Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixie / SingleSpeed vragen

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 aug 2010 00:36

[quote="red_vfr"]Je fietsenmaker heeft soms ook nog wel gebruikte liggen. Of je dat zo mooi vind is een tweede. scheelt wel geld, dan ben je misschien voor 10euro klaar.[/quote]

ja... ik heb ook al een beetje rond zitten kijken op MP... Maar de mooie kranks daar zijn ook loeiend duur. En ik wil inderdaad wel een beetje een mooie hebben. Anders bouw ik degene die ik nu heb om naar 1 blad (is een oude dubbel).

Ik peins er nog even over...

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 03 sep 2010 13:07

Nou, het vordert aardig. :-)

Gisteren was grote ik-heb-nieuwe-spulletjes-dag: de nieuwe crank (zwarte Sugino Messenger, 1/8" ) binnen gekregen, en de nieuwe BB met tool.
Gisteren ook in A'dam twee wielen wezen halen via MP: zwarte Formula Flip-Flop (FG/FG) naven, hoge witte Weinmann velgen. Er zit nog een 16T (on one) cog op, ook 1/8". Ik heb gisteravond maar meteen de achterband vervangen die door het skidden van de vorige eigenaar echt helemaal vierkant was (en bijna door tot het canvas)!

Nu ga ik wel 42/16 draaien, wat misschien een beetje licht is, dus aan de andere kant van de flip-flop doe ik misschien nog een 13T.

Het frame is kaal, geplamuurd, en klaar om naar de coater te gaan (later vandaag).

Ik ben alleen heel lui geweest met foto's maken, dus ik maak vanmiddag plaatjes voordat het frame weg gaat. Het frame wordt trouwens smurfen-blauw.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 30 sep 2010 13:08

Na weeeeeeken wachten is het frame eindelijk terug van de coater :-)

En ik heb weer wat geleerd: Gaatjes dichtplamuren gaat niet samen met stralen en coaten. Gelukkig was meneer de coater zo vriendelijk om mijn plamuurwerk te vervangen door laswerk, en daarmee is alles uiteindelijk goed gekomen.

Mijn handen jeukten meteen dus nog voor ik er erg in had zat de BB er al in, evenals de wielen.... en nog voor ik een foto kon make, zat balhoofd en stuurpen en stuurbocht er al op. Dus geen mooie fotoreportage van het opbouwen, maar wel een fotootje nu ie bijna af is. Er ontbreekt slecht 1 vitaal onderdeeltje voordat ik er op kan stappen.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 30 sep 2010 14:03

Nice ;)
Zit er wel een klembout bij je zadelstrop?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 30 sep 2010 16:32

Euh.... nee... maar ik heb hem nog wel ergens. hoop ik... :)

Hij was wel lelijk en verroest dus ik wilde hem vervangen, maar het is een beetje een gek boutje, met een nokje erin. Dus ik kijk nog wel effe.

Er ontbreekt nog wel een ander wezenlijk onderdeel voor ik kan gaan fietsen :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2010 18:15

Nice indeed! 42x16 is trouwens IMHO niet te licht voor je fixie. Fiets ik zelf ook mee (2x25km woon-werk) en alleen met windkracht 5 mee is het lastig om nog iets van druk op je pedalen te houden. Maar da's goed voor de souplesse moet je dan maar denken...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 30 sep 2010 18:26

[quote="53x11"]Nice indeed! 42x16 is trouwens IMHO niet te licht voor je fixie. Fiets ik zelf ook mee (2x25km woon-werk) en alleen met windkracht 5 mee is het lastig om nog iets van druk op je pedalen te houden. Maar da's goed voor de souplesse moet je dan maar denken...[/quote]

En ik maar denken dat jij enkel en alleen 53x11 reed!

Ik ga het eerst een tijdje proberen met die 42x16 (het zit er nu toch op), en dan zie ik wel hoe het bevalt.
Ik heb laatst op mijn gewone fiets van huis naar werk de hele weg 42x16 gereden om het uit te proberen, en het rijd relatief licht, maar inderdaad wel ok.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 08 okt 2010 01:09

Vandaag kwamen de laatste spullen van de online FM, en dus heb ik vanavond de ketting er omheen gelegd, even op maat gemaakt, en de moer door de zadelstrop gedaan. En dus is ie.. tja... af! En dus met gepaste trots presenteer ik u...

*tromgeroffel*

Mijn fixie:






p.s. meteen een rondje door de straat gereden, de achteras schoof nog een beetje in de patjes, vooral door de nieuwe coating. Effe wat vaster gezet, en weer naar binnen voor de foto's :-)

p.p.s. ik zal hem ook effe in het andere topic zetten (die met alle foto's van de fixies).

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 okt 2010 02:09

Niemand, na 2 maanden, sorry dat ik te laat ben, zegt wat over de ketting. Je hebt een 1/8 " ketting nodig, afhankelijk van je tandwielen achter. Gebruik je een kransje uit een cassette, dan neem een gewone derailleurketting, 3/32" dus. Heb je een singlespeed/baan tandwiel, dan zul je een 1/8" ketting moeten gebruiken. Het een hoort bij het ander.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2010 02:18

Hoeft niet, er bestaan ook 3/32" baankransen. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 15 okt 2010 03:38

dank voor de reacties, maar jullie zijn beiden te laat! :-)

Ik heb me verdiept in Sheldon Brown's schier onuitputtelijke website over alles wat met fietsen te maken heeft, en ik heb heel wat geleerd moet ik zeggen.

Eigenlijk was de keuze voor een 1/8" ketting beslist toen ik mijn nieuwe crank uitzocht. Het werd een Sugino messenger, en dat is 1/8". Toen ik mijn wielen op MP vond zat daar al een 1/8" 16T krans op van Eighth Inch (goh), dus toen was het helemaal duidelijk dat ik een 1/8" ketting nodig had. Is uiteindelijk een zwart / zilver KMC 710 geworden.

Om heel eerlijk te zijn vind ik alles lekker 1/8" ook wel mooi op een fix. Niet dat het echt heel veel uitmaakt (ik maak geen staande starts, dus ik zal niet spoedig een ketting doormidden trekken), maar het is gewoon wel geinig.

Ik begin trouwens wel te begrijpen wat er zo bijzonder voelt aan fixed rijden. Ik ben nog niet helemaal om dat fixed beter is dan met freewheel, maar het voelt in ieder geval wel geinig.

Plaats reactie