Sram Force compact met 38/39T
Hoi,
Ik ben van plan om een Sram Force compact groep aan te schaffen. Ik rij 1/2x per jaar in de bergen (compact 34/52) en voor de rest wil ik een 39/52 monteren. Nu heb ik iets gelezen over, dat het minder stijf is dan een dubbel crank, hoeveel maakt dit uit? Ik rij amateur koersen.
Zijn er genoeg keuzes qua bladen om 39T te monteren op een compact sram Force crank?
Alvast bedankt!
Ik ben van plan om een Sram Force compact groep aan te schaffen. Ik rij 1/2x per jaar in de bergen (compact 34/52) en voor de rest wil ik een 39/52 monteren. Nu heb ik iets gelezen over, dat het minder stijf is dan een dubbel crank, hoeveel maakt dit uit? Ik rij amateur koersen.
Zijn er genoeg keuzes qua bladen om 39T te monteren op een compact sram Force crank?
Alvast bedankt!
Aangezien de spider in diameter 20 mm kleiner is, is het niet ondersteunde deel van het kettingblad 10mm groter, dan bij een dubbele crank met 130mm bcd. Of 4mm dikke kettingbladen, zoveel vervormen dat het meetbaar is...? Heren wetenschappers!??
Er zijn verschillende fabrikanten die 39t bladen met 110 bcd maken, de bekendste zijn Stronglight, TA Spécialités en BBB.
Een verschil van 18t schakelen is wel erg groot en vergt zeer nauwkeurig afstellen en ook wat meer geduld bij het schakelen.
Er zijn verschillende fabrikanten die 39t bladen met 110 bcd maken, de bekendste zijn Stronglight, TA Spécialités en BBB.
Een verschil van 18t schakelen is wel erg groot en vergt zeer nauwkeurig afstellen en ook wat meer geduld bij het schakelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37642
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij 38-52 op een Red compact en geeft geen krimp. Is nog kaarsrecht. Ook tijdens koersjes, eindsprjnt of volle bak een speelsprintje als bijv Kopje van Bloemendaal.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Maar eigenlijk kan je niet fatsoenlijk 34/52 rijden.
Nee dat verschil is te groot. Maar waarom iemand per se een 52 wil (Daniël?) is me ook een compleet raadsel. Een 50 voldoet net zo goed.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37642
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb gewoon een compleet setje gekocht, meer niet.
Less is bore
Fietsmaat van mij reed afgelopen zomer 34x52 en kon probleemloos schakelen. Roept iedereen dat het niet kan omdat de fabrikant dat zegt, of door eigen bevinding?gaisdergerman schreef:Maar eigenlijk kan je niet fatsoenlijk 34/52 rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Eigen ervaring. Schakelen gaat wel maar erg slecht. Onder druk schakelen is helemaal een ramp.
Ik heb 't ooit ook geprobeerd, toen in mijn eerste Marmotte reed in 2006. Het schakelde maar niet top. De VD kan het grote verschil in tandjes simpelweg niet aan.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De snelheid ligt waar je met genoemde combinatie van 34:14 naar 52:21 moet ligt rond de 28 km/uur. Op het vlakke irritant, wanneer je in het hooggebergte rijdt en geen enorme haast hebt zie ik er ook weer niet zo'n enorm probleem in.amclassic-fan schreef:En ook al wil de voor-derailleur het wel schakelen, dan nog moet je het niet willen. Er zit totaal geen overlap meer tussen beide bladen, waardoor je bij een bepaalde snelheid de hele tussen de voorbladen moet blijven schakelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende