Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 06 okt 2013 15:22

Afgelopen donderdag de eerste training bij WTC de Amstel er op zitten, smaakt naar meer.
Afbeelding

Vincent09
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2013 19:06
Locatie: Amersfoort

Vincent09 07 okt 2013 10:17

Gisteren MNC gereden. Was tweede keer dat ik op crosser zat. Smaakt ook naar meer, ondanks val waarbij ik met schouder tegen boom klapte. Op harde stukken kon ik hoop inhalen en goed maken. Op onverharde stukken had ik moeite. Rem dan te veel en wil te hard volgens mij. Hoe doen jullie dat; juist tempo wat lager en blijven trappen in bochten?
Racefiets: Felt FC en Red Bull X-lite / TT fiets: Cervelo P2 / Cyclocross: Stevens carbon team

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 08 okt 2013 12:47

Voor het bochtenwerk is inderdaad nog een hoop oefening nodig.
Overigens na één training gelijk al een lekke binnenband kwam ik gisteren achter. Volgens mij ligt de oorzaak bij een te kleine binnenband, namelijk een 25-622 terwijl er een 33'er racing ralph op ligt. Deze binnenbanden lagen er op bij levering, aangezien ik deze zo goed als nieuw heb gekocht.
Afbeelding

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 27 okt 2013 10:58

Vorig weekend naar Bikemotion geweest en ben toch wel geinteresseerd in de Cyclocrossers met schijfremmen. Al heb ik het idee dat veel merken zonder echt grondige ontwikkeling een frame in elkaar hebben geprutst. Ik zag bijvoorbeeld de spaken van wielen echt op nog geen millimeter langs de remunit gaan wat mij vragen om problemen is.

Verder heb ik het gevoel dat de wielen nog een flinke doorontwikkeling zullen doormaken. Aangezien de velgrand is verdwenen is denk ik dat de middelpuntvliedende kracht is afgenomen en daardoor de wielen wendbaar zijn/worden, ook al zal het totale gewicht groter zijn. Ik wil iig tot volgend jaar wachten. Verder ben ik benieuwd of de crossers over zullen gaan op steekassen.

Wat denken jullie van:
- Steekassen op een crosser.
- Verwachten jullie het komende jaar nog een sterke doorontwikkeling van zowel de frames als wielen?
- Welk merk is eigenlijk een goede voorloper van nieuwe technieken? Ridley Colnago Stevens Giant?
- Wanneer kan ik een carbon crosser kopen met steekassen en hydraulische schijfremmen van shimano?

Iets anders, zag op Bikemotion dat Challenge een nieuwe band had de Chicane, lijkt me snelle bosband, een goed alternatief voor de grifo's?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 27 okt 2013 11:20

benvdv schreef: Wat denken jullie van:
- Steekassen op een crosser.
- Verwachten jullie het komende jaar nog een sterke doorontwikkeling van zowel de frames als wielen?
- Welk merk is eigenlijk een goede voorloper van nieuwe technieken? Ridley Colnago Stevens Giant?
- Wanneer kan ik een carbon crosser kopen met steekassen en hydraulische schijfremmen van shimano?
De Giant TCX 2014is carbon en heeft steekassen. Vooralsnog alleen met SRAM beschikbaar (mogelijk dat Shimano niet voldoende beschikbaar is). http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 877/68733/

ridley_erik
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2013 17:26

ridley_erik 27 okt 2013 12:38

_pfw_ schreef:
benvdv schreef: Wat denken jullie van:
- Steekassen op een crosser.
- Verwachten jullie het komende jaar nog een sterke doorontwikkeling van zowel de frames als wielen?
- Welk merk is eigenlijk een goede voorloper van nieuwe technieken? Ridley Colnago Stevens Giant?
- Wanneer kan ik een carbon crosser kopen met steekassen en hydraulische schijfremmen van shimano?
De Giant TCX 2014is carbon en heeft steekassen. Vooralsnog alleen met SRAM beschikbaar (mogelijk dat Shimano niet voldoende beschikbaar is). http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 877/68733/
Is dat de fiets waar Van der Haar op rijdt?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 27 okt 2013 12:47

ridley_erik schreef:
_pfw_ schreef:
benvdv schreef: Wat denken jullie van:
- Steekassen op een crosser.
- Verwachten jullie het komende jaar nog een sterke doorontwikkeling van zowel de frames als wielen?
- Welk merk is eigenlijk een goede voorloper van nieuwe technieken? Ridley Colnago Stevens Giant?
- Wanneer kan ik een carbon crosser kopen met steekassen en hydraulische schijfremmen van shimano?
De Giant TCX 2014is carbon en heeft steekassen. Vooralsnog alleen met SRAM beschikbaar (mogelijk dat Shimano niet voldoende beschikbaar is). http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 877/68733/
Is dat de fiets waar Van der Haar op rijdt?
Zelfde frame. Van der Haar rijdt met Shimano en nog niet met steekassen i.v.m. beschikbaarheid tubewielen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2013 13:39

Een steekas in het achterwiel van een crossfiets heeft geen enkel voordeel. Een steekas levert extra stijfheid op bij een full suspension frame.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 27 okt 2013 14:55

amclassic-fan schreef:Een steekas in het achterwiel van een crossfiets heeft geen enkel voordeel. Een steekas levert extra stijfheid op bij een full suspension frame.
Makkelijker om je schijven in lijn te krijgen met je remmen.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 27 okt 2013 15:00

Welke bandendruk gebruiken jullie op onverharde parcoursen als het erg nat is? Mijn fietsenmaker had de banden keihard opgepompt na een beurt (ik meen 4 bar), ik stuiterde van het zadel. Ik heb ze op 2 bar en een beetje gezet, maar reed de eerste rit lek.... Wat is wijsheid? Ik rij overigens op Racing Ralph bandjes met normale binnenbanden en weeg ruim 80 kilo.
Michiel

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 27 okt 2013 15:04

fietsvriend schreef:Welke bandendruk gebruiken jullie op onverharde parcoursen als het erg nat is? Mijn fietsenmaker had de banden keihard opgepompt na een beurt (ik meen 4 bar), ik stuiterde van het zadel. Ik heb ze op 2 bar en een beetje gezet, maar reed de eerste rit lek.... Wat is wijsheid? Ik rij overigens op Racing Ralph bandjes met normale binnenbanden en weeg ruim 80 kilo.
Als het erg modderig is op 1,5 bar, maar dan heb je het over Challenge banden en die zijn erg soepel vergeleken met de RR's. Ik heb ook eventjes getraind op Racing Ralphs, maar die had ik wel op 2+ bar staan en ik ben wat lichter dan jij.
2,5-3 bar lijkt me voor jou wel handig, maar door de modder kom je toch niet met die rotdingen ;)
~live fast, die young ~

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 27 okt 2013 15:08

Nee? Wat zou ik dan moeten kopen voor de komende natte maanden??
Michiel

Plaats reactie