Tegenover het nadeel van het gedoe met verzekeringen, staat het voordeel dat ik weer 'mag' gaan kijken naar een nieuwe fiets. Nu beviel de Synapse mij prima en onlangs zijn de nieuwe modellen verschenen. Daar zit mijn vorige variant, de carbon 105 triple ook bij. Daarnaast viel mijn oog ook de carbon ultegra compact.
Ik ben ik aan het twijfelen wat nu wijsheid is en ik er ben er nog niet helemaal uit. Samengevat gaat het voor mij om 3 verschillen:
1) De 'look'
Het minst belangrijke wat (mechanisch) fietsgenot natuurlijk, maar ik vind de Ultegra compact variant (blauw/wit) mooier
2) Ultegra versus 105
Dit speelde ook bij de aankoop van de eerste Synapse. Ultegra is op papier beter dan 105, maar waarschijnlijk zal het in de praktijk voor mij een niet al te groot verschil zijn. Ik had wat schakelproblemen met de eerste Synapse, maar dat kan ook een verkeerde afstelling zijn geweest. Voordat ik daar naar kon kijken, was de fiets al naar z'n grootje.
3) Triple versus Compact
Waarschijnlijk de belangrijkste en meteen voor mij de meest lastigste. Natuurlijk heb ik al gekeken wat er over triple vs. compact gezegd wordt op internet, zoals hier onder andere. Dat geeft veel informatie, maar niet altijd duidelijkheid. De kern die ik er uit haal is dat de compact op het vlakke niet altijd even praktisch is en dat in de bergen het wat te kort komt (de optie van cassette/crank verwisselen even buiten beshouwing gelaten). Daarnaast zou bij compact het gat tussen het verzet van het ene naar andere blad aan de grote kant zijn. Compact geeft dan weer wat meer schakelgemak.
Ik (ca. 65 kg en 1,85 lang) zal er voornamelijk mee in Nederland fietsen in vlak en glooiend gebied, maar wil er ook een keer mee in de ardennen/alpen mee kunnen gaan fietsen. Het gaat dan om sportief toeren en klimmen, niet competatief.
De triple is 50/39/30 met een 10 speed; 11-28. De compact is 50/34 (overigens FSA) met een 11 speed; 11-32 (11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32). De range van het verzet is rekenkundig vergelijkbaar, maar de onderlinge verschillen van verzet zijn bij triple (vanzelfsprekend) kleiner. Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om de praktijk. Zijn de 'nadelen' van de compact relatief gemakkelijk op te vangen met het zonodig aanpassen van cassete en/of crank? Het is niet zo dat ik wekelijks in de alpen ben. Of zijn de nadelen eigenlijk niet zo groot?
Er zijn natuurlijke meer dan deze 3 verschillen, zoals de prijs of wellicht gewicht, maar daar gaat het mij in de eerste plaats nu niet om. Wat zeggen jullie?