Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixie / SingleSpeed vragen

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 10 aug 2010 16:36

Hi,

Ik ben nieuw op de dit forum, en ik begin maar meteen met een paar vragen.

Ik ben bezig een fiixe / single speed te bouwen van mijn oude (allereerste) batavus racefiets. Ooit gratis gekregen van de buren, en heeft mij voor altijd verknocht gemaakt aan snelle fietsen. Ik heb sinds die fiets eigenlijk nooit meer een 'gewone' fiets gehad. Anyway: nadat de achter derailleur stuk was gegaan, is deze fiets achterin de schuur belandt, en gaat binnenkort een tweede leven in als fixie of single speed.

Foto's volgen snel (later vandaag hopelijk).

Nou de vragen:

1) 1/8 inch of 3/32: Ik heb met al redelijk ingelezen in de fixies en de spullen die je ervoor kunt krijgen, en ik weet dat mijn oude fiets een 3/32 ketting had. Nou moet ik toch nieuwe kransen en ketting aanschaffen, dus de vraag is: is het de moeite om over te stappen op 1/8 inch? Zitten er echt voordelen aan 1/8 inch? is het stijver? mooier? onderhoudsvrijer? Of is het gewoon mode voor de fixie om 1/8 te nemen?

2) Ik ga het frame laten poedercoaten en niet spuiten. Weet iemand nog een goed adres in het westen van het land (regio leiden / DH / Delft)?

3) naaf / achterwiel: Ik heb meerdere opties: Opite 1: Ik heb nog in de schuur een prima Campa velg met body liggen. Spacers er op, 16T krans er op en klaar. Optie 2: De huidige velg nemen, freewheel er op schroeven met een 16T en klaar. Is wel een oude shimano naaf (RX100 dacht ik) dus heef wel een beetje revisie nodig. nadeel is wel dat de velg ervan toch erg oud is, en niet de lichtste... Optie 3: compleet wiel met flip-flop naaf kopen / laten spaken. Dat is natuurlijk de duurste optie, maar wel meteen mooi.

Dat was het voor mijn eerste post, en zoals beloofd: foto's volgen snel!

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 11 aug 2010 00:41

[quote="MDA1"]Hi,

Ik ben nieuw op de dit forum, en ik begin maar meteen met een paar vragen.

Ik ben bezig een fiixe / single speed te bouwen van mijn oude (allereerste) batavus racefiets. Ooit gratis gekregen van de buren, en heeft mij voor altijd verknocht gemaakt aan snelle fietsen. Ik heb sinds die fiets eigenlijk nooit meer een 'gewone' fiets gehad. Anyway: nadat de achter derailleur stuk was gegaan, is deze fiets achterin de schuur belandt, en gaat binnenkort een tweede leven in als fixie of single speed.

Foto's volgen snel (later vandaag hopelijk).

Nou de vragen:

1) 1/8 inch of 3/32: Ik heb met al redelijk ingelezen in de fixies en de spullen die je ervoor kunt krijgen, en ik weet dat mijn oude fiets een 3/32 ketting had. Nou moet ik toch nieuwe kransen en ketting aanschaffen, dus de vraag is: is het de moeite om over te stappen op 1/8 inch? Zitten er echt voordelen aan 1/8 inch? is het stijver? mooier? onderhoudsvrijer? Of is het gewoon mode voor de fixie om 1/8 te nemen?

2) Ik ga het frame laten poedercoaten en niet spuiten. Weet iemand nog een goed adres in het westen van het land (regio leiden / DH / Delft)?

3) naaf / achterwiel: Ik heb meerdere opties: Opite 1: Ik heb nog in de schuur een prima Campa velg met body liggen. Spacers er op, 16T krans er op en klaar. Optie 2: De huidige velg nemen, freewheel er op schroeven met een 16T en klaar. Is wel een oude shimano naaf (RX100 dacht ik) dus heef wel een beetje revisie nodig. nadeel is wel dat de velg ervan toch erg oud is, en niet de lichtste... Optie 3: compleet wiel met flip-flop naaf kopen / laten spaken. Dat is natuurlijk de duurste optie, maar wel meteen mooi.

Dat was het voor mijn eerste post, en zoals beloofd: foto's volgen snel!
[/quote]


vraag 1

Gewoon 3/32 nemen, loopt mooier over dunne voorbladen (wel goed uitspacen!)

vraag 2

Poedercoating is een goed idee, vergeet alleen niet balhoofd & bb na coaten te laten ruimen. Voor een coater even wachten op reactie hier of google : coater delft ( prijs moet rond 50 euro zijn voor normale kleuren incl. stralen )

vraag 3

Hierbij is het de vraag of je wel/niet fixed wilt rijden. (oftwel met die lelijke remmen en zonder het heerlijke fixed fietsen of niet :D )
Indien je voor SS gaat zou ik voor optie 1 gaan (freewheels behoeven meer onderhoud en zijn veel fragieler.

succes.
ruben

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 aug 2010 01:21

Hi Rubenio,

Dank je wel voor je antwoorden. Ik zal 1/8 dus alleen overwegen als ik ook crank en voorblad vervang (weet ik nog niet zeker)...

Wat is 'laten ruimen'? Is dat dat ze de coating daar weer weghalen zodat het draad weer bruikbaar is?

En 3: tja, er komt sowieso een rem op (alleen voor). Ik rijd te vaak te hard in de stad om zonder rem te fietsen... (jaja, ik weet het, je kan prima remmen met een fixed achterwiel, maar daar wil ik nog niet helemaal aan...)

foto's komen er aan...



mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 aug 2010 01:44

Zo kwam ie uit de schuur...

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 aug 2010 01:53

En na een uurtje of twee was ik zo ver gekomen... Dat axa slot moet ik er nog vanaf slijpen. Ik heb namelijk geen flauw idee meer waar de sleutel ervan ligt na al die jaren (ik ben zelfs vrij zeker dat ik hem weggegooid heb ooit...)

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 11 aug 2010 01:57

Zo dat is best een oud gebakje.
Zorg er even voor dat je de kogels van het balhoofd niet kwijtraakt bij demonteren ( of doe er gewoon even nieuwe in, is niet duur en makkelijk ;)

Laten ruimen is niet nieuw draad, dat moet juist bij de bottom bracket gebeuren.
Bij de balhoofdbuis moet de overtollige coating weg om de headset er weer in te kunnen pasen.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 aug 2010 02:42

jaha. Ouder dan ik zelf ben denk ik ;-)

Als iemand nog mooie retro spullen zoekt (buiscommandeurs, remhoeven, voorderailleur, remhandels) dan moet u maar roepen. Ik gooi ze binnenkort op MP, maar als iemand hier ze wil hebben, dan zijn ze gratis op te halen!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 12 aug 2010 20:44

Nog een vraagje: Weet er iemand uit zijn hoofd wat voor BB hier in moet? Italiaans of 'British ISO'? Of iets anders exotisch?

En weet iemand welke moderne fabrikant iets maakt wat hier in past? Of moet ik de oude BB gebruiken (al dan niet refurbished)...


- update - Na wat gepoets werd leesbaar dat het een SR (Sakae Ringyo) is met specs: 1.37" x 24T. Dus een British ISO. Lekker makkerlijk met vervangen!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 25 aug 2010 18:21

Het project vordert aardig. Behalve dat ik de BB er niet uit krijg (dan maar naar de FM...), heb ik alles uit elkaar en ben ik begonnen met het stuur en stuurpen te polishen.

Ik ben er aan toe om nieuwe onderdelen te gaan kopen, en nu komen de vragen...
Welk crankstel moet ik kiezen? Ik wil geen fortuin uitgeven, dus had ik een paar opties gezien als:
Sugino messenger (75 eur) of een FSA Vero Singlespeed (56 euro). Enige voorkeur tussen de 2? Of heeft iemand een beter voorstel?

red_vfr
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 16 feb 2008 20:47

red_vfr 27 aug 2010 15:58

Je fietsenmaker heeft soms ook nog wel gebruikte liggen. Of je dat zo mooi vind is een tweede. scheelt wel geld, dan ben je misschien voor 10euro klaar.

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 28 aug 2010 01:35

[quote="MDA1"]Nog een vraagje: Weet er iemand uit zijn hoofd wat voor BB hier in moet? Italiaans of 'British ISO'? Of iets anders exotisch?

En weet iemand welke moderne fabrikant iets maakt wat hier in past? Of moet ik de oude BB gebruiken (al dan niet refurbished)...


- update - Na wat gepoets werd leesbaar dat het een SR (Sakae Ringyo) is met specs: 1.37" x 24T. Dus een British ISO. Lekker makkerlijk met vervangen![/quote]

Kan je de oude niet hergebruiken?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 aug 2010 00:32

Nee, de oude had speling (na 30 jaar... vreemd...), was een heel klein beetje krom, en is geen sealed bearing. Dus nee. Die is in de prullenbak verdwenen. :-)

En komt een mooie sealed bearing van Shimano ofzo. Kost toch maar iets van 13 euro.

Plaats reactie