Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 21 okt 2013 07:41

daniel1975 schreef:
Pelep schreef:Schitterende overwinning, maar gaan we nu op basis van 1 overwinning de lofzang van schijfremmen zwaaien en de anderen conservatieve dommeriken noemen? Ik zou nog even inhouden.
Nee hoor, voor het veldrijden roep ik dat al heel lang. Cantis zijn onmogelijke rotdingen.
En aangezien je bij het veldrijden toch niet snel een wiel hoeft te wisselen is een disk veruit de beste oplossing. Zeker op een parcours als Valkenburg.
Tja, laat Nys niet twee keer lek rijden en Pauwels z'n ketting niet terug afvallen, dan wil ik nog wel eens zien of de schijfremmen hier het verschil maken. Verdiende winnaar, laat duidelijk zijn, maar hieruit kan je niet besluiten dat schijfremmen het verschil maakten.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 okt 2013 08:07

wasbeer2006 schreef: Ik vraag me ook af waarom en nog geen crossers met 1 voorblad rijden. Op de MTB gebeurt dat ook en een xc parcours scheelt niet bar veel van een crossparcours behoudens ietsje langere klimmen en wat rotsen.
Dat vroeg ik mij dus ook af, een soort xx1 voor op de crosser. Al denk ik dat die mannem het al redden met een 11-32 cassette.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 okt 2013 08:30

Allemachig jongens hebben jullie niet opgelet vorig jaar. Kevin pauwels reed vorig jaar met een enkel blad voor. Wat resulteerde in meermaals afgelopen kettingen die vast kwamen te zitten in de chain catcher.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 okt 2013 09:36

Pelep schreef:
daniel1975 schreef:
Pelep schreef:Schitterende overwinning, maar gaan we nu op basis van 1 overwinning de lofzang van schijfremmen zwaaien en de anderen conservatieve dommeriken noemen? Ik zou nog even inhouden.
Nee hoor, voor het veldrijden roep ik dat al heel lang. Cantis zijn onmogelijke rotdingen.
En aangezien je bij het veldrijden toch niet snel een wiel hoeft te wisselen is een disk veruit de beste oplossing. Zeker op een parcours als Valkenburg.
Tja, laat Nys niet twee keer lek rijden en Pauwels z'n ketting niet terug afvallen, dan wil ik nog wel eens zien of de schijfremmen hier het verschil maken. Verdiende winnaar, laat duidelijk zijn, maar hieruit kan je niet besluiten dat schijfremmen het verschil maakten.
Jij beperkt het veel te veel tot deze individuele wedstrijd.
Schijfremmen remmen ALTIJD beter dan die canti-ondingen.
Tuurlijk werd de wedstrijd beinvloed door die mechanische pech, maar dat staat toch los van de voordelen van schijfremmen? :roll:
Less is bore

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 21 okt 2013 09:53

Het enkele voorblad werd 30, 40 jaar geleden al gebruikt in de cross en was tijden lang standaard. De laatste 10, 15 jaar is de dubbel in zwang gekomen, waarschijnlijk omdat de parcoursen steeds sneller werden en er behoefte was aan een groter buitenblad i.c.m. een kleiner blad voor het hoogteverschil en echte blubberstroken. Vroegâh (in de tijd van De Vlaminck, Liboton, Stamsnijder) reed men veelal met een 42 voorblad met zo'n typische beschermring en iets van 14-26 achter. Zie Klaus-Peter Thaler:

Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 21 okt 2013 11:04

Maar tussen schijfremmen en schijfremmen zit wel een verschil. Die hydraulische remmen gewoon erg goed, andere schijfremmen remmen nauwelijks beter dan cantilevers. Heb ik mij laten vertellen...

En als je froglegs vergelijkt met die remmetjes waar de rabo crossers mee rijden/reden dat is ook een wereld van verschil. Dat heb ik zelf mogen aanschouwen :mrgreen:

Bij Van der Haar kreeg ik gisteren het idee dat hij door zijn remmen ook meer risico's durfde te nemen, die hebben hem een paar keer mooi gered
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 okt 2013 11:37

Trouwens, een aspect van het rijden van Van der Haar is nog niet genoemd: hij is een explosieve renner, die het altijd goed doet op parcoursen waar je vaak vanuit bochten op snelheid moet komen. Dat is een belangrijk aspect van zijn overwinning.

Ben het niet helemaal eens met het idee dat een aflopende ketting pech is. Het is hem nml. al vaker overkomen. Of hij schakelt op een verkeerd moment, of er is iets verkeerd gemonteerd... Zijn ploegleider leek al voor te sorteren op het ontslag van zijn mechanieker... En dat lekrijden van Nijs hoeft ook geen pech te zijn. Natuurlijk, misschien had meneer Dugast zijn dag niet, maar het kan ook iets anders zijn.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 21 okt 2013 17:16

Inderdaad wel vreemd, aangezien Nijs tevreden was met zijn fietsen voor aanvang van de wedstrijd... Hij had ze eerder al ingereden, al vraag ik mij af wat dat betekend... Een fiets die ik zelf op bouw is gelijk goed wat betreft remmen en schakelen, droog al... Dan doet hij het ook in de strijd... Ik waag mij niet eerder aan een flinke tocht of rit, voordat mijn fiets droog in orde is... Daarvoor hoef ik mijn fiets niet in te rijden, behalve dan even mijn remmen in remmen bij nieuwe remblokken/schijven op de mtb...

Kan natuurlijk zijn dat zijn kabels beschadigd waren ofzo, of slechte accu... Want ik had het idee dat zowel van der Haar als Nijs met Dura-ace Di2 reden... De mankementen kunnen natuurlijk aan de mechanieker te wijten zijn, maar ook aan de gebruiker.

In ieder geval geloof ik niet dat je beter met schijfremmen fietst, dan met canti-levers op dit parcours... Wel zag ik dat er verschillende lijnen werden gereden... Overigens wel typisch dat Colnago niet schijfremmen kiest, terwijl ze wel CX en racefietsen met schijfremmen maken... Overigens heeft Sven Nijs genoeg ervaringen met schijfremmen op de mtb gehad (ook onder slechte omstandigheden), dus waarom hij dat gewoon niet blind zou kunnen vertrouwen op de CX zou wel raar zijn... Het zal wel een andere reden hebben. Maar het is en blijft een Belg, dus anderzijds.... :lol: (niets tegen Belgen hoor.. ;) ).

Vwb. dat ene voorblad moet inderdaad makkelijk kunnen, mits het goed functioneert... Toch ondervinden sommige daar toch af en toe wat problemen mee... O.a. Nino Schurter, veel gewonnen op de mtb hardtail dit seizoen met XX1. Toch veel problemen afgelopen weekend tijdens de laatste Enduro World Serie waar hij voor de fun aan mee deed... Zonder goede kettinggeleiding werkt 1 voorblad niet altijd even goed (maar dat zal een beetje liggen aan de parcours omstandigheden... )

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 21 okt 2013 18:15

Nys

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 21 okt 2013 18:23

daniel1975 schreef:
Pelep schreef: Tja, laat Nys niet twee keer lek rijden en Pauwels z'n ketting niet terug afvallen, dan wil ik nog wel eens zien of de schijfremmen hier het verschil maken. Verdiende winnaar, laat duidelijk zijn, maar hieruit kan je niet besluiten dat schijfremmen het verschil maakten.
Jij beperkt het veel te veel tot deze individuele wedstrijd.
Schijfremmen remmen ALTIJD beter dan die canti-ondingen.
Tuurlijk werd de wedstrijd beinvloed door die mechanische pech, maar dat staat toch los van de voordelen van schijfremmen? :roll:
Tuurlijk remmen schijfremmen beter. Maar jij beweert dat ze voor het veldrijden een grote aanwinst zijn en ziet in deze wedstrijd een bewijs daarvan. Ik stel dat ik niet overtuigd ben dat ze voor veldrijden een meerwaarde hebben ondanks hun grotere remkracht, en dat materiaalpech in deze wedstrijd meer doorslaggevend was voor het eindresultaat dan schijfremmen.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 21 okt 2013 18:25

girlinred schreef:
afrit13 schreef:
girlinred schreef:En Pauwels heeft dezelfde ketting als zijn ploeggenoten, maar hier heeft hij wel vaker last van, zeker op momenten dat hij onder druk staat..
Vroeg me tijdens het kijken af of de problemen met de aandrijving van Pauwels misschien ook iets te maken heeft met het feit dat Pauwels linkshandig is... en dus zijn fiets ook andersom tilt dan anderen.
Hmm, dat lijkt me niet, in de lucht maakt het niet uit hoe je hem tilt.
Behalve dat Pauwels bij het tillen van zijn fiets altijd de aandrijfkant aan zijn de kant van zijn lichaam heeft en dus makkelijker tegen ketting/derailler etc aantikt...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 21 okt 2013 19:17

litespeed schreef:Nys
Dat begrijpen ze in België wel hoor, aangezien ze plaatsnamen ook in 2 talen schrijven... ;)... Zelfs fiets.nl schrijft het verkeerd... http://www.fiets.nl/2013/08/29/sven-nij ... naar-trek/. Maar neem het me niet kwalijk dat ik geen Nys fan ben en bewust of onbewust zijn naam fout schreef... Qua uitspraak klinkt het hetzelfde en als we op iedereens taal/schrijffouten gaan letten zijn we wel even bezig...

Overigens dat artikel betreft, misschien heeft Nys vertrek van Colnago richting Trek er wat mee te maken, ik weet niet hoe het dat wereldje gaat... Als die mechanieker nu op straat staat door Nys vertrek en er met de pet naar heeft gegooid... Zo groot is Colnago nou weer niet als team. Of heeft Nys een prive mechanieker...

Plaats reactie