Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Dode slapende handen

Cleos
Forum-lid

Cleos 04 nov 2013 21:25

Sinds een goed jaar ben ik aan het fietsen. Fiets gekeken die ik mooi vondt, er opgaan zitten stukje fietsen en het voelde goed. Ik blij, fiets gekocht en rijden maar. Nu begin ik na een half uur een dood gevoel in mijn handen te krijgen. Net of de bloed circulatie stilstaat. 3 weken terug zo erg dat het remmen bijna niet meer lukte, gelukkig hoefde ik geen noodstop te maken.

Ik twijfel daarnaast om de fiets op te waarderen van sora naar 105 (zie andere post), alleen het gevoel in mijn handen weerhoudt me een beetje. Hierom wil ik een afspraak gaan maken voor een fietsmeting, maar heeft dit zin? Verder heb namelijk ik geen klachten. Ik weet niet waar dit ik kan zitten en of een fiets meting dit kan verhelpen. Veel mensen zeggen koop een kortere stuurpen, maar ook hierbij denk ik is dit het wel of is mij stuur misschien wel te smal.

Wat zouden jullie doen? of hebben jullie tips waar ik naar kan kijken, om het eerst zelf op te lossen (wat simpel na te leven vuist regels).

PS ik probeer om de 5 a 10 minuten mijn positie vanmijn handen op het stuur te wisselen.

elefantino 2.0

elefantino 2.0 04 nov 2013 21:30

Draag je fietshandschoentjes?

Cleos
Forum-lid

Cleos 04 nov 2013 21:36

Ja dat heb ik ook al geprobeerd. maar met of zonder weinig verschil.

peter1981
Forum-lid

peter1981 04 nov 2013 22:08

Ik heb het zelfde probleem en ben ook regelmatig bij een pyhsio en heb dit uiteraard besproken.
Probleem bij mij zit in m`n schouder en doordat ik met m`n schouders een beetje naar voren ga krijg ik hier last van.
Ik heb dan ook een strekoefening meegekregen voor m`n schouders wat erg goed helpt.
Tevens ben ik momenteel in een sportschool bezig en hou hier dan ook weer rekening mee zodat alles weer wat naar achter gaat ipv naar voren.

Ga anders eens naar een pyhsio bij jou in de buurt en bespreek dit.
Met name natuurlijk ene die regelmatig met wielrenners te maken heeft die kent dit soort problemen beter dan ene die alleen maar oudjes de rug masseert ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 04 nov 2013 22:10

Als je niet goed op de fiets zit kan dit problemen geven.
Rugpijn e.d., ik weet niet of slapende handen ook hier bij hoort.
Lijkt me slim om door een deskundig iemand je zithouding op de fiets te laten meten.
Dit kun je bijv. doen bij een betere fietszaak.
Kan in ieder geval nooit geen kwaad.
Als je hand hoger zit, dan je arm stroomt het bloed terug, gevolg de hand gaat slapen.
Bikers are not alone

Cyclingman
Forum-lid

Cyclingman 04 nov 2013 22:36

Ik heb er ook last van, vooral bij wat kouder en vochtig weer. Heb wel altijd handschoenen aan om de schade te beperken bij een eventuele valpartij. Ik rij graag met de handen boven op het stuur of op de remgrepen en leun daar dan behoorlijk op. Hierdoor raken er bloedvaten bekneld en worden de handen doof. Als ik de druk wat van de handen afhaal begint het gevoel weer terug te komen. Als ik wat losser rij , dus minder in het stuur knijp, of in de beugel heb ik er minder last van. Eigenlijk is het zoals op kasseien rijden, de fiets laten "zoeken" en niet teveel willen sturen. Als ik hier aan blijf denken tijdens het rijden gaat het wel.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 04 nov 2013 22:49

Een goede fysio kan je soms met eenvoudige oefeningen op de goede weg helpen. Tijd geleden had ik vaak last van peesontstekingen in de elleboog en handen. Na tijdje bij de juiste persoon uitgekomen en die verwees me naar de fysio: te korte armspieren zodat mijn pezen altijd onder spanning stonden. De juiste rek-en strekoefeningen en het euvel was voorbij.
Dus: Fysio zou ik zeggen.

Andere mogelijkheid: Investeer in betere handschoenen.
Ik had altijd min of meer slapende handen op het eind van langere tochten. Niet ernstig, maar een minpuntje. Ik mag het merk met de Duitsklinkende naam niet noemen, maar na 3 paar handschoenen van 10-15 euro een setje van ongeveer (weet de prijs niet meer precies) 50 euro aangeschaft. Geen klachten meer, zelfs geen begin van slapende handen meer.
older Budweiser

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 nov 2013 23:30

Kilowatt schreef: Ik mag het merk met de Duitsklinkende naam niet noemen, maar na 3 paar handschoenen van 10-15 euro een setje van ongeveer (weet de prijs niet meer precies) 50 euro aangeschaft. Geen klachten meer, zelfs geen begin van slapende handen meer.
Waarom zou dat niet mogen, alle merknamen komen hier voorbij ? Roeckl soms ? Lees er goede dingen over.
Ik overweeg deze als derde paar te kopen, ook hier last van slapende handen, een andere houding aannemen en het stuur op honderd manieren vastpakken heeft het voor mij nog niet gedaan.

Ik volg dit onderwerp met belangstelling.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 05 nov 2013 01:44

Dikker of dubbel stuurlint kan ook helpen. Ik heb veel baat gehad met nieuwe handschoenen. Ik zou toch adviseren om die te dragen met deze klachten. Overigens is dit meestal niet zozeer een doorbloedingsprobleem, maar meer een zenuw die een beetje in de verdrukking komt. Even met je handen wapperen wil vaak wel helpen.

michiel831
Forum-lid

michiel831 05 nov 2013 06:50

peter1981 schreef: Ga anders eens naar een pyhsio bij jou in de buurt en bespreek dit.
Met name natuurlijk ene die regelmatig met wielrenners te maken heeft die kent dit soort problemen beter dan ene die alleen maar oudjes de rug masseert ;)
Zo daar word ook even een beroepsgroep in een hoek gezet.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 05 nov 2013 08:22

Roeckl, genau 8-)
Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet.
older Budweiser

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 05 nov 2013 09:45

Kilowatt schreef:Roeckl, genau 8-)
Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet.
De meeste handschoentjes hebben wel wat extra padding bij de duim, maar niet bij de pink, en laten die bij mij nou meestal na een kwartiertje als eerste "in slaap vallen". Hoe zit dat met die Roeckl handschoenen? (Ken het merk wel van ski-handschoenen, zeer goede ervaringen daarmee)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie