Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Waarom Shimano, KMC, Campagnolo, SRAM of …. ketting?

Ventie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:01

Ventie 15 okt 2013 13:24

Waarom kiest de een voor Shimano en een ander voor KMC en weer een ander voor bijv. Campagnolo of SRAM ketting?

Hoe zijn de verschillende ervaringen van jullie?

Mijn eerste vraag stel ik hier omreden ik graag zelf het volledige onderhoud van mijn (onze) fietsen wil doen en op dit moment moeilijk een keuze kan maken voor mijn ATB en trekking fiets.

Bij voorbaat alvast hartelijk dank,

groet,
Frits
Laatst gewijzigd door Ventie op 15 okt 2013 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum...

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 15 okt 2013 13:43

Tip: campagnolO
Addict R1

Ventie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:01

Ventie 15 okt 2013 13:50

Okay Campagnolo
Mi dispiace.

Maar waarom?
Nil volentibus arduum...

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 15 okt 2013 14:15

Meestal koop je de ketting die bij je groepset ( cassette, derailleur enz ) hoort, Shimano, Campagnolo of SRAM .Dan past het in ieder geval en de werking is zonder al te veel problemen. KMC levert voor alle groepen passende kettingen, dus zowel een ketting voor Campagnolo ,als voor SRAM en Shimano.

en soms koop je wat de FM toevallig heeft liggen..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 okt 2013 15:57

KMC: omdat er een snelschakel bij zit en ze niet duur zijn
Campa: omdat dit de meest duurzame en stille kettingen zijn (doch is de prijs er ook naar)
Shimano: omdat ze goed verkrijgbaar zijn

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 15 okt 2013 16:17

Campa is mooi en goed, maar de tools ervoor zijn erg duur. Shimano geen ervaring mee, maar over het algemeen is het niet aan te raden Shimano en Campa te mixen.

KMC maakt topkettingen met handige sluitschakels, ook in de hogere prijs- en kwaliteitsklassen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2013 16:46

Een Campagnolo ketting gaat prima met een Shimano of Sram groep. Dat Shimano ons anders wil doen geloven is een ander verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 okt 2013 16:56

Op mij MTB na de originele Shimano ketting nu een KMC gestoken. Schakelt even goed, niet slechter of beter. Gewoon aangeschaft omdat deze voorradig was.


Racefiets:
Uit eigen ervaring
Elke 11 speed ketting werkt met mijn Campa record.
Heb me juist 2 KMC X11SL Gold kettingen aangeschaft voor een topprijs bij Serge.
Heb al spijt dat ik er nog niet 2 meer heb laten afkomen maar voor 2 kettingen is het verzenden aan de dure kant.
I know myself like no one else
Nothing to defend

odegraaff
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 okt 2012 09:46

odegraaff 16 okt 2013 11:42

KMC, al jaren in gebruik, nooit problemen mee gehad. Werkt op alles en afhankelijk van het type redelijk betaalbaar.

Ook de hersluitbare missing link is super, eentje extra mee voor onderweg en je komt er altijd.

Levensduur is goed, en wordt in mijn optiek niet zo snel zwart en vuil als een Shimano.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2013 11:55

Bij mij wordt een Shimano ketting niet zwart. Zwart en vuil worden heeft alles te maken met het type en de hoeveelheid smeermiddel die je gebruikt.

In mijn ervaring zijn KMC kettingen erg gevoelig voor het gebruik van ontvetter als ze ouder worden. Een KMC ketting kan ik veel minder lang mooi schoon houden zonder te kraken dan bijv een Campa ketting. Enige optie om de ketting stil te houden is om de boel zwart te laten worden en daar ben ik geen fan van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 okt 2013 10:55

KMC moet je niet doen op de MTB. Als ze nieuw zijn geven ze sneller chainsuck.
Dit heeft te maken met de kleinere toleranties die ze gebruiken.

KMC komt volgend jaar met aparte MTB en race kettingen of gaat alle kettingen grotere toleranties geven.

KMC gaat bij mij wel het langste mee, vrij logisch omdat er meer matriaal is voordat het versleten is.

Zowel de huidge SRAM als shimano kettingen zijn prima.
Campa nog nooit mee gereden.

sytam
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

sytam 18 okt 2013 13:58

Zoveel mensen zoveel meningen blijkt maar weer.

Vanwege chainsuck op het kleine blad ben ik afgelopen winter maar eens overgestapt van shimano XT (aluminium) op Deore (staal) en gelijktijdig op KMC kettingen. In modderige omstandigeheden iets vermindering van chainsuck, maar helaas niet structureel.
Ik heb wel het idee dat de KMC kettingen langer meegaan als de shimano kettingen. Maar veel in droge omstandigheden gefietst, (en dat scheelt heeeeeel veel slijtage) dus misschine lijkt dit maar zo.

Wel zit er veel verschil tussen de typen. een ketting niveau (s)lx of deore wordt sneller zwart of roestig als een xt(r). Dit zegt niets over de slijtage, maar wordt puur veroorzaakt door dikte van de coating die is aangebracht.

Plaats reactie