Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verkeerde framemaat

Titus Brutus
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2013 20:46

Titus Brutus 19 aug 2013 21:23

Beste fietsers,

Vorig jaar heb ik mijn allereerste racefiets gekocht (Prorace). Een mooie fiets.
Omdat ik een leek was op het gebied van racefietsen (ik heb mij nu beter laten inlezen en informeren) heb ik een fiets gekocht (via een fietshandel) naar nu blijkt met een te kleine framemaat. Deze fiets heb ik gekocht bij een handelaar die als niet zo heel betrouwbaar te boek staat, destijds wist ik niet beter. De fiets was op het moment van aankoop in de aanbieding omdat het een overjarig model was, waarschijnlijk zit hier de kneep!

Na een periode van lekker en steeds beter te fietsen, komt er een moment dat je hier helemaal verslaafd aan raakt en eigenlijk steeds meer wil fietsen. Tsja, aan sommige verslavingen moet je nu eenmaal toegeven en ga je steeds iets verder en meer fietsen.
Omdat ik regelmatiger ben ga fietsen, kreeg ik last van mijn schouder. Helaas heb ik nu last van een ontstoken schouder.
Ik ben laatst bij een andere fm geweest en heb hem geinformeerd wat de oorzaak van de ontsteking kan zijn. De fm heeft hetzelfde postuur zoals die van mij (184cm en een bbl van 87) en vroeg naar de framemaat van mijn fiets. Ik antwoordde dat deze maat 56 is. Volgens hem is dat te klein voor mijn lengte en heb ik een maat 57 of misschien wel 58 nodig en is deze ontsteking hier aan te wijten

Nu heb ik destijds mijn eerste racefiets dus gekocht en toentertijd aangegeven dat ik een leek was op het gebied hiervan en dat ik dus geinformeerd wilde worden over welke framemaat, afstelling, e.d..
Ik denk dat ze een loopje met me hebben genomen en dus de fiets hebben aangesmeerd waarvan er nog maar was (een te kleine dus)

Ik zit nu met de gebakken peren: een ontstoken schouder en een fiets die ik waarschijnlijk met verlies moet verkopen.

Mijn vraag: kan iemand mij adviseren wat mijn rechten zijn? Heeft het zin om de rechtsbijstand in te schakelen? Of hoe gaat een " normale" fm hier mee om? Ik heb overigens vorige week een mail naar de fm gestuurd waar ik de fiets gekocht heb en de situatie uitgelegd maar tot op heden nog geen enkele reactie mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Martijn

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 19 aug 2013 21:28

"Volgens hem.(...)" biedt geen enkel juridisch perspectief.

"De kneep (...)" ik mag toch aannemen dat je zelf hebt ingestemd met de korting?

Bij voorbaat kansloze zaak; neem je verlies of probeer ander stuur, stuurpen.
Addict R1

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 19 aug 2013 21:31

Niet het antwoord waar je op zit te wachten maar ik heb exact dezelfde geo gegevens en ik fiets al jaren prima op een 56... Maar als jij je voorgelogen voelt, succes met de afwikkeling iig.
Do not CROSS the road!

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 19 aug 2013 21:34

Rechtsbijstand...? Waar wil je je na een jaar erop fietsen op beroepen dan? Op je ontstoken schouder en een andere fietsenmaker die -zo te lezen alleen op het oog- vaststelt dat dat komt omdat je op een verkeerde frame maat rijdt?

Ik denk dat zelfs de Rijdende Rechter zich hier niet aan gaat wagen.

(Overigens, welkom op het forum...)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 aug 2013 21:37

Hoe weet je zeker dat ontstoken schouder door het fietsen komt?
What makes the boat go faster?

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 20 aug 2013 08:01

Omdat de fietsenmaker het zegt? Wat zegt je arts er van?

Geen zaak m.i. Het causaal verband tussen een te kleine fiets en je klachten is niet aan te tonen. Daarnaast is het aanmeten van een goede fiets eerder een kwestie van aannames dan van wetenschap. De metingen verschillen zoveel per meetmethode dat je daar ook niet blind op kunt vertrouwen. Kortom: de stelling dat je ontstoken schouder van een te kleine fiets komt is niet aan te tonen. Het kan heel goed een andere oorzaak hebben (verkeerde houding op het werk/achter de computer thuis?).

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 aug 2013 08:31

Typische gevalletje van jammer.

De FM treft echt geen blaam dat iemand een te kleine fiets koopt. Hij heeft hooguit slecht advies gegeven maar dat is geen misdaad in Nederland. Mischien kun je met een andere zadelpen en stuurnok nog was oplossen. En ik zou eerst je schouder eens laten genezen en dan weer over een andere fiets gaan nadenken.
Live fast; die young. mijn blog

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 20 aug 2013 08:51

Als je iemand gaat aanklagen, klaag dan die tweede fietsenmaker aan...

Allereerst, de ene fiets is de andere niet... Een 56cm van frame/type A, kan qua geometrie best te vergelijken zijn met een 60cm van frame/type B.

Dat de totale lichaamslengte en bbl van jou en de fietsenmaker gelijk zijn, wil nog niet zeggen dat de fietsen gelijk moeten zijn. Onder andere romp- en armlengte zijn ook nog van belang.

De fietsenmaker stelt de oorzaak vast van een medisch probleem? Een sportarts lijkt mij hiervoor geschikter...

Een andere fiets aanpraten is niet direct nodig, het een en ander kan wellicht op te lossen zijn met een andere afstelling. Aan een (iets) te kleine fiets is een hoop te doen, een te grote fiets is pas echt een probleem.

Aangezien je lange tijd met plezier op de 'te kleine' fiets gefietst hebt, denk ik dat het met de verkeerde maat wel mee zal vallen. Fietsen op een fiets waarvan de maat werkelijk niet goed is, is niet plezierig.


Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, welk type Prorace heb je gekocht? Dan kunnen we namelijk de geometrie erbij zoeken en zien of het daadwerkelijk zo'n vreemde maat is...

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 aug 2013 08:56

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de mensen boven mij. Daarnaast zegt de lengte van de zitbuis niet zoveel over de juiste maat. De bovenbuislengte en balhoofdbuislengte zijn veel belangrijker om te weten of het frame past. Omdat je het model er niet bij meldt, valt daar weinig over te zeggen. Maar als ik naar de huidige modellen kijk, dan hebben de 56 frames (sloping) een bovenbuislengte van 59,5 cm en het lijkt mij stug dat dat te klein is voor jou, eerder te groot.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 20 aug 2013 09:10

Karl66 schreef:Ik kan me alleen maar aansluiten bij de mensen boven mij. Daarnaast zegt de lengte van de zitbuis niet zoveel over de juiste maat. De bovenbuislengte en balhoofdbuislengte zijn veel belangrijker om te weten of het frame past. Omdat je het model er niet bij meldt, valt daar weinig over te zeggen. Maar als ik naar de huidige modellen kijk, dan hebben de 56 frames (sloping) een bovenbuislengte van 59,5 cm en het lijkt mij stug dat dat te klein is voor jou, eerder te groot.
Helemaal mee eens! Zo ben ik dit jaar overgestapt van een Prorace Deamon maat 60 naar Trek Madone maat 58, gewoon omdat dat frame beter bij mijn lichaamsverhouding past. Voor het vergelijk; ik ben 1m89 met een bbl van 89cm.

Groeten, Diederik

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 aug 2013 09:22

De meeste profs rijden met een maatje kleiner dan voorzien. Andere stuurpen steken en/of spacers onder je stuurpen in combinatie met eventueel een zadelpen met een grotere offset. Probleem opgelost. Maatje te klein of te groot kan geen kwaad. Zithouding kan perfect aangepast worden met de onderdelen dus.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 20 aug 2013 10:07

Een cortisonenspuit recht in het schoudergewricht had bij de onsteking dadelijk opgelost,
is ook nooit meer teruggekomen, oorzaak ook nooit gevonden, was wel verschrikkelijk pijnlijk, kon nog amper schakelen of de radio bedienen in de auto.

Plaats reactie