Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Upgrade Vittoria Rubino en toch lekbestendig

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 14 sep 2013 12:31

Ik rijd al jaren naar tevredenheid op Vittoria Rubino. Fietsmaten vinden deze bandjes maar goedkope rommel. Met deze banden heb ik echter nog nooit lek gereden. Dit kan ik van mijn fietsmaten met de duurdere banden niet zeggen.

Ze geven aan dat een duurder bandje een wereld van verschil is. daarom wil ik het toch eens proberen en is mijn keuze gevallen op Schwalbe Ultremo ZX. (zien er ook mooi uit)
Ga ik hier echt iets van merken en wat is de lekbestendigheid van deze banden?

Zojuist ben ik deze banden eens gaan bekijken bij Salden. Deze banden hebben totaal geen profiel. De Rubino's hebben nog wat van gewaaierd profiel, wat de indruk geeft dat het wat meer grip geeft onder natte omstandigheden. Glibber ik strak weg met gladde Schwalbe Ultremo ZX als het wegdek wat nat is. Overigens zie ik ook op diverse afbeeldingen de letters naar buiten leesbaar zijn en dan weer naar binnen gericht, zijn hier dan weer varianten op?)

Belangrijkste voor mij is lekbestendigheid en grip

Of zien er nog goede alternatieven?
Laatst gewijzigd door leocuypers op 14 sep 2013 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2013 12:35

Nee, hoor!
De rubino's hebben veel minder grip bij natte omstandigheden, ik rij er in de winter ook wel eens mee, inderdaad zeer lekbestendig, maar de grip van de rubino's is waardeloos bij natte omstandigheden.

Geen ervaring met de ZX, ik rij al jaren met Conti 4000s, wat mij betreft zeker zo lekbestendig maar veel meer grip dan de rubino's.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 sep 2013 13:45

Rubino Pro is al een behoorlijke upgrade ten opzichte van Rubino.
Lekbestendigheid en niet veel lekrijden is niet helemaal hetzelfde. Een band kan in een lekbestendigheidstest veel beter scoren dan een andere terwijl er toch vaker lek mee wordt gereden. Een band met meer grip heeft vaak wat zachter rubber waar dan ook weer wat makkelijker scherpe steentjes in blijven hangen. Ondanks dat zo een band dan misschien de allerbeste antilek laag heeft krijg je uiteindelijk toch een lek als dat steentje maar lang genoeg blijft zitten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 14 sep 2013 15:13

ericpeters schreef:Rubino Pro is al een behoorlijke upgrade ten opzichte van Rubino.
Lekbestendigheid en niet veel lekrijden is niet helemaal hetzelfde. Een band kan in een lekbestendigheidstest veel beter scoren dan een andere terwijl er toch vaker lek mee wordt gereden. Een band met meer grip heeft vaak wat zachter rubber waar dan ook weer wat makkelijker scherpe steentjes in blijven hangen. Ondanks dat zo een band dan misschien de allerbeste antilek laag heeft krijg je uiteindelijk toch een lek als dat steentje maar lang genoeg blijft zitten.
waarin is de Rubino Pro beter als de standaard Rubbino?
ook zie ik de Rubino pro Slick, wat is het voordeel hiervan?
ligt een vouwband net zo goed op de velg?

ik zal een band moeten hebben die niet veel lek rijdt, geldt dit ook voor de Rubino pro (slick)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 sep 2013 16:44

leocuypers schreef:
waarin is de Rubino Pro beter als de standaard Rubbino?
ook zie ik de Rubino pro Slick, wat is het voordeel hiervan?
ligt een vouwband net zo goed op de velg?

ik zal een band moeten hebben die niet veel lek rijdt, geldt dit ook voor de Rubino pro (slick)
Vouwband is soepeler/comfortabeler maar met name het gewichtsverschil (groter als het verschil tussen campa shamal en campa zonda) in de draaiende delen maakt veel uit qua acceleratie, klimmen en sturen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 sep 2013 17:01

leocuypers schreef:
ericpeters schreef:Rubino Pro is al een behoorlijke upgrade ten opzichte van Rubino.
Lekbestendigheid en niet veel lekrijden is niet helemaal hetzelfde. Een band kan in een lekbestendigheidstest veel beter scoren dan een andere terwijl er toch vaker lek mee wordt gereden. Een band met meer grip heeft vaak wat zachter rubber waar dan ook weer wat makkelijker scherpe steentjes in blijven hangen. Ondanks dat zo een band dan misschien de allerbeste antilek laag heeft krijg je uiteindelijk toch een lek als dat steentje maar lang genoeg blijft zitten.
waarin is de Rubino Pro beter als de standaard Rubbino?
ook zie ik de Rubino pro Slick, wat is het voordeel hiervan?
ligt een vouwband net zo goed op de velg?

ik zal een band moeten hebben die niet veel lek rijdt, geldt dit ook voor de Rubino pro (slick)
Maar wat is het probleem om een bandje te wisselen? Als je een keertje lek rijdt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 14 sep 2013 19:39

Profiel is onbelangrijk voor de grip. Die Ultremo's slijten heel snel en zijn niet bepaald lekbestendig. Ze hebben wel veel meer grip dan de Rubino's. Maar als je nooit gemerkt hebt dat de Rubino's slechte grip hebben is het verschil waarschijnlijk niet zo relevant.

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 15 sep 2013 15:12

hebben de Rubino's pro en de Rubino's pro slick meer grip dan de standaard rubino?
en hoe zit het met de lekbestendigheid (ik heb wel intresse in de slicks, deze zien er we mooi rustig uit)

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 21 sep 2013 19:13

nijkie schreef:
leocuypers schreef:
ericpeters schreef:Rubino Pro is al een behoorlijke upgrade ten opzichte van Rubino.
Lekbestendigheid en niet veel lekrijden is niet helemaal hetzelfde. Een band kan in een lekbestendigheidstest veel beter scoren dan een andere terwijl er toch vaker lek mee wordt gereden. Een band met meer grip heeft vaak wat zachter rubber waar dan ook weer wat makkelijker scherpe steentjes in blijven hangen. Ondanks dat zo een band dan misschien de allerbeste antilek laag heeft krijg je uiteindelijk toch een lek als dat steentje maar lang genoeg blijft zitten.
waarin is de Rubino Pro beter als de standaard Rubbino?
ook zie ik de Rubino pro Slick, wat is het voordeel hiervan?
ligt een vouwband net zo goed op de velg?

ik zal een band moeten hebben die niet veel lek rijdt, geldt dit ook voor de Rubino pro (slick)
Maar wat is het probleem om een bandje te wisselen? Als je een keertje lek rijdt.
Donker, geen straatverlichting, koud en je bent natgeregend na een drukke werkdag. Laatste wat je dan wil is een nieuw bandje moeten steken. Verzeker je dat je het op dat moment wel een probleem vindt...
Blijf bij mijn mening: Rubino Pro is een perfecte woon/werk band omdat hij zo lekbestendig, duurzaam en interessant van prijs is. Ja hij is niet baanvast in de regen maar eens je dat weet is dat ook geen probleem.
Voor echte ritten raad ik ook een Vittoria Open Corsa, Veloflex black, Vredestein Fortezza tricomp, ... aan. Maar woon/werk en al zeker in de winter als je veel in de regen en donker rijdt is de Rubino een nagnoeg perfecte band.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
CycloJ
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 sep 2013 16:49

Gebruikersavatar CycloJ 22 sep 2013 11:59

Je hebt van Prorace ook de Yaw buitenband, zeer lekbestendig!. Ik rijd bijna het hele jaar op Vredestein Fortezza tricomp lekbestendig en veel grip. Voorheen reed ik op Ritchey Race Slick een fantastische band voor weinig geld, echter levert Ritchey bedroevend slecht.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 22 sep 2013 12:49

Mijn keuze zou vallen op de Conti 4000s of de Vittoria Fortezza Tricomp. De eerste gaat langer mee dan de laatste, maar de laatste heeft wel weer meer grip.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 sep 2013 13:08

Maak het nog iets uit dat bij een willekeurige amateur wedstrijd de helft of meer op 4000s banden rijdt
Of zijn die allemaal gek?

Plaats reactie