Alles over vakanties op én met de fiets

Zuid-Limburg perkt toertochten in

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 sep 2013 16:59

tieky schreef:Ach misschien moeten ze die massale toertochten gewoon helemaal verbieden, je ziet dat daar tegenwoordig steeds minder wielrenners op af komen. Het zijn vaak dikbuikige, opgeblazen testosteronbommetjes, die vooral denken dat ze de baas zijn over de weg. Daardoor krijgen de renners die wel netjes achter zich opruimen, wel rekening houden met andere weggebruikers en omwonenden, een slechte naam. En krijgen de kleine toertochten te maken met veel meer eisen en problemen.
En tijdens die grote toertochten rij je regelmatig file en heb je redelijk weinig last van de testosteronbommetjes, en bij de rustige tochten wordt je zowat omver geblazen door die zogenaamde groepen die wel rekening houden met andere weggebruikers.
En zulllen we dan nu de vooroordelen weer even opzij schuiven? Heb dit jaar vaker last gehad van groepen fietsers op doordeweekse avonden of op zondagen die menen dat de weg van hun is, dan dat ik tijdens de toertochten die ik heb gefietst last heb gehad van dit soort groepen.

Bij iedere evenement heb je aso's die het verpesten voor de groep die zich wel aan de regels houd en gewoon lekker hun ding wil doen. Of dat nu bij een gratis toegankelijk festival is, avondje stappen of fietstochten.

Ik vind het goed als ze meer aandacht besteden aan spreiding, maar geef degenen die het verpesten de aandacht die ze verdienen (zoals ze dat bij wegmisbruikers altijd noemen).

En wellicht moeten de kleine tochten meer aan promotie doen? De tochtjes van een paar euro zijn vaak minstens net zo leuk qua route, maar als niemand weet dat die tochten er zijn....

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 sep 2013 17:23

Ja inderdaad. Ik hoor meestal pas dat die tochten er zijn geweest nadat er iemand over heeft gepost in "Heb jij nog gefietst vandaag" topic.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 25 sep 2013 17:45

GJEvK schreef:En wellicht moeten de kleine tochten meer aan promotie doen? De tochtjes van een paar euro zijn vaak minstens net zo leuk qua route, maar als niemand weet dat die tochten er zijn....
Meestal gewoon te vinden in de kalender op de NTFU website hoor... Fluitje van een cent.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 25 sep 2013 17:47

havana schreef:Ik ben overigens wel benieuwd op basis van welke criteria ze de vergunningen gaan toewijzen. De AGR en LIMO zullen op basis van hun reputatie wel een vergunning krijgen; de kleinere toertochten zoals de Grenslandklassieker en KBK zouden wel eens de dupe kunnen worden. Anderzijds kun je die routes ook prima zelf met de GPS rijden.
Zie pdf van beleidsdocument bij het artikel van de volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... hten.dhtml

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 sep 2013 18:19

Gistere bi L1 laat een heel uigebreid gesprek erover
En het feit is idd zodat de 3 grote tourtochten precies blijven zoals het is en zo zie je maar dat daar idd het geld wordt verdiend voor de provincie.
Dus alleen de tochten met minder dan 5000 fietsers krijgen te maken met andere regels.

MH2D,AGR en Limburgs mooiste blijven dus sowieso zoals het is.
Zullen de mensen hier echt blij mee zijn want dit zijn juist de tochten waar de mensen minimaal 1 week last van hebben :P maarja provincie ziet alleen maar het geld natuurlijk net als de ondernemers en het in het nieuws brengen van de zogehete problemen zijn allemaal schijnbewegingen om de inwoners rustig te houden want die schijnbewegingen zijn al jaren aan de gang maar er veranderd relatief weinig
Zoals gezegt het brengt ca 100miljoen euro per jaar op maar of er voor de Limburgse bewoner ergens voordeel is betwijfel ik
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 sep 2013 19:56

Schijnbewegingen is inderdaad een goed woord. De ware problemen liggen bij de grote commerciele tochten. Niet bij de toertochten van solide verenigingen (waar zelfs de lokale vereniging nog van profiteert).

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 sep 2013 20:01

@peter: volgens mij gelden de nieuwe regels voor alle tochten. Dus ook voor de grote drie. Sterker nog, LM moet het aantal deelnemers terugbrengen. Het is onzin dat zij gewoon mogen blijven doen wat ze deden. Feit is wel dat de drie grote de vergunningen krijgen voor tochten tot 15.000 deelnemers, en er dus niemand anders toestemming krijgt zo n grote tocht te organiseren.
En wat betreft de gewone Limburger: ook die runt een bakkerij, een kroeg, een hotel of een camping. De 100 miljoen die omgezet wordt, verdwijnt dus deels in de beurzen van ondernemers. Dat zijn hele gewone mensen hoor die profiteren van de komst van de duizenden wielrenners.
Michiel

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 sep 2013 20:22

Met gewone Limburger bedoel ik dus geen ondernemer maar iemand die voor de baas werkt en zeker zijn er mensen die voor die ondernemers werken maar die krijgen echt geen euro meer omdat er wat fietsers komen ;)

En bij L1 werdt echt niks gezegt over terug dringen van deelnemers of ik heb misschien een andere L1 gezien.
Er werdt zelfs letterlijk gezegt voor de 3 grote tourtochten veranderd eigenlijk niks want die hebben al jaren een deelnemers limiet anders had limburgs mooiste en AGR waarschijnlijk het dubbele aantal deelnemers al niet nog meer

Maarja misschien krijgen we vanaf volgend jaar voor die 50cent per fietser in een fietstocht eindelijk eens fatsoendelijke fietspaden.
Want Limburg wilt een fiets provincie zijn maar nog even zijn de fietspaden in Duitsland beter ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 sep 2013 20:51

Dan zou ik de uitzending van L1 Laat maar eens terug kijken. Daarin zegt de directeur van LM toch echt dat ie iets moet gaan verzinnen om de aantallen terug te dringen.
En nee, niet iedereen is ondernemer, ik ook niet. Maar de opbrengsten voor de regio zijn zo hoog, daar mag het best een paar dagen per jaar druk voor zijn op de weg!!
Michiel

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 sep 2013 21:00

toch eens gaan terug kijken dan want dan heb ik echt iets gemist hoor en dat kan natuurlijk gebeuren :P
En druk op de weg maakt me ook niet uit maar als ik me ga ergeren zodra er iets in de richting van een grote tourtocht komt is het toch wel erg.
En ik niet alleen uiteraard vele met mij.
Vrijdag ook heb ik me echt zo geergerd dat wil je niet weten
En de eerste 3x kan ik nog hebben dan denk ik ach daar heb je weer een hollander en dan fiets ik rustig door maar bij de 10e keer wordt het lastig zeker als ik ook nog ook nog een grote waffel krijg terwijl ik de gene ben die gelijk heeft dan krijg ik neigingen om mensen een fiets door de voorruit te gooien :mrgreen:
En ik heb vaak genoeg in het verleden iemand een bidon op z`n raam gegooid :P en ik ben echt wel de rustheid zelfde maar ook ik heb op een gegeven moment een kook moment. :mrgreen:

En ik wil niet weten hoeveel ondernemers de grote tochten ook kunnen missen als kiespijn want de fietser/tourist komt ook zo wel ook zonder die giga tochten ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 25 sep 2013 22:52

peter1981 schreef:maare wie kan er meer dan 9 tochten opnoemen met 1000 tot 5000 man en 3 tochten met meer dan 5000 man?
In zuid limburg dus he (en voerstreek/ardennen) , ik denk dat je het niet red als je heel Limburg telt ;)
Met voerstreek en ardennen erbij kom je zeker aan 30+ tochten van meer dan 1000 deelnemers. Je kunt iedere week (maart-september) wel aan iets groots deelnemen op minder dan een uur rijden van maastricht, en sommige weekenden ook wel meer dan 1.

Afgezien nog van wedstrijden op alle niveaus van de AMA-B's tot de profs.

Voerstreek/Luik/Ardennen en Zuid Limburg hebben allemaal wel tabak van die toertochten, wat mij betreft (ben zelf inwoner Z-L en werk op een SEH hier) toch voornamelijk vanwege het kleine groepje dat het verpest; pissen in tuinen, overal binnen-/buitenbandjes/verpakkingen/bidons achterlaten, racen als een gek met toch iedere keer best wat ongelukken daarbij. Agressie van wielrenners naar locals (gelukkig echt incidenteel) helpt niet in de vorming van een genuanceerde mening.
Het feit dat er zo een toertocht door de straat komt is wat mij betreft nog wel te hebben, ook als dat 10x per jaar is. Het gaat dus vooral om deze misdragingen. Overigens zal een aardig deel van de problemen ook buiten toertochten om gebeuren, maar tijdens toertochten lijkt er toch een mentaliteitsknop om te gaan bij de deelnemers. (zoiets als, ik heb hier 50 euro voor betaald dus dan mag ik verdorie ook alles doen waar ik zin in heb...?)

Algemeen; als alle deelnemers zich wat beter zouden gedragen hebben de afgelopen jaren, was de discussie wellicht anders gevoerd...

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 sep 2013 22:53

Sommige dingen doen toch wel mijn wenkbrauwen fronsen. Bijvoorbeeld dat Limburg je verzoekt om een toertocht te melden waar 0 deelnemers aan meedoen, mits zij op een racefiets of mtb rijden. Een toertocht bestaande uit 40.000 fixies is voor dit beleidsdocument in ieder geval geen probleem. Of een miljoen wandelaars...

En dat de helft van het inschrijfgeld naar die groene ventielen acties moeten gaan. Is dat niet een beetje overdreven? Ik bedoel: ik fiets pas met groene ventieldopjes als ook gemotoriseerd verkeer zich gaat verantwoorden middels een dergelijk ventieldopje. Maar goed; ik begrijp het probleem. Limburg is ook wel erg druk (daarom ga ik altijd naar Duitsland en ben ik nog maar 1 keer in Limburg geweest - was wel mooi trouwens).
Laatst gewijzigd door ponsteen op 26 sep 2013 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie