Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 29 jul 2013 22:22

Danny1808 schreef:Ik heb het topic is doorgelezen. Wat ik eruit opmaak is dus dat als je meest allround wil zijn (af en toe klimmen in Limburg en Frankrijk) maar ook vaak vlak je het best af bent met een triple? Alleen nu wil ik graag op mijn volgende fiets di2. Wat zouden jullie doen met hetgeen waarvoor ik het wil gebruiken?
Als je het geen probleem vindt om af en toe je voorbladen en/of cassette te wisselen kan een compact ook prima.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2013 22:25

Dan zal je de keuze moeten maken tussen compact DI2 of een gewone triple.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 29 jul 2013 22:30

Duidelijk verhaal. Welke bladen en cassetes zouden jullie dan adviseren voor klimmen en voor vlak?

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 29 jul 2013 22:33

Danny1808 schreef:Duidelijk verhaal. Welke bladen en cassetes zouden jullie dan adviseren voor klimmen en voor vlak?
Tja, ligt ook een beetje aan je conditie.

In principe heeft een compact een 34 en een 50 voorblad. De meeste compactrijders wisselen op het vlakke die 34 om voor een 39 en gebruiken de 34 alleen in de bergen. Wat de cassette betreft; 12-23 is een redelijk gangbare poldercassette, wat je voor het hooggebergte nodig hebt ligt aan je klimcapaciteiten.

Heb je wel eens geklommen? Zo ja, dan kun je misschien met deze tabel inschatten wat je ongeveer nodig hebt:

http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 29 jul 2013 22:38

Geklommen ja als je RVV en amstel gold en paar keer Limburg camerig etc meetelt!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 29 jul 2013 22:46

Ik heb afgelopen vakantie mijn eerste klimervaring met compact opgedaan. Voor 34, achter 25. Klimmen tot 8% waren te doen voor mij, maar ik kwam ook op een col die opliep tot 13% en toen wenste ik (naast heel veel andere dingen) dat ik graag iets lichter kon trappen (mijn cadans liep terug naar 50 RPM).
Voor volgende keer dus maar een 27 achter, dan red ik het allemaal wel.
't Is dus ook gewoon proberen denk ik en ja, je zult met een compact af en toe wat dieper moeten gaan.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 jul 2013 00:40

Nog even een recente praktijkervaring van een fietsmaatje die zijn 34 shimano compact binnenblad had laten vervangen door een 39 voor op de vlakke weg. Ketting kwam bij het schakelen klem te zitten tussen grote blad en de 39. Gevolg was dure grote blad volledig naar de knoppen. Het is maar dat je het weet dat het niet voor niets is dat shimano het af raadt. Met een 38,37,36 is de kans op klemmen van de ketting of mis schakelen al minder groot. Maar ja die zijn zeldzaam voor de compact. (de nieuwste dura ace en ultegra cranks even buiten beschouwing gelaten)

Bij campa is de vorm van het buitenblad anders en is het risico volgens mij minder groot.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2013 06:37

Ik rijd zelf met een sram compact crank met daarop 39-52 stronglight bladen en dat gaat zelfs tijdens clubkoersrn gewoon goed.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 30 jul 2013 07:33

daniel1975 schreef:Ik rijd zelf met een sram compact crank met daarop 39-52 stronglight bladen en dat gaat zelfs tijdens clubkoersrn gewoon goed.
Je schakelt vaak naar het binnenblad bij clubkoersen?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 30 jul 2013 07:36

jsparie schreef:Nog even een recente praktijkervaring van een fietsmaatje die zijn 34 shimano compact binnenblad had laten vervangen door een 39 voor op de vlakke weg. Ketting kwam bij het schakelen klem te zitten tussen grote blad en de 39.
Misschien dat het bij de nieuwere series een probleem is. Ik heb zelf een paar duizend km gereden met een FC-R700 en een FC-6650 compact crank met het originele buitenblad en een 39 binnenblad, dat heeft nooit problemen gegeven.
Zat het binnenblad niet verkeerd om gemonteerd?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2013 09:00

_pfw_ schreef:
daniel1975 schreef:Ik rijd zelf met een sram compact crank met daarop 39-52 stronglight bladen en dat gaat zelfs tijdens clubkoersrn gewoon goed.
Je schakelt vaak naar het binnenblad bij clubkoersen?
Daar heb jij weer gelijk in. Je schakelt idd alleen achter bij volle belasting.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jul 2013 09:01

Voor bijv Ultegra 6700 crankstellen heb je een binnenblad nodig waar de tanden een offset hebben zodat ze dichter bij het buitenblad staan. Bijvoorbeeld Stronglight levert daar specifieke bladen voor. Met een gewoon 110 mm blad werkt het meestal wel, alleen soms is er het probleem dat de ketting de neiging heeft tussen de 2 bladen in te komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie