Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofd Aeroad CF afstellen

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 11 sep 2013 10:39

Hallo fietsfanaten!

Ik ben bezig mijn Canyon Aeroad CF wat extra onderhoud te geven. Nu zou ik mijn balhoofdlagers willen voorzien van nieuw vet. Uit elkaar zal vast geen probleem zijn, maar terug in elkaar?! Afstellen werkt volgens mij door het tegen elkaar indraaien van twee ringen met een verdikking. Zet ik tijdens het afstellen mijn stuurpen los en hoe voorkom ik dat ik ze te strak zet? Mijn vriend Google komt er ook niet uit.

Thnx!

Groeten Tom
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2013 23:14

Waarom is dat vet nodig? Speling, kraken? Balhoofdlagers zijn afgesloten lagers waar je eigenlijk niet in moet "binnendringen". Het afstellen gaat heel anders, of Canyon zou een eigen systeem hebben.
Voor als je het toch wilt, bij m-gineering.nl vind je aanwijzingen. Onder leesvoer en balhoofdstellen.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 sep 2013 20:25

http://www.canyon.com/_nl/supportcenter ... ype=beides

@ Klimmer; Canyon heeft inderdaad een eigen systeem. Dus kan je niet op m-gineering vinden.
@ TornadoTom; Het gaat om gesloten industrielagers. Deze 'kan' je niet smeren of beter gezegd het haalt niks uit. Als ze versleten zijn moet je via Canyon nieuwe lagers bestellen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 sep 2013 21:01

ik zie overigens geen eigen systeem in de gegeven link. Maar goed...

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 14 sep 2013 21:27

@klimmer: het eigen systeem is de i-lock headset die in de link staat beschreven.

Het kan zijn dat je een a-head hebt maar standaard is de i-lock can Canyon.
The wind is my friend

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 14 sep 2013 22:10

i-lock werkt erg simpel. Peter van Canyon heeft het mij uitgelegd. Het zijn 2 ringen en je hebt een klein gaatje met een inbus-schroefje. Het schroefje draai je uit en je monteert de ringen en je stuurpen. De Stuurpen druk je aan en zet je vast. Om je speling uit je balhoofd te halen. Draai het inbus-schroefje aan totdat je weerstand voelt. That's it.

Het inbus-schroefje zorgt dat de de bovenste ring naar boven wordt gedrukt en de onderste ring naar beneden. Dat haalt de speling weg.
Do or Do not.. There is no try

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 sep 2013 22:30

Ik heb het begrepen, heel goochem systeem, weer wat geleerd. Bedankt.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 30 sep 2013 20:15

Ondertussen was ik er idd achter dat het gesloten lagers zijn. Na twee jaar zijn ze dus zwaar aan vervanging toe! In de handel zijn ze niet te verkrijgen, dus ik zal bij Canyon aan moeten kloppen. Misschien dat ze de lagers mee naar de beurs willen nemen, scheelt mij weer verzendkosten... ;)
Vertrouwen is goed, controle is beter.

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 25 mar 2014 23:02

Ik heb een beetje speling op mijn Aeroad balhoofd. Mag ik dan dus gewoon het kleine inbusje strakker draaien? In de omschrijving op de site (http://www.canyon.com/_en/supportcenter ... cles_id=65) staat dat ik eerst de bovenste 2 grotere schroeven moet losdraaien, om ze daarna meteen weer vast te draaien. Dat kun je toch overslaan?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Plaats reactie