Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Af (Laten) bouwen van frame

Moros
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 jul 2013 20:18

Moros 16 sep 2013 16:34

Ik zag op marktplaats een Bianchi Sempre 2012 voorbijkomen.
Alleen het frame voor EUR 400,-, er zit wel lichte gebruiksschade op ...

Maar wat kost het om een fiets in zijn geheel af te laten bouwen wanneer je een frame hebt?
Deze dan redelijk 'goedkoop' afgemonteerd:
- Veloce;
- Goedkoop / leuke set wielen;
- etc.

Fietsen compleet is wel duidelijk uiteraard, maar heb in zo'n geval geen idee hoeveel ik kwijt zou zijn. Plus minus EUR 1000,-?

Groet,
Patrick

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 sep 2013 16:44

Zit er een voorvork en balhoofdstel bij? Kun hem zelf afbouwen?

Als je hem zelf gaat afbouwen moet je een aantal zaken rekenen (Simpele onderdelen zoals gevraagd): Wielen bijv Fulcrum Racing 7 € 150,-, Veloce € 370,-, Zadelpen € 75,-, Stuurpen € 70,-, Stuur € 40,- (alle drie Ritchey), Zadel € 100,- Dan nog stuurlint, bidonhouders enz € 75,-
Als je het gereedschap niet hebt moet je dat ook aanschaffen of het laten doen en dan moet je uurloon rekenen. Als er geen voorvork bijzit en geen balhoofdstel moet je die ook nog aanschaffen.

En misschien vergeet ik ook nog wel iets.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Moros
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 jul 2013 20:18

Moros 16 sep 2013 16:58

Voorvork zat er wel bij inderdaad, maar op onderdelen gaat het toch al snel richting de €1000 als ik het zo zie.
Heb inderdaad zelf het gereedschap noch de kennis er niet voor om het zelf te doen.
Dus tel daar inderdaad nog loon bij op ... dan kan je ook al aardig makkelijk een nieuwe van kopen

Had verwacht dat als je een carbon frame voor dat geld op kan pikken je een leuke fiets voor weinig geld kon kopen, lijkt dus tegen te vallen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 sep 2013 18:13

Het is natuurlijk wel een leuk project om het zelf te doen. Maar er gaat vaak veel geld in zitten. En waarschijnlijk kan het wel goedkoper als je goed rondkijkt en shopt. Maar dan moet je de tijd er ook voor nemen. En als je een nieuwe koopt dan ben je hetzelfde kwijt, maar heb je een fiets die nog garantie heeft enz.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2013 21:40

Khamsins heb je ook wel voor 130 euro en al die andere onderdelen hoeven ook maar de helft te kosten om minimaal gelijkwaardig te zijn met een fiets die je compleet koopt. Het kleine beetje gereedschap wat je nodig hebt buiten een setje inbussleutels levert zijn geld ook wel weer op, om van de opgedane kennis maar te zwijgen...

Als je echt 2 linkerhanden hebt loont het natuurlijk niet maar anders kun je voor 11 a 1200 euro een mooi fietsje bouwen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 sep 2013 21:58

Jong gebruikt scheelt weer minimaal 20%. Zo kocht ik vorig jaar op MP een setje Fulcrum 7 met 500 km voor 50 euro.

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 17 sep 2013 16:59

Een Sempre is niet een instap fietsje. Dus als je al 1100 kwijt ben heb je nog steeds een echte fiets voor niet teveel geld. Er zit dan heel veel nieuw op. Vooral alle draaiende, dus slijtende onderdelen.
Hij is op die manier wel basic opgebouwd en kun je eventueel van daaruit weer wat hogerop.
Het is wel een heel mooi frame!

Moros
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 jul 2013 20:18

Moros 18 sep 2013 09:08

Bedankt voor de reacties, ik weet dat de Sempre inderdaad geen instap fietsje meer is. Nieuw kan ik deze helaas net even niet kopen, ik moet zeggen dat ik de Sempre en de Infinito uit 2012 ook qua uiterlijk erg mooi vind plus dat het beide goede fietsen zijn.
Misschien dat ik dit project inderdaad maar oppakken ga, staan nu 2 sempre frames te koop voor rond de €450, plus gister begrepen dat ik via via nog wel een FM weet die mij zo nu en dan wel wil helpen als ik er toch uit kom :)

Plaats reactie