Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk gereedschap aangschaffen ?

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 03 sep 2013 09:37

Welke soorten gereedschap zijn handig om aan te schaffen om " kleine" dingen aan je fiets te kunnen onderhouden (aandraaien van bewegende delen), verwisselen van een casette.
Mischien is het handig voor beginners (zoals ik) om een overzicht te maken welk gereedschap je waarvoor nodig hebt. (zelf rijd ik met Shimano, weet niet of dat er toe doet).
N.B
(ik denk dat ik ook maar eens de speciale uitvoering van het blad fiets hierover ga nabestellen !!)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5309
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 03 sep 2013 09:45

Kettingzweep, cassette afnemer, kettingpons, als je met een missing link werkt op de ketting een tang daarvoor, momentsleutel, montage pasta, pedaalsleutel, inbussleutelset (Is bij de Lidl in de aanbieding). Dat is een beetje de basis.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 03 sep 2013 13:50

Ik heb ook nog een cranksleutel en een sleutel voor de bb lagers te verwijderen zodat ik de boel soms kan schoonmaken in invetten.
Verder heb ik z`n beetje alles wat JPAR in z`n lijstje heeft
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 03 sep 2013 13:55

JPAR is compleet. Wat hij noemt heb je een paar keer per jaar nodig. De rest kopen als het nodig is...

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 03 sep 2013 14:34


Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5309
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 03 sep 2013 14:44

Ja, de vraag is alleen of het kwalitatief ook goed is. Met die budgetkoffers valt dat vaak nogal tegen. Ook eens naar gekeken, maar maar mooi laten liggen. Ik heb bijna alles van BBB. Kun je gewoon los kopen en aanvullen wanneer je iets nieuws nodig hebt. Oja, een kettingchecker (om te kijken of hij versleten is) kan nog bij het lijstje.

Kijk anders hier eens: http://www.bike-discount.de/shop/k1242/ ... -bits.html

Dit is een prima momentsleutel bijvoorbeeld. Kun je ook kopen van BBB ofzo, maar betaal je meer voor hetzelfde zonder naam. (Tip van Havana)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2013 20:19

En als je ook Shimano wielen (of iets anders met cup en conus lagers) hebt zijn een paar conussleutels wel handig om je naven af te stellen en af en toe van nieuw vet en lagers te voorzien.

Pedaal los halen kan in veel gevallen met een gewone steeksleutel of inbus.

Verder is een spaaksleuteltje wel handig.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie