Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ridley Damocles vs Canyon Ultimate AL

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 10 nov 2013 17:03

Na lang gezocht te hebben naar een mooie tweedehands (en niet geslaagd) ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe fiets. Ik ben 2,01 m lang en 96 kg. Ik ben beginnend racefietser, maar al wel een geoefend mountainbiker. Ik denk dat ik tussen deze twee fietsen ga kiezen:
Ridley Damocles (overjarig model met Shimano 105, maat XL, carbon frame)
Canyon Ultimate (ook overjarig model met Shimano Ultegra Di2, maat 2XL, alu frame)

Ze zijn ongeveer dezelfde prijs. Ik neig eigenlijk naar de Canyon, maar ben best gevoelig voor de mooie looks van de Ridley. Het zijn beide prima fietsen, zo heb ik in aardig wat reviews gelezen. Wat zouden jullie kiezen?

jkniep
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 okt 2013 22:14
Locatie: Utrecht

jkniep 10 nov 2013 21:48

Moeilijk om te zeggen lijkt mij maar als je 96 kg weegt weet ik niet of Carbon wel geschikt is. Aluminium misschien ook niet? of misschien nog wel... In ieder geval is de Di2 een betere groep dan de 105 maar als je een beginnende fietser bent zul je dit verschil nauwelijks merken. Ik zou het geld dan eerder uitgeven aan goede wielen en een passend frame gezien je lichaamsbouw....
"it doesn get easier you just go faster"

"to compete to win that's all i live for"

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 10 nov 2013 22:01

Canyon heeft de volgende wielen: Mavic Ksyrium Equipe S WTS
Ridley heeft de volgende wielen: 4ZA Stratos

Ik denk dat deze twee fietsen mij qua frame goed zouden passen, tenminste, ik heb de canyon site gebruikt bij het bepalen voor de framemaat van de Canyon en ik heb zo hier en daar wat gelezen over fietsen voor lange kerels, ook de Ridley. Die lijkt in XL geschikt voor mijn lengte.

Maar ja, ga ik nu voor het mooie frame (Ridley) of de mooie groep (Canyon)? De Canyon heeft trouwens ook erg goede reviews.

jkniep
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 okt 2013 22:14
Locatie: Utrecht

jkniep 11 nov 2013 16:59

Rob,
Ik zou verder kijken dan de Ridley of de Canyon.Ik weet niet of Carbon of Aluminium geschikt is voor iemand van 96 kg. Ook als beginnende fietser heb je weinig voordeel van een betere groep dan de 105.

Ga voor een 105 groep met goede & stevige wielen en een frame waar je een aantal jaren op vooruit kunt. Voor +/- 1.500,- euro ben je dan ook wel klaar. Laat de rest van het geld op de bank staan om onderdelen te vervangen mocht je dit willen. Ik denk dat een Canyon Roadlite Al 7.0 dan ook voldoet, 1.299,- euro. Comfortabele fiets naar het schijnt....
"it doesn get easier you just go faster"

"to compete to win that's all i live for"

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 11 nov 2013 21:14

jkniep schreef:Rob,
Ik zou verder kijken dan de Ridley of de Canyon.Ik weet niet of Carbon of Aluminium geschikt is voor iemand van 96 kg. Ook als beginnende fietser heb je weinig voordeel van een betere groep dan de 105.

Ga voor een 105 groep met goede & stevige wielen en een frame waar je een aantal jaren op vooruit kunt. Voor +/- 1.500,- euro ben je dan ook wel klaar. Laat de rest van het geld op de bank staan om onderdelen te vervangen mocht je dit willen. Ik denk dat een Canyon Roadlite Al 7.0 dan ook voldoet, 1.299,- euro. Comfortabele fiets naar het schijnt....
96 kg is geen enkel probleem. Canyon geeft zelf aan dat hun frames geschikt zijn tot 120kg. Voor het gewicht hoef je je alleen zorgen te maken om de wielen en zelfs dat is in veel gevallen geen punt.

De roadlight is een fiets met een heel andere geometrie. Ik denk dat deze niet geschikt gaat zijn voor iemand die kijkt naar een Ultimate AL.

Ik ken de Ridley helemaal niet. De Canyon wordt keer op keer getest als 1 van de beste alu fietsen. Zelf heb ik ook een Ultimate AL en ben heel erg tevreden. Qua groep zou ik ook voor Ultegra gaan. Ultegra is wat lichter en mooier maar da's wellicht niet heel belangrijk. Je Ultegra optie heeft echter wel DI2 en dat schijnt toch wel heel mooi te werken (helaas zelf nog geen ervaring mee). Ik zou dus zeker voor de Canyon gaan.

wibbel2
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2011 13:03
Locatie: Warmond

wibbel2 12 nov 2013 15:44

Twee kwaliteitsmerken. Ik zou in dit geval voor de Canyon gaan. Strakke fiets met ultegra di2. Dat is toch wel een stap voorwaarts ten opzichte van de Ridley. Die heeft weliswaar een carbon frame, maar het gewichtsvoordeel is minimaal, zeker ten opzichte van jouw lichaaamsgewicht en vermoedelijke spiermassa.
I find your lack of faith disturbing

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 nov 2013 15:50

Zonder twijfel de Canyon. De keuze die hier moet maken is of je wilt bestellen via Internet (of bereid bent om af te reizen naar Koblenz).
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 nov 2013 15:59

De Damocles stond voorheen niet bekend als betrouwbaar frame en heb er ook genoeg zien scheuren.
In een ploeg wat m`n vorige werkgever sponsorde scheurde ongeveer 90% van de frames.
Wellicht voor 2013 inmiddels beter maar ik verwacht het eigenlijk niet.
De Orion was trouwens wel goed.

En Canyon heeft sowieso wel als voordeel dat ze prijs kwaliteit heel sterk zijn , los van het feit of je ze mooi vind of niet.
Vind ze zelf dus ook echt helemaal niet mooi maar das gelukkig maar een smaak
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 nov 2013 13:38

96 kg is geen probleem hoor. Ken genoeg mensen van 100+ die zowel op carbon als alu fietsen rijden.
Ik ken wel veel mensen met gescheurde Ridley fietsen. Toeval? Misschien, maar het zal me er toch van weerhouden om Ridley te kopen.

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 17 nov 2013 22:52

Hmm, zo lees je nogal wat tegenstrijdige berichten! Ik dacht ook te hebben gelezen dat de Ridley Damocles juist erg sterk was. Iemand die positieve ervaringen heeft met de Ridley Damocles?

robkooy
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:12

robkooy 19 nov 2013 21:54

robkooy schreef:Iemand die positieve ervaringen heeft met de Ridley Damocles?
Nou Dat valt niet mee. Nu lees ik ook dat Canyon mooie fietsen maakt, maar het merk Votec ook, bijvoorbeeld de Votec VR10 Pro. Iemand daar ervaring mee?

Plaats reactie