Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 13 jun 2013 10:17

Ik vind dit echt slap geouwehoer, gaat ie nou klagen over het feit dat we in Nederland kritisch zijn op "herintreders", lijkt mij eerder dat dat overal de norm zou moeten zijn. Dat staat compleet los van eventuele kritieken op zijn eigen presteren, die mijn inziens trouwens ook ver van buitensporig negatief zijn. Ik heb eerder het idee dat Gesink met een vergrootglas over artikelen gaat die zijn prestaties belichten. Mollema zit bijvoorbeeld in hetzelfde schuitje qua prestaties (toegegeven dan net een treetje lager), de ene keer top, de andere keer niks. Voor zo ver ik kan zien krijgt hij relatief evenveel kritiek te verduren, maar ik hoor hem er nooit over klagen.

Het lijkt me toch vrij simpel werken: Gesink en ploeg zeggen: "Als iemand als Hesjdal de Giro kan winnen gaan wij met Gesink ook de Giro rijden, want die kan wel een podiumplek halen". De manier waarop ze het brachten kreeg ik ook het idee dat het voor hun al een zekerheidje was, maar misschien ligt dat bij het journaille. Verwachting bij publiek is gecreëerd, ook op basis van eerdere prestaties. Gesink maakt kenbaar gemaakte ambities niet waar en dan zou iedereen daar maar zijn mond moeten houden?

Welkom in de grote mensen wereld Robert, misschien tijd om wat eelt op je tere zieletje te kweken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 10:24

Mwa, vind dit een te makkelijke reactie Sjoerd.
Ik ben ook absoluut geen Blanco fan, maar ik lees het verhaal toch wel minder negatief. En ik lees het ook niet als klagen over het kritisch zijn van de NL's op herintreders. Maar ben het wel met je eens dat het op meerdere manieren interpreteerbaar is en dus de journalist het niet goed heeft opgeschreven of niet voldoende heeft doorgevraagd wat ie nu precies bedoelde. Te makkelijk om zo'n rare alinea volledig op RG af te schuiven.

En de Giro had beter gemoeten, maar ik geloof niet dat ze verkeerde verwachtingen hadden. De 1e week ging top, en toen sloeg het weer om. De een kan daar beter tegen dan de ander, en RG is een van de renners met het laagste vet% in het peloton. Geloof oprecht dat er nu ook gewoon een stuk stomme pech bij zit. Net als die ketting terwijl hij op etappewinstkoers lag, of gaan we daar nu ook Robert de schuld van geven?
Of Mollema afgelopen week? Rijdt in 6e of 7e positie in een lastige daal (is normaal een uitstekende plek!!) en vervolgens wordt ie fors opgehouden door een valpartij. Het zit de NL renners ook zelden eens echt mee, al moet je geluk ook wel beetje afdwingen.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 13 jun 2013 10:57

Ik ben eigenlijk juist wel een Blanco fan, toen ik echt de koers ging volgen was dat rond de tijd dat rabo werd opgericht, dus als kleine jongen ben je dan al snel fan van Het Nederlandse :) Sterker nog, ik ben ook ontzettende Gesink fan, maar dat ontneemt niet dat ik het niet met hem eens ben.

Ik kan zo moeilijk beoordelen of de samenvattingen representatief zijn voor het gehele interview, het zou mij inderdaad niet verbazen als er niet is doorgevraagd, goede interviews zijn sowieso een unicum, maar dat terzijde. Als het wel klopt dat hij het op die manier heeft gezegd verraad dat toch een beetje een Calimero complex, als je het op een andere manier brengt "Het is goed dat de NL pers zo kritisch is op het dopinggebruik, maar besef daarbij ook dat ik daar op de fiets ook nog tegenop moet boksen", dan komt het heel anders over.

Ik vind het zelf ook wat makkelijk om Gesink als een slappeling neer te zetten, je kan wat mij betreft weinig zinnigs zeggen over iemands psyche als je hem niet van dichtbij mee maakt. Maar zeggen dat je je niks aantrekt van iemands mening en dan het tegenovergestelde tonen vind ik niet echt sterk overkomen.

Hij lijkt inderdaad inderdaad wat kwetsbaar, misschien een beetje de Robben van het NL wielrennen, misschien wint RG dus straks ook de triple ;-)

renec
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jan 2013 20:38

renec 13 jun 2013 11:04

Ik vraag me af wat hij bedoelt met :

"'Waar willen we met z'n allen naar toe? Ga eens kijken wat ik allemaal gepresteerd heb tussen renners die er verdomme opgevoerd bij reden. Daarna twee jaar aan de kant gingen, terugkwamen en opnieuw als helden binnengehaald werden."

- Dit is het maximaal haalbare voor een schone renner, dus niet zeuren !?
- in het buitenland doen ze niet zo moeilijk over doping(zondaars), zouden ze in NL ook moeten doen?

Ik snap niet precies z'n verhaal...

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 jun 2013 11:12

Mijn indruk is dat hij wil zeggen: in Nederland willen ze dat je schoon rijdt, maar ook dat je twintig overwinningen per jaar haalt en deze twee dingen zijn niet met elkaar te verenigen, zeker niet als er nog steeds renners rondrijden die doping gebruiken. Ik heb het volledige interview niet gelezen, dus het kan zijn dat de journalist het niet echt duidelijk heeft opgeschreven, maar het kan ook zijn dat er in de samenvatting iets verloren is gegaan waardoor het onduidelijker is geworden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 11:24

Journalist heeft het niet duidelijk geschreven. Hele artikel in het AD is wel iets duidelijker, maar laat ook veel ruimte vrij voor eigen interpretatie van de lezer. Jammer, had meer in kunnen zitten.
Less is bore

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 13 jun 2013 11:39

Wat ik daar uit haal is dat in Nederland verwacht wordt dat iedere toprenner (Gesink, Mollema, Boom) 'even' ieder jaar 20 overwinningen moet behalen. Maar omdat zij hun sport 'clean' beoefenen in een veld waarin doping nog steeds niet uitgebannen is, zijn dat onrealistische verwachtingen.

Daarbij heeft Gesink natuurlijk wel gewoon gelijk in het feit dat hij in de rondes die hij uitreed voornamelijk top-10 noteringen liet optekenen, er zijn maar weinig renners die dat kunnen zeggen.

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 13 jun 2013 14:21

+1 voor ever. Ik denk dat hij dat inderdaad bedoelt en tevens de spijker op zijn kop slaat.
Kijk je in de ons onderliggende landen belgie, italie en met name spanje, dan zul je moeten accepteren dat als je een schone nederlandse renner bent, het voorlopig altijd af zult moeten leggen tegen een aantal cyclistie uit die landen. Met name in grote rondes.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 14:29

En vergeet ook onze Russische vrienden niet......en die aan de andere kant van de Noordzee.... Zolang de opsporende wetenschap nog zo achter de feiten aan blijft lopen zal er niet veel gebeuren. Je kunt alleen maar hopen dat het straks in 1x een daverende knal is als blijkt dat ze wondermiddel X toch kunnen vinden.
Less is bore

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 jun 2013 14:36

daniel1975 schreef:En vergeet ook onze Russische vrienden niet......en die aan de andere kant van de Noordzee.... Zolang de opsporende wetenschap nog zo achter de feiten aan blijft lopen zal er niet veel gebeuren. Je kunt alleen maar hopen dat het straks in 1x een daverende knal is als blijkt dat ze wondermiddel X toch kunnen vinden.
Zou het 1 wondermiddel zijn dat massaal gebruikt wordt door Sky, Katusha etc.?

Het zou mij niets verbazen als het een combinatie van allerlei middelen is. Je kunt nog steeds allerlei bekende dopingmiddelen gebruiken zonder gepakt te worden: Microdoses EPO, cortisonen met attest, Aicar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 14:42

Ik heb geen idee, maar blijf het bijzonder vinden dat ze spullen niet kunnen vinden.
M.n. het aicar-verhaal.
Less is bore

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 13 jun 2013 15:08

elefantino schreef:
Het zou mij niets verbazen als het een combinatie van allerlei middelen is. Je kunt nog steeds allerlei bekende dopingmiddelen gebruiken zonder gepakt te worden: Microdoses EPO, cortisonen met attest, Aicar.
Je bedoelt de "aggregation of marginal gains"? :D


Je leest vaak van: "Die-en-die heeft zoveel talent, dus van hem is het niet raar dat hij veel wint" Maar m.i. kan je dat niet echt ergens op baseren, misschien is diegene al wel eerder begonnen met pakken. Tenzij je iemand echt volgt vanaf z'n 12e ofzo.

Plaats reactie