Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 13 mar 2013 09:03

Even terugkomend op de tita zadelpen: ik ben er inmiddels achter dat de Van Nicholas geen ovale zadelrails toelaat, zoals bij de Fizik Carbon braided modellen.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 mar 2013 10:59

Lynskey heeft sinds kort een nieuwe zadelpen met setback (niet in 31.6) in het assortiment. Zij maken gebruik van de Enve klemming die leverbaar is met een adapter voor ovale zadelrails.

Is wel een erg fraaie pen.
Afbeelding
Afbeelding

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 13 mar 2013 11:14

Die is zeker fraai. Maar wel vrij prijzig: $200,-
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 13 mar 2013 13:33

Ik heb ook naar die pen gekeken maar ben geen fan van klemming langs de zijkant.
Zelfs met de adapter voor ovalen rails is het nog niet ideaal om deze met zadels met carbon rails te gebruiken (en een Becker past niet eens).
Vaak worden deze zadels specifiek ontworpen voor top-down klemming, klemkrachten van de zijkant doen de meeste carbon rails geen goed.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen titanium setback zadelpen met top down klemming, een redelijk gewicht en een mooi uiterlijk.
Ik ben zelf afgelopen week op zoek geweest naar een mooie pen maar niets gevonden, uiteindelijk voor een Thomson masterpiece gegaan met als aanpassing, titanium boutjes, carbon zadelgootje en POP-yokes.
Dat kost je minder dan 200€ en je hebt de lichtst mogelijk aluminium setback zadelpen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 mar 2013 13:49

Als je de Lynskey pen bedoelt, dan heb je het mis. De klemming is wel degelijk van boven en onder. Ik heb dezelfde klemming, maar dan met de carbon pen van Enve. Zie onderstaande foto:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2013 13:50

Je maakt je druk over de klem krachten en dan monteer je POP yokes?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 13 mar 2013 13:52

Tom-s schreef:Ik heb ook naar die pen gekeken maar ben geen fan van klemming langs de zijkant.
Zelfs met de adapter voor ovalen rails is het nog niet ideaal om deze met zadels met carbon rails te gebruiken (en een Becker past niet eens).
Vaak worden deze zadels specifiek ontworpen voor top-down klemming, klemkrachten van de zijkant doen de meeste carbon rails geen goed.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen titanium setback zadelpen met top down klemming, een redelijk gewicht en een mooi uiterlijk.
Ik ben zelf afgelopen week op zoek geweest naar een mooie pen maar niets gevonden, uiteindelijk voor een Thomson masterpiece gegaan met als aanpassing, titanium boutjes, carbon zadelgootje en POP-yokes.
Dat kost je minder dan 200€ en je hebt de lichtst mogelijk aluminium setback zadelpen.
Hoi,

Deze dan misschien ?


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Grtz,
Morel.

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 13 mar 2013 14:56

Die heeft twee hele smalle drukpunten per rail. Hij is ook duidelijk ontworpen voor ronde rails.
Ik was gisteren bij de Cylcetrend om hem te bekijken en daar werd het mij ronduit afgeraden om deze pen te gebruiken met carbon rails.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 13 mar 2013 15:58

amclassic-fan schreef:Je maakt je druk over de klem krachten en dan monteer je POP yokes?
Weet jij een beter type dat wel werkt met een setback pen? Ik weet dat AX-Lightness yokes een groter oppervlak hebben en mogelijk beter zijn voor mijn zadelrails maar ze werken niet met alle zadels (becker). KCNC yokes zijn helemaal slecht omdat je die perfect vlak moet monteren en dat lukt niet omdat je inbus en zeker momentsleutel niet meer in het boutje past onder die hoek bij een setback zadelpen.
Ik rij liever met POP / Mack / Ax-Lightness Yokes dan bijvoorbeeld die van KCNC of Tune omdat deze eerste een zadelrail nooit beschadigen.

Wat voor mij het belangrijkst is qua drukpunten is het onderste gootje. Daarom dat ik daar een Smud zadelgootje voor bestel welke de rails in zijn geheel ondersteunen. Ook op mijn AX-Daedalus heb ik zo een zadelgootje omdat deze de rails gewoon mooier ondersteunt en dus ook geen markeringen achterlaat zoals het originele gootje wel doet. Drukpunten langs boven maak ik me met een rond set yokes nooit zorgen over, deze hoeven enkel te klemmen, geen klappen op te vangen.
apexrider schreef:Als je de Lynskey pen bedoelt, dan heb je het mis. De klemming is wel degelijk van boven en onder. Ik heb dezelfde klemming, maar dan met de carbon pen van Enve.
Je hebt gelijk, bedankt om dat recht te zetten. Ik had die titanium pen niet in dat detail gekeken en dacht dat het om een klemmechanisme ging zoals bij de vorige generatie Cannondale SAVE zadelpennen (USE).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2013 16:45

Als je je zorgen op de klemming maakt moet je gewoon de originele bovenkant van de Masterpiece gebruiken. De bovenkant van de klemming krijgt praktisch dezelfde piekbelastingen te verwerken dan de onderkant. Vrij logisch gezien het feit dat je zwaartepunt achter het klempunt ligt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

adufresne
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 feb 2008 10:29

adufresne 13 mar 2013 20:21

Kan iemand mij een paar praktische tips geven om mijn titanium frame te reinigen en van kleine krasjes te ontdoen? Heb vandaag een Gazelle V8 frame op de kop kunnen tikken en vooral op de plekken waar de kabels tegen het frame hebben geschuurd zijn wat lichte schuurplekjes ontstaan. Daarnaast zitten er wat lichte krasjes op de achterbrug waar de ketting heeft gelopen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 mar 2013 21:08

Nadat ik mijn titanium frame eerst met water heb gereinigd verwijder ik de achtergbleven vlekken met RVS reiniger van HG. Beschadigingen kun je herstellen met een schuurpad van 3m, bij Lynskey gebruiken ze Scotch-Brite 7440 (bruin). Ik kon zo snel niet vinden waar je deze in Nederland kunt bestellen, bij Overtoom hebben ze Scotch-Brite 7447 waarmee het ook wel zal gaan.
Laatst gewijzigd door apexrider op 13 mar 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie