Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bijna gebroken derailleur kabel

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 05 aug 2013 10:16

Ik ontdekte zaterdag toevallig, dat mijn achterderailleur kabel voor de helft was doorgebroken.
Het was bij de geleide gleuf onderaan het bracket. Een plek waar je niet dagelijks kijkt.
De winkel was nog open en meteen een nieuwe erop gezet.

Ik bedenk nu eigenlijk, dat als ergens onderweg je kabel breekt en de winkels dicht zijn op zondag, je wel een probleem hebt.
De derailleur zal dan naar het kleinste tandwiel schakelen. Dat is een elf tandwiel bij mijn fiets.
Dat gaat heel zwaar rijden, bijvoorbeeld als je pech hebt, tegen een windkracht 5 of 6 in.

Zoals bekend zit er een schroefje op de derailleur, waarmee je de uiterste begrenzing rechts kan instellen.( L of H schroefje).
Weet iemand wat het bereik is van dit schroefje. Stel dat je hem helemaal indraait. Hoeveel
tandwielen gaat ie dan terug de derailleur?

Ik heb geen zin om het uit te proberen op mijn eigen derailleur, omdat deze prima afgesteld is en dat wil ik graag zo houden.

Mocht het ooit gebeuren, dan is het toch handig om te weten.

Breuk van de voorderailleur kabel is geen ramp, wat die gaat juist naar het kleinste tandwiel.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 aug 2013 10:27

Met dat stelschroefje krijg je het derailleur hoogstens 2 tandjes lichter (1-tje lijkt me waarschijnlijker), dus dat wordt binnenblad met een scheve kettinglijn naar huis, of een fikse krachttraining! :-)

Ik zou trouwens wel ff checken of je kabel bj je bracket niet ergens tegenaan aan het schuren is, anders sta je straks wel echt met een gebroken kabel!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2013 11:21

Ik heb een keer 40 km naar huis gereden op de 12, omdat een nok waar de buitenkabel vast zit afgebroken was. Goede krachttraining, weer eens een andere trainingsprikkel, anders doe ik altijd maar van die laffe blokjes ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 aug 2013 12:04

Heb ik ook eens voorgehad, sindsdien toch maar een kettingpons en een quicklink in het gereedschapstasje gestoken, zo kan je de ketting op een gekozen combinatie leggen. Je kan dan wel niet meer schakelen.
Beter is natuurlijk voorkomen; vanaf dat voorval elk jaar nieuwe kabels.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 aug 2013 12:25

Tja, je kan nu eenmaal weleens pech hebben. Je zou ook nog de buitenkabel ergens aan vast kunnen binden. Bv de derri naar binnen drukken en dan een knoop in de kabel waar hij de derrie uitkomt.

Soms moet je een beetje vindingrijk zijn ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 aug 2013 13:34

Ik heb het in 15 jaar nog nooit gehad, dus maak me er niet teveel zorgen over :-)

Je kan ook een tak tussen je derrie doen, dat ie bv wat hoger komt. Truucje zie ik wel eesn bij mtb,s
en anders een hele lange stelschoef meenemen!

Zo is bv het breken van je zadelbout ook vervelend heeft een maat van me een keer gehad, ook een goede training! met het zwaard van damocles niet boven maar onder je.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 05 aug 2013 15:25

mwah

Ik bel dan gewoon ff m'n chauffeur om me op te laten halen. :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 aug 2013 17:16

tungsten schreef:Ik ontdekte zaterdag toevallig, dat mijn achterderailleur kabel voor de helft was doorgebroken.
Zo'n kabel is natuurlijk niet zomaar doorgesleten, zoiets gebeurt IMHO alleen bij lang gebruik zonder onderhoud.

Nat als amclassif-fan heb ik ook eens een keer een akefietje gehad met een afgebroken kabelstopper (derailleurnok liggende achtervork).
Ook gewoon mee thuisgekomen.

tungsten
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 05 aug 2013 17:49

Die lange stelschroef is een goede oplossing. Die past nog wel in mijn zadeltas.

Overigens doe ik regelmatig een druppel olie op de slijtage plekken van de kabels. Hij was nu 8 jaar oud. Ik weet nu wat de limiet is. Eerder vervangen dus. ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 aug 2013 18:11

8 jaar, tjonge dat is ook behoorlijk oud. Als het kabeltje afbreekt kan je er nog wel mee thuiskomen hoor. Met een scheve kettinglijn kan je ook wel fietsen. Desnoods je voorderailleur even zo stellen dat het gewoon lukt. 39-12 is een prima verzet om op naar huis te komen. En anders het buitenblad ;)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 aug 2013 19:04

GoldenRatio schreef:mwah

Ik bel dan gewoon ff m'n chauffeur om me op te laten halen. :)

Afbeelding

Die zou ik ook bellen zonder mankement

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 aug 2013 20:58

Ik zou idd erg vaak "lek" rijden

Plaats reactie