Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Jaren 80 giant opbouw kleuradvies

dqs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2013 14:11

dqs 30 aug 2013 15:03

Hallo,

Ik ga een giant speeder (ik vermoed uit 1988) opbouwen als singlespeed maar heb wat kleuradvies nodig. Ik heb veel zwarte onderdelen in de schuur rondslingeren die ik zou kunnen gebruiken voor deze fiets maar ik twijfel erg of ik hem niet klassiek (metallic onderdelen, wit zadel, wit stuurlint) op moet bouwen.

Wat heb ik liggen?
- Achterwiel: Zwart H+Son SL42 velg met metallic shimano terugtrapnaaf
- Voorwiel: Zwarte velg (geen idee welk merk) met metallic campagnolo naaf)
- Crank: zwart 44 tands singlespeed
- Stem: zwarte quill
- Stuur: zwart modern stuur met zwart stuurlint

Gezien deze onderdelen zou het logisch zijn op te bouwen met all black componenten. Ik koop er dan een zwarte zadelpen, en zwart zadel bij en zwarte gumwall bandjes (ik hou van die look).

Maar ik kan ook uitruilen met een andere fiets; klassieker, met belleri stuur, SR stem, SR laprade zadelpen, wit cinelli unicanator zadel en klassiek mavic tube baanwielset. Dan ga je meer de echt klassieke look van die tijd krijgen.

Het frame ziet er als volgt uit:

Afbeelding

En met all black componenten krijg je een beetje dit idee:

Afbeelding


Enig advies? Die mix van klassiek frame met allemaal zwarte moderne componenten kan erg mooi worden, maar ook een totale faal. Ik vraag me af of dat mooi wordt met dat zee-groen/blauw van dit frame. Ik zal de voorgang hier bij gaan houden.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 30 aug 2013 15:36

Ik weet niet in hoeverre de mening van een oude man telt, maar ik vind dat schreeuwerige zoals bij de Van Tuyl niks. Als het mijn bouwsel was zou ik helemaal voor de retro look gaan, dus ook met chromen velgen.
Vind dat ook meer passen bij een eenversnellings fiets.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 aug 2013 00:26

Zo'n instap Giant zou ik gewoon wit of een andere lichte kleur (blits geel van mijn part) met zwarte onderdelen doen, daarmee mag je best een beetje van het klassieke afwijken.

Die van Tuyl is mij een beetje te gay...
Campagnolo Ultra Dork

dqs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2013 14:11

dqs 31 aug 2013 07:18

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar dan wordt het een beetje zo'n dertien in een dozijn singlespeed. Die lak is eigenlijk nog in te 'mint' conditie om dat er mee te doen. Het frame is zeker een instapper, maar wel in uitmuntende conditie en toch al 25 jaar oud. Een beetje een 'neo' klassieker.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2013 11:17

Een frame wat nog goed in de lak zit overspuiten is in principe altijd zonde maar als je het van de nokjes e.d. wilt ontdoen toch noodzakelijk.

Andere optie is om hem zo te laten en er een single speed boodschappenfietsje van te maken. De oogjes en voor spatborden en eventueel bagagedrager zijn aanwezig.
Campagnolo Ultra Dork

dqs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2013 14:11

dqs 02 sep 2013 07:19

Een boodschappenfietsje wordt het zeker niet :)

Ik ga het gewoon proberen met zwart, is het niets dan bouw ik op met klassiek, is dat niets dan gaat het frame naar de spuiter :)

dqs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2013 14:11

dqs 03 sep 2013 11:57

Gisterenavond zitten photoshoppen en dit is hoe hij moet worden denk ik. Wat vinden jullie?

Excuses voor mijn matige photoshop skills :cry:

Afbeelding

TTB1992
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:33

TTB1992 03 sep 2013 13:42

Normaal gesproken ben ik fan van radiaal up front. in dit geval zou ik een hogere velg pakken en gewoon over 3 spaken voor een "voller" uiterlijk.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 sep 2013 13:45

Joh, kies gewoon lekker wat je zelf mooi vindt! Zie er prima uit trouwens. 1 dingetje: uit ervaring weet ik dat Fizik Ariones en spijkerbroeken niet samengaan! (als je tenminste langer dan 2 maanden met een broek wil doen)

dqs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2013 14:11

dqs 03 sep 2013 21:12

dat is een goede tip wouter, ziet er alleen zo mooi uit dat zadel....

Plaats reactie