Buitenband, welke ?
Tja, ik heb maar een 37 jaar ervaring op de racefiets, en werd daarom verrast door het onverwacht wegglijden van het met een Rubino Pro aangeklede voorwiel, tot 2x toe.
Weg was alleen nat, geen bladeren ofzo...
Cheap light strong, choose two
Sinds afgelopen week, nu het weer is omgeslagen naar de herfst en de wegen weer nat en glibberig zijn, meerdere kilometers door de Flevopolder en het Gooi gereden op de nieuwe Rubino's en geen problemen ervaren met weg glijden of zo. Mijn jaar gemiddelde ligt omstreeks de 31 km/h, om een idee te geven met welke snelheid. Eergisteren een slipper gemaakt zonder gevolgen in een paar snelle bochten, links-rechts achter mekaar, achteraf mijn schuld omdat omdat ik gewoon te snel door de bochten en over natte bladeren ging, pff, ging maar net goed.kees0251 schreef:Tja, ik heb maar een 37 jaar ervaring op de racefiets, en werd daarom verrast door het onverwacht wegglijden van het met een Rubino Pro aangeklede voorwiel, tot 2x toe.

Ben nogmaals tevreden over mijn Rubino's - rij al een paar jaar op Rubino's - en vraag mij dan ook af wat het probleem is met Rubino's.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wat mij erg verwondert is dat men hier op dit forum het gewoon vindt dat na 3000 km.de banden al versleten zijn of aan vervanging toe zijn. Ik doe met elke band die ik al heb gekocht meer dan 13.000 km
* maxxis = lage rolweerstand - neemt weinig straatvuil op
* michelin pro = veel lek gereden en dus snel gewisseld.
*continental gp4000s = zachtere band - 2 à 3 seizoenen mee gereden, slechts 1 x lek - meer rolweerstand - begint na twee jaar uit te rafelen.
*vredesteinfortessa goede rolweerstand - zal ook wel twee seizoenen meegaan , nog niet lek gereden- neemt heel weinig vuil op.
Al deze
banden waren naar een half seizoen plat afgelopen voor wat betreft de achterbanden
Ik vind wel dat rubber op het loopvlak van de contys veel dikker aanvoelt maar de fortessa's lopen wel lichter
Dus ik ben duidelijk tevreden over elk merk band behalve de michelins (leken welgemaakt van te dunne vinyl. -
* maxxis = lage rolweerstand - neemt weinig straatvuil op
* michelin pro = veel lek gereden en dus snel gewisseld.
*continental gp4000s = zachtere band - 2 à 3 seizoenen mee gereden, slechts 1 x lek - meer rolweerstand - begint na twee jaar uit te rafelen.
*vredesteinfortessa goede rolweerstand - zal ook wel twee seizoenen meegaan , nog niet lek gereden- neemt heel weinig vuil op.
Al deze
banden waren naar een half seizoen plat afgelopen voor wat betreft de achterbanden
Ik vind wel dat rubber op het loopvlak van de contys veel dikker aanvoelt maar de fortessa's lopen wel lichter
Dus ik ben duidelijk tevreden over elk merk band behalve de michelins (leken welgemaakt van te dunne vinyl. -
Aanvulling : Buiten de michelins met al de andere banden slechts 2 X lek waarvan een de oorzaak was van een grote parkerbout en dat over een periode van 5 jaar. bij rijden van bochten bij nat weer ook nog nier geslipt ook al ps ik mij weinig of niet aan aan het natte wegdek. Maar al rijd ik ze dus niet met 34km/h
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Kan best zo zijn, Zoals de toestand van de fortessa's nu is lijkt dit mij ook een onhaalbaar aantal K.In het tussenseizoen worden de achterbanden vooraan gezet en visa versa. Dit is wel een beetje (veel te) laat maar beter laat dan nooit. De contie' s voelen wat zachter aan daarom misschien het gevoel van meer rolweerstand. '
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat is iets wat ik zelf al nooit zou doen, een vlak afgesleten band bevordert het stuurgedrag van een fiets nu niet bepaald. Als je banden door wilt schuiven moet je de achterband gewoon weggooien als die versleten is en de voorband naar achteren verplaatsen en voor een nieuwe monteren.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Ga maar eens koersen rijden met vierkante banden, leer je snel dat je beter een paar euro aan vers rubber uit kan geven dan aan pleisters. Hoe houden je zijwangen het? Bij veel lichtere banden zie ik al snel scheurtjes in de wangen ontstaan (oa bij de conti 4000s, vooral afgelopen jaar, eerder zag ik ze minder).ottorongo schreef:Kan best zo zijn, Zoals de toestand van de fortessa's nu is lijkt dit mij ook een onhaalbaar aantal K.In het tussenseizoen worden de achterbanden vooraan gezet en visa versa. Dit is wel een beetje (veel te) laat maar beter laat dan nooit. De contie' s voelen wat zachter aan daarom misschien het gevoel van meer rolweerstand. '
Inderdaad zo halverwege het tweede seizoen manifesteren zich de eerste rafels(ties).In derde seizoen neemt het uitrafelen toe en de rubber begint tekenen van uitdroging te vertonen wat zich manifesteerd onder de vorm van het broos worden van het rubber zoals een ouderdomsverschijnsel bij rubber (in het vlaams heet dat "geketteld", maar het loopvlak is na 13K nog steeds niet op, de ingewerkte sleetpuntaanduiding is nog lang niet bereikt.Maar zoals ik eerder al aangaf ik vlieg niet meer door de bochten aan de hoogst mogelijke snelheid
Deze reactie betreft de conty's.
Deze reactie betreft de conty's.
- arnoudrace
- Forum-lid
Lucht aflaten helpt droogtescheurtjes uit te stellen.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
En op het moment je de band oppomt springen ze erin, heb je ook weinig aan.arnoudrace schreef:Lucht aflaten helpt droogtescheurtjes uit te stellen.
Goed droogtescheurtje redden de banden bij mij nooit, dat duurt wel even.
Ik gooi een conti al weg als de slijtindicatoren nog zichtbaar zijn.
Een bandje extra interesseert me weinig over het geheel gezien is het rommelen met de marge. daarnaast wil ik gewoon verzekerd zijn van grip en liefst geen lekke banden.
Als je een keer op een vervelend moment een lekke band krijgt en je valt of rijd een velg kapot, dan heb ik ineens 40 jaar bandenbesparing doorheen gejaagd. Kan natuurlijk altijd, maar ik vervang ruim voor het einde.
Het besparen op banden bij een racefiets op MTB vind ik het zelfde als naar de kwikfit rijden en vragen naar het huismerk banden voor je 911 turbo.