegarandeerd zit je erdoor, echter bv met de platte kant van je duim 1kg uitoefenen op de snee van het mes en je zal niets hebben (tenzij een retescherp mes natuurlijk ;-) ) , dit wordt in het algemeen trouwens bevestigd door ervaring, 25mm bandjesrijders rijden minder plat
aerodynamice is compleet verwaarloosbaar, in sommige gevallen zal dit zelfs omgekeerd werken aangezien het frontaal opp niet alleen belangerijk is maar de totale vorm wel, hoe meer je de druppelvorm kan benaderen hoe meer Aero.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 jan 2014 09:47

Extra gewicht ja, maar niet bij de schwalbes die ik heb :-)

207 en 209 gram voor de 25mm
197 en 212 voor de 23mm

Dus op een setje scheelt dat 7 gram en als je pech hebt nog minder.

Ik schreef het al op een relatief smalle reynolds 46 velg valt een 25 veel mooier en een 23mm oogt iel en te smal.

Voor ons als amateurs zie ik ook voor niemand een reden nog op 23mm te gaan rijden (tenzij je tubes of tubeless gaat rijden, dan heb je al meer comfort)

daarnaast zijn de wegen in nederland biljartlakens vergleken met andere. Ardennen, daar rijd ik altijd op de MTB, maar op sommige wegen vraag ik me werkelijk af of je er fatsoelijk en veilig op een racer kan rijden.

In Toscane aan de kust niet anders wat een gaten en putten op sommige plaatsen.

Lekrijden weet ik niet ik ben nog de gelukkig die nog nooit op de racer heeft lekgereden.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jan 2014 13:11

Ik lees dat de Schwalbe One tubeless een gewichtslimiet van 70 kg hebben. Lijkt me erg laag (kun je driekwart van de NL fietsers als doelgroep afschrijven). Iets om rekening mee te houden? Wil ze icm Notubes Alpha velgen gebruiken. Juist omdat ik geen zin meer heb ik gezeik (hoop ellende gehad met conti 4000s op deze velgen).

Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jan 2014 13:18

Verder lezend op de Schwalbe site: de tubeless uitvoering heeft in 23 mm uitvoering als limiet voor de bandendruk 5 bar. Lijkt me ook erg laag. Zeker als ze in hun verhaal op dezelfde site schrijven dat tubeless als voordeel heeft dat je ze met 1 bar minder kan rijden bij vouwbanden (ter indicatie: ik rij met 7,5-8 bar in mn vouwbanden).

Iemand suggesties voor tubeless banden die wat breder inzetbaar zijn?

lvd386
Forum-lid

lvd386 16 jan 2014 13:36

Bedankt ik ben eruit het worden 25 mm Schwalbe one bandjes
Ze komen op 50 mm U-shape Yoeleo carbon wielen
Ik verwacht wat meer comfort met de 25 mm banden op de harde carbon wielen
Bottecchia SP9 supernova
DeR♥️sa king XS

JoostG
Forum-lid

JoostG 16 jan 2014 13:37

alpdhuez53:15 schreef:Verder lezend op de Schwalbe site: de tubeless uitvoering heeft in 23 mm uitvoering als limiet voor de bandendruk 5 bar. Lijkt me ook erg laag. Zeker als ze in hun verhaal op dezelfde site schrijven dat tubeless als voordeel heeft dat je ze met 1 bar minder kan rijden bij vouwbanden (ter indicatie: ik rij met 7,5-8 bar in mn vouwbanden).

Iemand suggesties voor tubeless banden die wat breder inzetbaar zijn?
Je zou ook kunnen informeren bij Wasbeer2006. Die heeft recent de Schwalbe One tubeless in gebruik genomen.

Heb hier Schwalbe Ultremo ZX (tubeless) liggen en snel uit verpakking gehaald: 5-8.5 bar. Ik vind geen info over gewicht, al maak ik mij niet druk met mijn 73 kg.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 16 jan 2014 14:38

alpdhuez53:15 schreef:Ik lees dat de Schwalbe One tubeless een gewichtslimiet van 70 kg hebben. Lijkt me erg laag (kun je driekwart van de NL fietsers als doelgroep afschrijven). Iets om rekening mee te houden? Wil ze icm Notubes Alpha velgen gebruiken. Juist omdat ik geen zin meer heb ik gezeik (hoop ellende gehad met conti 4000s op deze velgen).
Maximum belasting is idd 70Kg, denk dat er maar weinig mensen van 140Kg op de fiets zitten. Je heb NL 2 banden ;)

De banden spanning word geadviseerd tussen de 5 en 8,5 bar idd.

Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jan 2014 15:13

Ok, die 70 kg snap ik nu. Maar op de Schwalbe site vond ik toch echt max 5 bar terug. Waar haal je de 8,5 bar vandaan?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 16 jan 2014 15:25

Van de Schwalbe site, en das zelfs voor de tubeless, de normale kan tot 10 bar.

http://www.schwalbe.com/nl/road-reader/ ... e-one.html

Plaats reactie