Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

"ratelende wielen"

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 06 mei 2013 20:05

Ik vond het ook altijd wel wat hebben, zo'n ratel.
Maar dat wat op de ATB.
Op mijn racers vind ik de ultegra naven het lekkerst. Een racefiets moet stil zijn.
Een bloedhekel heb ik aan mensen die hun ketting met alles eromheen niet onderhouden, die zo'n tandvulling tergende piep in hun fiets hebben.
Mijn Campa ratel vind ik ook niet mooi meer.
Nu op zoek naar de meest stille van al.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 06 mei 2013 22:56

havana schreef:Campa, Fulcrum, DT Swiss, Chris King om er maar eens een paar te noemen.
Mijn oude Fulcrum R7's hadden een luide ratel, irritant vond ik. Mijn nieuw R1's 2013 zijn zeer stil. Weet niet of alle campa/fulcrum wielen nu verlost zijn van die luide ratel.

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 06 mei 2013 23:13

Campa wielen hebben ook een duidelijkere ratel, maar het meest extreme dat ik gehoord heb zijn Xentis 4 spaaks. ik heb veel op zonda's rondgereden maar die maken een kabaal!!!
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 07 mei 2013 12:31

Je kan Chris King's beide kanten op regelen. Je kan ze zeer luid maken door de smering volledig weg te nemen en er vervolgens enkel dunne olie in te doen. Andersom kan je ze zeer stil maken door ze van dik vet te voorzien en eventueel zelfs de veer enkele malen goed samen te drukken. Je hoeft niet bang te zijn dat de naaf gaat 'skippen' omdat de aandrijfringen door de voorwaartse trapbeweging tegen elkaar worden geperst (de reden waarom de CK ringdrive superieur is aan de DT star ratchets).

Edit: Chris King maakt wel geen duidelijke ratel, het is meer een zoem van een boze bij.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 08 mei 2013 22:06

Heb een wiel met Hope Pro III, rete irritante herrie. Koop ik niet meer. Maar als je er juist naar op zoek bent, die hoor je dus wel.

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 11 mei 2013 21:00

Goed van jullie om dat nog eens te noemen; dat je het geratel ook als irritante herrie kunt ervaren... Vandaag gereden in de harde wind - met mijn stille Shimano - en irriteerde me aan het windgeruis... Nog 's goed nadenken over ratelende wielen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 mei 2013 21:19

vsopking schreef:Goed van jullie om dat nog eens te noemen; dat je het geratel ook als irritante herrie kunt ervaren... Vandaag gereden in de harde wind - met mijn stille Shimano - en irriteerde me aan het windgeruis... Nog 's goed nadenken over ratelende wielen.
Er zijn inderdaad best wat naven die herrie maken... Vandaag stond er aardig wat wind idd... Ik irriteer me overigens totaal niet aan die herrie van mijn Pro 3 naven. Vandaag heb ik ze amper gehoord, omdat ik flink moest trappen met die wind vandaag... :) Alleen in de stad bij vertrek en aankomst hoor heb ik ze wat gehoord. Als je normaal fietst maken ze niet eens geluid... Met mountainbiken maken mijn DT Swiss Tricons (zelfde ratchets als 240's) vaker herrie omdat ik mijn benen vaker stil hou in afdalingen of glooiende vlakke stukken...

Ach ja, je hebt er voor- en tegenstanders van... In mijn mountainbike had ik ook altijd Shimano naven, totdat ik overstapte naar herrie Crosmaxxen in had. Met schijfremwielen weer naar herrieloze Shimano XT wielen gestapt. Maar nu heb ik er dus ook weer een herriewiel in van DT Swiss. Ik hou wel van herriewielen momenteel... :). Er zijn mogelijkheden om herriewielen iets stiller te maken overigens.

pierre69
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 08 aug 2010 23:54

pierre69 12 mei 2013 13:05

Gewoon blijven trappen hoor je de ratel ook niet :D
S-works vvor de kasseien
Specialized Marathon stumpjumper voor de mud

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 12 mei 2013 13:49

Mijn zipp wielen zijn ook redelijk geruisloos, stiller dan de ffwd wielen. Ik heb twee weken geleden 150km opgereden met iemand die zijn freewheel als bel kon gebruiken, even de benen stil houden en iedereen voor je kijkt meteen achterom. Op zich handig maar mij net even teveel herrie.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

AppleOil
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 apr 2013 22:33

AppleOil 17 mei 2013 09:38

Fulcrum 7 werkt ook prima als bel. Ben er zelf aan gewend en heb er totaal geen last van.

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 17 mei 2013 10:34

Nog even en dan krijgen we ook voor fietswielen een E-keur qua geluidsnormen. Net zoals bij uitlaatdempers voor motorfietsen...

Plaats reactie