Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 apr 2013 12:10

Gisteren avond laat ( 23.30 uur ) terug van het werk - windkracht 5 tegen en een kilometer of 10 regen van de 20 kilometer enkele reis Regen welke niet verwacht was. Doordat we met 4 personen reden was het niet al te zwaar en proberen we een beetje af te lossen en de mindere uit de wind te houden.

Toch is het fijn om dan naar huis te gaan , een heerlijke warme douche te nemen en dan af te ronden met een goed glas St Bernardus ABT en een klein stukje oude kaas.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 apr 2013 20:29

Ik ben van plan mijn woon werk fiets groot onderhoud te geven. Is inmiddels 18 jaar oud en veel van de eerste spullen zitten er nog op. Zo rijd ik nog naar tevredenheid met Exage.
Het is een randonneur/trekkingfiets.

Ik heb naast onregelmatige werktijden ook nog een gezin waar tijd in gaat zitten, en wil dus een onderhoudsvrije groep hebben. Helaas zit een Rohlhof naaf met beltdrive er momenteel niet in.
Welke groep is volgens jullie de meest duurzame lees onderhoudsvrije groep, met in het achterhoofd een gunstige prijs kwaliteitsverhouding.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Enrico92
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:30

Enrico92 20 apr 2013 10:08

Mannen,
Omdat ik t reizen zat ben en ik mijn tijd efficiënter wil besteden wil ik een aantal maal per week een woon-werk rit inplannen van in totaal 60 km heen en 60 km terug. Nu is er echter geen douche aanwezig, maar slechts een openbaar toilet met wasbak. Nu ben ik nieuwsgierig of jullie hier ervaring mee hebben dan wel tips voor mij? Heb een rugzak nodig,echter zweet ik hierdoor veel op mijn rug, wil niet stinkend op mijn werk zitten!!
Nu dacht ik aan de volgende dingen:
- Kleren in rugzak(logisch!)
- Washand mee, DEO!!
- Racekleren?(wat doe ik hier mee, kan ik nergens ophangen?)
- Gel mee
Heb ik nu overal aan gedacht? Wat zou evt een uitkomst bieden?
Mvg,

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 22 apr 2013 21:21

Ik woon ongeveer 60 km van mijn werk het is een afstand die te doen is, de noodzaak om te kunnen douchen is daarbij vooral afhankelijk de intensiteit waarmee je fietst. Om het gemis van een douche te beperken is het dan ook handig om de heen weg structureel te beperken tot een wat lichtere duurtraining bij een lagere hartslag waarbij je niet al te hard zweet. Voorkomen is beter dan genezen is dan maar het motto. Een bijkomend voordeel is daarbij ook dat je niet al te veel energie in het fietsen hebt gestoken, zodat je nog voldoende energie overhoudt voor je werk en de terugreis.

Ten aanzien van de rugzak is het handig om een te nemen die niet direct op de rug zit, maar een die is uitgerust met een constructie waarbij lucht tussen de rug en de zak door kan waardoor je minder zweet op de rug hebt. Ik neem aan dat je niet dagelijks de 60 km heen en terug gaat fietsen, daarom kan je er ook gewoon voor kiezen om de dag voor je avontuur al de kleding mee te nemen. Zelf draag ik altijd een blouse met of zonder pak, beide heb ik op mijn werk hangen in een transportzak van een pak dat ik ooit gekocht heb :D . Een zwarte transportzak ziet er opgeruimd uit en is zeer handig omdat daarmee ook de andere benodigde kledingstukken aan het oog onttrokken kunnen worden.

Verder 120 km op een werk dag is een aardige klus, mijn eerste keer op en neer op een dag was zwaar, ik was vroeg opgestaan had aardig doorgereden naar het werk met wind mee. De dag ging redelijk maar hield niet over, alleen toen moest ik naar huis met een windkracht 3 tegenwind. De terugweg viel uiteindelijk vies tegen, 20 km voor huis zat ik er uiteindelijk helemaal door heen. Ik ben daarom bij het eerste de beste tankstation naar binnen gegaan en heb daar energiedrank en mueslirepen gekocht, maar de laatste 20km waren echt een van de langzaamste uit mijn wielren carrière. Tegenwoordig eet ik daarom wat extra's 1 a 2 uur van te voren.

Een extra optie is het om de heen en terug reis over twee dagen uit te smeren door de racefiets in de auto mee te nemen, terug te fietsten om de volgende ochtend weer heen te gaan. Problemen met kleding e.d. die je in een rugzak mee moet nemen zijn er dan ook niet, omdat je auto dan een rijdende bagagekluis wordt waarin je fiets ligt tijdens je werk en waar je kleding in kan achter laten na je werk.

P.S. Heb je al bedacht waar je de racefiets gaat laten tijdens het werk?
enjoy the ride

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 apr 2013 21:34

Ik zou in een dergelijke situatie denk ik ook kiezen voor om de dag, en de auto lekker te gebruiken als opslag. Mits je de auto ook met een gerust hart kunt laten staan. waar ik werk daar zit ook een bedrijf dat weigert hun ingang van de parkeergarage af te sluiten, met als gevolg dat onze parkeergarage van alles kan gebeuren buiten het zicht van anderen. En inderdaad gewoon kleding etc. klaarleggen, hoef je het ook niet op je rug de doen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 22 apr 2013 21:41

Fietskleding kun je het beste gelijk luchten/drogen na de fietstocht zeker als je het ook weer voor de terugweg gaat gebruiken, ik hang ze daarom gewoon de kapstok op de gang. Maar ik rij in vrijwel alleen zwarte fietskleding van Assos met wat witte accenten, dus vallen ze niet al te erg op tussen de rest. Er zijn op mijn werk ook andere collega's die regelmatig fietsen alleen dan in felle club kleuren, zij hangen hun kleding vaak wat verder uit het zicht op een verscholen kapstok, in de hoek aan een (archief)kast of in een schoonmaak hok.

Zeker als je structureel woon werk gaat fietsen zal je vaker door de regen moeten fietsen, een goede droog plek van je fietskleding is dan ook onontbeerlijk. Natte fietskleding is bijna niet aan te krijgen en je gaat het heel koud krijgen.
enjoy the ride

Enrico92
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:30

Enrico92 22 apr 2013 22:00

Helaas geen auto; ben voor reizen op het openbaar vervoer aangewezen. Een betere rugzak lijkt me idd een oplossing. Wellicht dat ik voor mijn kleren toch een verwarming kan bezetten. Racefiets in een fietsenstalling voor personeel(met 2 hangsloten uiteraard). 120km op een dag moet geen probleem zijn, zal rustig heen en rustig terug fietsen. Bedankt voor de tips tot nu toe!
Gr,

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 23 apr 2013 09:57

Voor het luchten van je kleding houd wel rekening me je collega's. Als die in jouw zweetlucht moeten werken loop je de kans dat ze dat niet echt waarderen.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 23 apr 2013 10:27

Vanochtend verrast door een smerige motregen. Na 40 km volledig doorweekt op m'n werk aangekomen.... Hopelijk vanmiddag wel droog....

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 24 apr 2013 23:00

120km per werkdag? Goed voor de conditie!
Ik fiets per werkdag ongeveer 40 kilometer....Vandaag weer heerlijk in korte broek... :)

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 25 apr 2013 10:55

soffatti schreef:120km per werkdag? Goed voor de conditie!
120 km is zeker geod voor de conditie, alleen wel lastig in te passen met de rest van de verplichtingen.

Ik wil een keer een week elke dag op en neer rijden wat neer komt 120km per dag, het probleem is alleen of mijn wederhelft dit wel ook zo leuk vind. Maar ja ze is nog een paar weken thuis met zwangerschaps verlof dus het wordt toch echt nu of nooit :twisted: .

De laatste twee dagen elke dag al 65+ km gedaan, vandaag wordt het 90km, dus ik ben al in training. :lol:

Ik heb een keer voor de gein 100km op de heenweg gedaan en 110km op de terugweg, de 8 uur werk d'r tussen was een ervaring opzich. Thuis gekomen was ik niet veel meer waard.
enjoy the ride

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 29 apr 2013 23:28

Haha, respect ! :)

Bij mij vliegen de woon-werk kilometers voorbij. :P

Plaats reactie