In november vorig jaar ben ik in Helmond bij een workshop geweest van mtbfool.
Erg leerzaam als het gaat om meer dan standaard onderhoud.
Geheel volgens het daar aangeleerde wilde ik vandaag mijn balhoofd servicen.
Het viel mij de laatste tijd op dat er een tikje vanuit de omgeving van het balhoofd kwam, en dat het balhoofd af en toe wat korrelig liep.
Vandaar de fiets gedemonteerd.
De bovenste lager van het balhoofd draaide nog lekker. Voor de zekerheid toch de sealing van de lager losgemaakt en aan beide kanten gevuld met vet. Lager is weer als nieuw, hoewel de buitenkant licht is aangetast door corrosie, mogelijk door pekel.
Daarna de vork schoongemaakt. Hier zat veel viezigheid op en wat roest. Geen goed teken.
Het onderste lager van mijn balhoofd bleef in het frame zitten.
Even gevoeld hoe die draaide, en die bleek dus korrelig te draaien. Mijn conclusie: aan vervanging toe.
Met de hand was de lager niet uit het frame te krijgen. Daarom wat druk gezet met een schroevendraaier en

De buitenrand van de lager zit nog vast in mijn frame...
*probleem* ik krijg de buitenrand van de lager niet uit het frame.
In paniek mtbfool gebeld. Geen paniek zei hij, je kunt nieuwe lagers gewoon kopen en de oude buitenschaal van de lager er gewoon uitwrikken.
Dat geprobeerd, echter tot nog toe zonder resultaat.
Ik kan nergens echt goed een schroevendraaier oid tussen zetten om kracht uit te oefenen.
Ik heb het al flink gespoten met WD40 maar raak weer lichtelijk in paniek.
Ik moet die buitenste lagerrand immers uit het frame krijgen!
Wie heeft er nog goede tips?
-doordat het lager heel mooi in het frame valt, kan ik ook niet van bovenaf kracht zetten. zie plaatje