Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Aksium, of toch iets anders?

barthoo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 feb 2012 13:51

barthoo 28 aug 2013 09:30

Ik heb vergevorderde plannen om een nieuwe fiets te laten opbouwen. Hier moet uiteraard ook een set wielen in. In mijn huidige fiets heb ik Mavic Aksiums. Dat zijn wat mij betreft probleemloze wielen. Dus ik overweeg om de nieuwe fiets ook weer van Aksium wielen te voorzien.

Als ik het goed begrepen heb, worden deze wielen geleverd inclusief banden. Klopt dit? Zo ja, wat zijn dit voor banden en zijn ze goed?

Mijn belangrijkste vraag is echter: zijn er andere, betere wielen in hetzelfde prijssegment? Suggesties van harte welkom.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 aug 2013 09:38

Ik vind ze behoorlijk aan de prijs (inclusief banden).
De Aksiums apart lijken niet heel duur, maar het lijkt erop dat de aksion banden de prijs fors doen stijgen.

Veel hangt dus af van hoeveel jij ervoor dacht te willen betalen.
Ikzelf zou nooit Mavic wielen kopen, maar dat is mijn voorkeur. Ik weet bij iedere wielset van Mavic wel een alternatief dat beter is voor dezelfde prijs. Maar ik zou ook geen veto stellen tegen Mavic. De meeste van hun wielen zijn OK, maar dus niet de beste.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

barthoo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 feb 2012 13:51

barthoo 28 aug 2013 10:09

de zwarten schreef:Ik weet bij iedere wielset van Mavic wel een alternatief dat beter is voor dezelfde prijs.
Dan ben ik erg benieuwd wat je alternatief dan zou zijn voor de Aksiums....
Prijsrange ongeveer 200 - 250 Euro

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 aug 2013 10:23

Als je echt benieuwd bent, lees dan de (tot den treuren) aanbeveling voor Fulcrum en Campa wielen in deze rubriek. Lagers zijn beter, bouwkwaliteit is beter, ontwerp is beter.

Maar om je het direct te zeggen: Fulcrum racing 5 (189 euro bij Hopmans). Met 250 euro kan je zelfs voor racing 4 gaan.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 aug 2013 11:43

Op zich kunnen de Mavic Aksium (incl. banden) een goede koop zijn voor het geld... Banden vind ik dan ook niet overdreven duur, maar hoe goed die banden zijn geen idee. Maar als je fiets laat opbouwen bij een fietsenmaker, dan zal die waarschijnlijk zijn prijzen hanteren en heb je wat minder aan al die webkoopjes....

En inderdaad wordt op dit forum Fulcrum/Campa erg goed gevonden, beetje too much mijn inziens. Waarschijnlijk vanwege de prijs/kwaliteit (helemaal dus met al die webkoopjes). Helaas zijn niet alle merken goedkoper op het web te vinden, waardoor veel merken niet concurrerend kunnen worden aangeboden. Mavic en Shimano vaak wel. Overigens ben ik zelf ook geen Mavic voorstander (eigen mtb ervaring), maar ken genoeg personen die dat wel zijn... ;).

Dus ik ga verder ook niet zeggen wat je dan wel moet kopen als je tevreden bent over je Aksiums...

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 28 aug 2013 12:16

Je hebt twee sets nodig want mavic laat lang wachten met afwikkelen van garantie kwesties.
Je moet de spaken laten controleren op loszittende spaken
De nippels komen door de velg heen, vaak controleren

Noem 5 mensen die tevreden zijn met hun aksium en je krijgt van mij een rol drop

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 28 aug 2013 13:10

Het feit dat je er tevreden over bent betekent denk ik dat je; 1- Niet veel met andere wielen hebt gereden. Maar vooral 2- Je niet al te zwaar bent. Deze wielen zijn namelijk zo slap als een vaatdoek. Voor minder geld heb je een set bombproof Fulcrum R7..

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 28 aug 2013 13:11

aksiums zijn kut. fulcrum racing quatro bij bikecomponents.de voor 225 euro.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 28 aug 2013 13:31

materialist schreef:Je hebt twee sets nodig want mavic laat lang wachten met afwikkelen van garantie kwesties.
Je moet de spaken laten controleren op loszittende spaken
De nippels komen door de velg heen, vaak controleren

Noem 5 mensen die tevreden zijn met hun aksium en je krijgt van mij een rol drop
Ik heb 1 jaar zonder problemen gereden op een set Aksiums, een vriend van mij rijd er ook op en heeft ook geen problemen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 28 aug 2013 13:52

Ik weet dat Aksiums niet de sterkste, stijfste of degelijkste wielen zijn. Zijn de meeste systeemwielen in het lage prijssegment niet. Maar broerlief (nota bene een sprinter) rijdt er al heel lang mee zonder problemen. Ze pingelen een beetje (vooral in het begin), maar dat is het dan ook.

Maar goed; ik heb toch iets meer vertrouwen in bijv. Fulcrum 7 (in de cx uitvoering met afgedichte lagers), hoewel ik Fulcrum en Campa vaak niet mooi vindt. Zat zelf nog wel eens te denken aan Shimano WH-RS30 wielen. Zelfde prijsklasse; kom geen dramaverhalen over die wielen tegen (NB: dat zegt natuurlijk ook niet alles helaas).

barthoo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 feb 2012 13:51

barthoo 28 aug 2013 17:25

dickygiovanni schreef:Het feit dat je er tevreden over bent betekent denk ik dat je; 1- Niet veel met andere wielen hebt gereden. Maar vooral 2- Je niet al te zwaar bent. Deze wielen zijn namelijk zo slap als een vaatdoek.
Wat betreft punt 1 heb je volkomen gelijk. Dat was ook mede de reden om hier naar informatie te vragen.

Wat punt 2 betreft zit je er toch naast denk ik ;) Ik weet niet precies wat jouw definitie van zwaar is, maar met een kilo of 85 val ik denk niet in de categorie 'licht'.
Als ik mijn remmen hleemaal 'dicht' zet, dan komt bij stevig aanzetten inderdaad de velg tegen de rem.

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 28 aug 2013 17:44

Ik weeg ongeveer hetzelfde als jou 83 kg en kan ook flink beulen. Ik heb al 2 sets aksiums gehad en die zijn beide na een jaar afgeschreven. Ik heb nu een maand of 2 fulcrum racing quatro''s en die zijn veel stijver. En door de hoge velg (35mm) zouden ze ook sterker moeten zijn.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

Plaats reactie