Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

cassette voor mont ventoux

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 22 apr 2013 15:57

Als eerste, ik Gebruik zelf de tiagra in combi met de 6700 ultegra triple, en dat werkt prima.
Maar wel opgelet, evt kan de derailleur hanger (als die erg kort is) roet in het eten gooien.

En wbt de opmerkingen of meer trainen en met 25/28 etc Kom je ook wel boven, dat zal best.
Maar Het is sommige nou eenmaal niet gegeven al stoempend boven te komen, maar moeten het hebben van een hoge trap frequentie......
En geloof me dat ligt niet aan te weinig trainings arbeid!!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 apr 2013 16:05

cliors schreef:Maar Het is sommige nou eenmaal niet gegeven al stoempend boven te komen, maar moeten het hebben van een hoge trap frequentie......
En geloof me dat ligt niet aan te weinig trainings arbeid!!
Ook dat valt te trainen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 22 apr 2013 16:11

havana schreef:Of de ketting lang genoeg is zou ik niet durven zeggen, dat is een kwestie van uitproberen. Leg 'm op de 30/30 en kijk of dat nog wil. De AD zou dan volledig uitgerekt moeten zijn.

Afbeelding

Een ketting kost je in Duitsland 2 tientjes dus mocht je die moeten vervangen is dat geen ramp. Eventueel kun je je huidige ketting op 't vlakke nog oprijden. Meer dan 3000-3500 zou ik er sowieso niet mee bollen.
Volgens mij klopt het plaatje niet of de tekst.
Als de ketting op 30/25 past gaat die ook wel passen op 30/30.
Zoals plaatje nu is en hij zou op 30/30 staan zal het lastig schakelen worden naar het middenblad. Is dit niet een plaatje voor groot/groot?

@fastericb
Als je twijfelt neem dan zo licht mogelijk mee
En anders zal je meer moeten trainen
Op zich is 30/25 ook best licht. Waarschijnlijk heb je nog ruim 2 maanden om te trainen?

Succes!
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 apr 2013 17:01

Om een idee te geven... Op de 30x30T met een cadans van 70 à 80rpm rijd je zo'n 9 à 10km/u. Met name op lastige km's van 10% is dat voor menig wielertoerist(e) toch geen verkeerde snelheid?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 apr 2013 17:04

Een rpm van 80 is nergens goed voor op zulke steile stukken voor een toerist.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 22 apr 2013 19:33

liviolivius schreef:
cliors schreef:Maar Het is sommige nou eenmaal niet gegeven al stoempend boven te komen, maar moeten het hebben van een hoge trap frequentie......
En geloof me dat ligt niet aan te weinig trainings arbeid!!
Ook dat valt te trainen.
geloof me, met mijn titanium/carbon stellage die in mijn rug zit is dat NIET te trainen......

en @ amclassic fan, zolang ik boven de 75-80 rpm blijf is het voor mijn rug net te doen wbt druk/pijn, daaronder moet ik of blijven staan op de pedalen of afstappen......
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 22 apr 2013 19:52

Een 25 moet lukken, een 28 zeker. Vorig jaar reed ik met een fietskar (en kind) naar omhoog met een trekkingfiets (en in minder conditie dan andere jaren) op een triple/28. Om af te wisselen rij je nu eens al zittend en dan staand, maar schakel daarvoor best een tandje bij, dat rijdt vlotter en zo onderhoud je je ritme.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 23 apr 2013 19:09

Een triple icm een 28 is echt genoeg. Vorig jaar ben ik drie keer achter elkaar naar boven gereden (cinglé :) in mei na een redelijke training. Natuurlijk spelen er veel factoren mee maar als je een beetje getraind ben kan dat makkelijk.
Ook vrijwel ongetrainde mensen die mee waren hebben het ook gered, waarbij ook lui op dubbels met 25 achter.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 23 apr 2013 22:14

amclassic-fan schreef:Een rpm van 80 is nergens goed voor op zulke steile stukken voor een toerist.
Hoe vaker ik 'm lees hoe vreemder ik de reactie vind. Dit vraagt om uitleg ("nergens goed voor" in combinatie met "toerist").
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2013 22:50

gamiel schreef:
amclassic-fan schreef:Een rpm van 80 is nergens goed voor op zulke steile stukken voor een toerist.
Hoe vaker ik 'm lees hoe vreemder ik de reactie vind. Dit vraagt om uitleg ("nergens goed voor" in combinatie met "toerist").
Het staat er wellicht wat bot, maar amclassic heeft wel gelijk. Hoe hoger het vermogen dat een fietser kan leveren, hoe hoger zijn optimale trapfrequentie. Voor een "toerist" (ik neem aan iemand die niet aan wedstrijdsport doet en ook niet navenant veel traint) is 80 rpm nogal aan de hoge kant.

Het valt me vaak op dat er nogal huiverig gedaan wordt over "stoempen", niet altijd terecht m.i.
Ikzelf bijvoorbeeld (ook categorie toerist) klim het liefst met 60-80 rpm, maar schrik er niet van als op een stijl stuk de omwentelingen richting 50 rpm gaan. Daarmee lukt het me om de Ventoux binnen de anderhalf uur op te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 23 apr 2013 23:45

Nou ja, als het doel is om zo snel mogelijk boven te geraken, zal een cadans van 80rpm waarschijnlijk te hoog zijn. Echter, als je 3 weken op vakantie bent (zoals de TS) en je wilt de nodige klimkilometers maken, dan is het allicht verstandig om met een wat hogere cadans te trappen, waardoor je doorgaans toch wat frisser zal uitbollen richting vakantieadres, iets sneller zal herstellen, en vervolgens ook ietsje fitter aan de start staat bij het eerstvolgende klimrondje.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2013 22:27

gamiel schreef:
amclassic-fan schreef:Een rpm van 80 is nergens goed voor op zulke steile stukken voor een toerist.
Hoe vaker ik 'm lees hoe vreemder ik de reactie vind. Dit vraagt om uitleg ("nergens goed voor" in combinatie met "toerist").
Zoals 53x11 al schrijft hierboven, als je weinig vermogen kan levert ligt je optimale trapfrequentie veel lager dan bij iemand die met 300+ watt omhoog brommert. Daarnaast krijgt 99% van de fietsers echt niets van een stukje harken met 50 omwentelingen per minuut. Het snelheidsverlies (ook op de totale klim) valt wel mee zolang je niet helemaal vol de verzuring in trapt op zo'n steil stuk.

Ik neem liever een extra nuttig verzet mee zoals een 16 dan dat ik hele dagen rond rij met een pizza blad wat ik hooguit heel even op een klein stukje gebruik. Stukje krachttraining op z'n tijd kan geen kwaad ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie