Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Stelling: Racefietsers een plaag in het verkeer

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 23 aug 2010 21:56

Stockie schreef:De weg in kwestie was meer dan breed genoeg, er zijn zelfs nog parkings voorzien aan beide kanten van de straat die geen deel uitmaken van de rijweg. En als een chauffeur gedurende een dikke 100m naast je kan komen rijden om je leven in gevaar te brengen, zal de situatie er wel niet om gevraagd hebben dat wij naast elkaar gingen rijden.
Dit was echt een voorbeeld van chauffeurs die zich ergeren aan wielertoeristen om om het even welke reden.


Voorbeeld van mensen die zich ergeren aan wat dan ook
Twitter: @rbruijns

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 23 aug 2010 21:59

Als je nu bedoelt dat ik mij erger aan wat dan ook, dan vind ik het echt een domme reactie. Er wordt zoveel geschreven op dit forum over roekeloos rijgedrag van automobilisten, vaak onterecht. Nu maak ik het mee dat ik letterlijk van de baan wordt gereden om geen enkele reden, krijg je van je wielercollega's zo'n verwijten naar je kop.
En ik maar altijd proberen het blazoen van de wielertoerist op te poetsen.
Stank voor...
Stockie

-robin-
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jun 2007 16:14

-robin- 23 aug 2010 22:29

Ik meende mij te herinneren dat je in Belgie altijd met 2 naast mekaar mag rijden in de bebouwde kom, zelfs als je een file van een kilometer veroorzaakt (in de veronderstelling dat er geen fietspad is natuurlijk). Buiten de bebouwde kom mag je ook met 2 naast elkaar, maar dat als je achteropkomend verkeer niet hindert. Anders moet je achter elkaar gaan rijden. Autos moeten dan nog wel steeds minstens 50cm ruimte laten bij het inhalen, en mogen niet inhalen op verkeersdrempels (tot zover mijn geheugen).

Wat mij wel eventjes ontgaat is hoe je als automobilist een fietser kan inhalen met 50 cm ruimte op een veilige manier, en niet 2 fietsers die naast mekaar rijden. Maar dit geheel terzijde

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 23 aug 2010 22:47

Stockie schreef:Als je nu bedoelt dat ik mij erger aan wat dan ook, dan vind ik het echt een domme reactie. Er wordt zoveel geschreven op dit forum over roekeloos rijgedrag van automobilisten, vaak onterecht. Nu maak ik het mee dat ik letterlijk van de baan wordt gereden om geen enkele reden, krijg je van je wielercollega's zo'n verwijten naar je kop.
En ik maar altijd proberen het blazoen van de wielertoerist op te poetsen.
Stank voor...


Nee Stockie, die automobilist. Als ze jou in de kant rijden heb je gelijk dat je informeert wat er aan de hand is.

Eerlijk gezegd snap ik totaal niet waarom mensen bewust gevaarlijke situaties creeren om hun ongenoegen te uiten. Zelfde met bumperklevers. Ik ga gewoon naar rechts, laat ze voorbij zonder te reageren. Of althans, dat probeer ik....... Misschien is die man wel op weg naar het ziekenhuis, weet jij veel.........

Zelfde met fietsers onderling. Dit weekend nog. Bel vriendelijk, man gaat niet opzij en blijft naast zijn vrouw rijden. We rijden erachter, bellen nogmaals en man kijkt verschrikt achterom. Beste man had een hoorapparaat en we reden wind op. Had ons gewoon niet gehoord. Als je je begint te ergeren, slecht voor je hartslag en compleet zinloos. Man deed het niet expres, kon ons gewoon niet horen.
Twitter: @rbruijns

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 23 aug 2010 22:53

Ok, dan trek ik mijn woorden terug :p
Het is al de 2e maal dat ik zoiets voor heb (vorige keer was het een trucker en was ik alleen op weg). Een trainingsmaat had het ook al eens. Zolang ze in hun wagen zitten voelen ze zich koning, maar eens ze stil staan is het al veel minder...
Ik ben nu ook aan het oefenen om mijn rijbewijs te halen en vind het moeilijk om het rechterpedaal in bedwang te houden (de kick van snelheid is er zowel bij 2 als 4 wielen zeker...) maar ik zal altijd hoffelijk rijden.
Meestal zijn fietsers en motorrijders de beste chauffeurs omdat zij zelf vaak in penibele situaties terecht komen en dus beter op tweewielers letten als ze zelf achter het stuur van de wagen kruipen.
Stockie

Plaats reactie