Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

ouwe lullen op de race fiets

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 dec 2013 10:46

Inderdaad als de kans zich niet voordoet in de je tijd dat het mogelijk is iets ermee te bereiken houdt het op om daarin te groeien... Wat alsjes zijn dingen waar je achteraf over nadenkt. Niet op dat moment.

Met karting was ik ook altijd een van de snelsten qua dag toptijd, wanneer ik dat ging doen met vrienden en later tijdens personeelsuitjes tijdens 2 korte ritjes, terwijl ik dat maar 1x per jaar deed en anderen veel vaker. Maar dat soort dingen waren voor mij echt onbetaalbaar (en mijn ouders gingen mij daar sowieso niet in steunen) om daar verder in te gaan. Zo is het met veel materiaalsport, maar ondanks dat ik die kansen niet heb gekregen heb ik erg veel plezier van de hobbies/sporten gehad die ik wel heb mogen ervaren. Bij velen loopt het toch zoals het loopt...

Dat ik nu weer op de racefiets rijd is mooi meegenomen en af en toe een toertochtje mee pik.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 27 dec 2013 10:58

Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd bij de populaire toertochten?
Ik heb er nooit een gereden maar zie weleens wat beelden op youtube voorbijkomen, en het lijken me behoorlijk seniore aangelegenheden over het algemeen. Of vergis ik me?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 dec 2013 11:06

Martin Swinkels schreef:Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd bij de populaire toertochten?
Ik heb er nooit een gereden maar zie weleens wat beelden op youtube voorbijkomen, en het lijken me behoorlijk seniore aangelegenheden over het algemeen. Of vergis ik me?
Dat valt wel mee. De leeftijd is toch wel de leeftijd van de gemiddelde wielrenner die je tegenkomt op de weg... De wielrenners die je tegenkomt zijn ook de deelnemers. Denk dat ik met mijn 37 jaar bijna zo'n gemiddelde deelnemer ben qua gemiddelde leeftijd... ;). Tijdens de Ronde v. Noord-Holland of de Boretti kom ik inderdaad van alles tegen op diverse fietsen. Al is het bij 160km+ wel allemaal een racefiets.

Maar tijdens een mountainbike toertocht als Limburgs Mooiste, MH2D of Bart Brentjes Challenge vind je inderdaad minder 50+ ers als tijdens een wegtoertocht. Moet wel zeggen dat ik in 2011 mijn eerste toertocht reed op de mtb op mijn 34e, en sinds vorig jaar dus ook wat toertochtjes op de racefiets. Dat ik nu ook toertochten fiets komt wel door andere fietsmaten van mijn niveau, want alleen vind ik het minder leuk

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 dec 2013 20:04

Het beeld van TS is heel herkenbaar. Van de renners die ik onderweg tegenkom lijken er meer ouder te zijn dan de 44 jaren die ik tel. Het zijn dan wel de "losse" rijders. Bij de groepen die ik tegenkom (of eigenlijk die mij voorbij rijden) zie ik juist overwegend jongere mensen meerijden.

Waarom niet eerder begonnen? Fietsen was inderdaad een beetje een volkse sport, waar gereformeerde mensen zich niet zo bij thuis voelden. Het werd thuis in ieder geval niet gestimuleerd om te gaan fietsen, want de wedstrijden waren vooral op zondag, en dat mocht niet.
Ik ben een eerste keer begonnen met fietsen toen ik 29 was, maar na een paar jaar was dat voorbij. Sinds twee jaar fiets ik weer met veel plezier en ook af en toe het idee, wat ik zou hebben kunnen bereiken als ik voor mijn 20ste was begonnen. Mss de beloften wel gehaald?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 dec 2013 22:20

Spijt is een groot woord,ik heb tot mijn 16de heel veel gefiets cross,toen kwam er een Honda MT5-daarna een auto en op mijn 18de het leger in tot mijn 23ste,Toen full-time touringcar chauffeur tot op de dag van vandaag nog steeds van beroep.
In mijn werk kun je geen team sport doen dus eigenlijk nix gedaan tot mijn 42ste,een kameraad vroeg me mee te gaan naar een rpm les en dat beviel me goed dus hup jaarkaart genomen.
Van dezelfde kameraad de racefiets overgenomen een Sensa met 105 afmontage.
Hier een half jaar mee gereden verkocht en een Kuota gekocht in 2011 en daar rijdt ik nog steeds mee.
Het fietsen heeft mij altijd wel gelegen dus kan wel aardig mee trappen.
Gezien ik nu bijna iedere reis mijn racer mee neem kan ik veel in het buitenland rijden op mijn vrije dag en wanneer ik vroeg terug ben van excursie.
Tot nu toe veel in Andorra,voralberg en rond het Lago Maggiore gereden.
Ben ook de mede oprichter van een eigen fiets cluppie genaamd De Appeltaartjes en gaan regelmatig samen op pad.
Gezien ik in Arnhem woon kan ik heerlijk afwisselend fietsen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 dec 2013 23:35

Gezien de reacties hier is het gemiddelde forumlid inderdaad wat aan het vergrijzen. Ik ben 22 en nog student, dus nog wat meer thuis onder de jongeren. Ik ben ook lid van het bestuur van een van de studenten wielerverenigingen in Nederland. Ik denk niet dat de aanwas onder jongeren nu heel erg is terug gelopen. Op de algemene vergadering van alle studenten wielerverenigingen, ging het met de meeste verenigingen nog redelijk. Echter zijn er ook enkele met sterk terugkopende ledenaantallen. De hoogtijdagen zijn er dus wel vanaf. Ik geloof wel dat er afgelopen jaren juist veel meer 40+ ers op de fiets zijn gestapt. Dat zorgt voor een enorme toename in gemiddelde leeftijd. Ik zie gelukkig nog genoeg studenten die een fiets kopen en gewoon beginnen (al dan niet op een oud barrel). Toch denk ik dat het fietsen bij de echte jeugd niet zo leeft. De meesten die ik ken zijn niet voor hun 16e begonnen. Zelf ben ik ook pas rond mijn 18e op de fiets gestapt. Zo ook meerdere van onze toppers oa bauke.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 dec 2013 12:21

Ik weet niet of ik al oud genoeg ben om aan dit draadje mee te mogen doen. Fiets pas sinds eind 1969 (toen 13 jaar) op de racefiets dus nog niet echt een ouwe lul. ;)

Volgens mij is ouwe lul (of muts zo je wilt) iets wat tussen je oren zit en niet zozeer de kleur van je haar als het er uberhaupt nog is. :idea:

Ik heb twee collega's die zijn exact even oud als ik en lijken al 10 jaar dood. Alles vinden ze eng, moeilijk, zwaar, gevaarlijk en zitten de dagen tot hun pensioen af te tellen. Toen ik mijn vrouw leerde kennen was haar vader net zou oud als ik nu ben. Dat was toen al een oude saaie man.
Sterker: ik heb wel eens tegen m'n dochter gezegd: "beloof me als ik zo saai wordt als opa moet je me doodschieten".

Ouwe lul lijkt me als absoluut begrip wel wat rekbaar :lol:

Ik zie in een aantal reacties ook het woord spijt opduiken. Ik mag toch hopen dat jullie in die jaren wat anders leuks gedaan hebben. Wij mensen hebben de neiging om hobby's/uitjes wat we het laatst doen het leukst te vinden. Dat is normale reactie maar om dan spijt te hebben dat je andere dingen hebt gedaan?

Spijt is ook een zinloze emotie want het verleden kan je nu eenmaal niet veranderen :idea:

Overigens denk ik dat er wel degelijk veel of zelf meer ouwe lullen op de fiets zitten:

- de maatschappij vergrijst > logisch dat dit invloed heeft op de leeftijdsopbouw onder fietsers
- fietsen kosten veel tijd > ouderen hebben meer vrije tijd of werken helemaal niet meer
- fietsen kost toch redelijk geld > doorgaans heb je als je ouder bent meer te besteden
- fietsen kan tot zeer hoge leeftijd > spreekt voor zich
- fietsen is minder blessure gevoelig > als je ouder wordt zal je voor sporten kiezen waar je NIET voor je poten wordt geschopt
- fietsen is zeer sociaal > voor ouderen een mooie manier om zonder zware verplichtingen leuke contacten te hebben (jongeren doen dat soort contacten op in de kroeg)

Ach zomaar een paar gedachten van zomaar een ouwe lul.

Hou oud je ook bent zorg dat je van het fietsen geniet in welke vorm je het ook maar mag doen!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 28 dec 2013 13:12

Mooie analyse Gerard!

Overigens zie je ook bij hardlopen dat er al jaren sprake is van vergrijzing.

Over het algemeen zie je daar dat mensen tot een jaar of vijftien fanatiek sporten, dan gaan ze zich voor andere zaken interesseren, en pas als ze de veertig gepasseerd zijn komen ze weer terug (Vaak om wat overtollige kilo's kwijt te raken).

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 dec 2013 13:37

Ik ben het wel mee eens met de laatste 2 sprekers.
Zelf altijd veel racket sporten gedaan op een behoorlijk nivo, alleen willen de (knie) gewrichten op een gegeven moment niet meer mee werken, en fietsen blijkt dan een iedeale vervanger. (als je niet wilt gaan golfen, als we het dan toch over ouwe lullen sporten hebben.
Me zoon (nu 14jr ) uiteraard als racket sporter op tennis gezet, echter na en paar jaar heeft hij het licht (al) gezien en fietst nu wedstijden.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 28 dec 2013 13:58

Mij valt het vooral op dat het aantal buitensporters explosief toeneemt. Dat geldt ook voor de hardlopers. Als het even kan zit ik zondags om een uur of elf niet op de fiets..
Fietsen is de ideale ouwelullensport voor wie iets voor zijn gezondheid wil doen. Alternatieven zijn minder practisch, duurder of leveren meer blessures op. Verder heeft Sport aan maatschappelijk belang gewonnen de laatste decennia. De enorme bedragen die tegenwooordig in profsport omgaan zijn tekenend; en belachelijk als je het mij vraagt.

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 28 dec 2013 14:42

Vlgs mij heeft fietsen niks met ouwe lullen te maken.
Het is maar net hoe je het aanpakt.
Ik ben altijd marathonloper geweest, maar door versleten knieen ben ik gaan fietsen.
Ben inmiddels met vroegpensioen (van 1950) en voel me top.
Vanaf jan. ga ik trainen voor de Mont Ventoux.
Met een groepje ouwe lullen van boven de 60 overigens.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 28 dec 2013 15:05

Leuk topic!
Fiets sinds mijn 17de. Alleen jaartje over geslagen tijdens de dienstplicht. Vooral bij de mountainbike tochten hier in de buurt kom je toch echt alle leeftijden tegen. Mijn racefietsclubje is wel zwaar aan het vergrijzen, wat regelmatig tot snelheidsconflicten leidt met de jongeren. Die komen er overigens elk jaar toch wel bij.

Grote persoonlijke verandering ten opzichte van 20 jaar geleden: eigenlijk geen zin in hele lange tochten, 80-120 km is de max. Uurtje of 3 is favoriet.
Andere verandering is de hobby van de oude racefietsen, maar ook daar zie je altijd wel wat jongeren mee rijden, grappig genoeg, zou je eigenlijk niet verwachten.
En: het interesseert/stoort me eigenlijk niet zo erg als de conditie een tijdje wat minder is door druk werk, vroeger vond ik dat vreselijk. Heb op de meeste fietsen ook helemaal geen metertjes meer zitten. Of zou dat komen door de soms schokkend lage gemiddelde snelheid, dat je het gewoon niet wil weten?

Plaats reactie