Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 27 feb 2013 15:24

Wat je je wel of niet kan zien als argument had ik eerder al begrepen, toen ik schreef dat ik zulke reacties wel begrijp als je geen volledige info geeft of hebt.

Je gaat er vanuit dat een Supra velg, naaf en spaak hetzelfde is als die van Infinito.
Ook daar sla je de plank volledig mis.

Ook onvoorstelbaar waarschijnlijk, maar wel degelijk een feit... As en body van een RS80 naaf is dezelfde als die in de RS 10, 20 en 30.
Blijft het aluminium "jasje" over? Als je het toch hebt over argumenten die een hogere prijs rechtvaardigen...

Wat argumenten zijn om een prijs wel of niet te rechtvaardigen, is ieders eigen keuze.
Maar dat kan je uitsluitend op een reële manier doen als je alle daadwerkelijke eigenschappen, afwerking en kwaliteiten weet.
Anders ben je simpelweg appels met peren aan het vergelijken, maar dat hoef ik naar ik aanneem niet echt uit te leggen.
FacebookS3RSSite

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 feb 2013 17:22

Waarom zijn die daadwerkelijke argumenten met zoveel geheimzinnigheid omgeven? Lijkt me gewoon slechte marketing dan als de bijzondere, onderscheidende eigenschappen niet duidelijk aan de consument worden uitgelegd. Ik krijg ook al een PM van iemand die zegt over meer achtergrondinfo te beschikken. Laat maar komen.

Zal eens in de techdocs van Shimano gaan speuren naar de onderdelen. Zou op zich niet raar zijn als er naafonderdelen worden gebruikt die ook in goedkopere wielen zitten, dat doet Campagnolo/Fulcrum ook met hun goedkoopste carbon wielen (naven uit de Khamsin/Vento serie). De hogere prijs van deze wielen zit natuurlijk voornamelijk in de carbon velgen. Maar deze wielen kosten 590€ resp 650€ en geen 800€+. Voor dat prijsverschil koop je een setje Record naven ;)

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 27 feb 2013 17:49

Een goed handgebouwd wiel versus een machine gebouwd wiel is al een groot onderscheid, bij een goed handgebouwd wiel is de spaakspanning zo gelijkmatig mogelijk verdeeld en dat geeft een volledig gevoel van controle. Een machinegebouwd wiel is vaak ontzettend recht maar heeft ook veel meer last van onevenredige spaakspanning, bij rechtdoor rijden merk je daar weinig van, bij het nemen van een bocht wil het wiel op de spaken met lage spaakspanning wat vervormen en komt bij de hogere spaakspanning weer terug, door dit nauwlijks waarneembare hobbelende gevoel neem je de volgende bocht toch minder zeker en dus minder snel, klein verschil groot plezier. Velgen en velgen, ik zie hier op het china topic vaak genoeg velgen voorbij komen voor prijzen die mij toch laten fronsen, hoe de velg is gecontrueerd, hoe nauwkeurig de carbon lagen over elkaar heen liggen en of er uberhaubt versteviging is aangebracht om de druk van de spaaknippels goed te kunnen verdelen, het lijkt een heleboel mensen hier weinig uit te maken, aan de buitenkant ziet elk carbon product er mooi glad uit. Is het een eigen mal of een gedeelde mal of een volledig open mal, het maakt nogal uit in de kosten per velg. De lagering in de naven, is het een precisie lager met een goede afdichting of een lager van 2 dollar per stuk met een matige afdichting, hoe goed is de passing van het lager in de behuizing van de naaf, zelfs al komen naven uit dezelfde fabriek er is een onderscheid in de catalogus van die fabrikant. Zeggen dat het uit Taiwan of China komt en daarmee gelijk aan alle producten die uit Taiwan of China komen is natuurlijk je reinste kolder. Om een wiel te kunnen certificeren voor een UCI approval, moet een lab worden afgehuurd, moeten wielen worden gesloopt en zijn worden flinke kosten gemaakt, voordat je aan zoiets begint zorg je ook dat je wielen kwalitatief in orde zijn en zorg je dat de ontwikkeling van a to z in orde is.

Dan je prijsvergelijken die volgens mij ook op alle kanten mank gaan, het fulcrum/campa prijsvergelijk van 590,- is voor een voorwiel, niet voor een wielset, je eerder genoemde supra prijzen, 270 euro goedkoper volgens je eerdere post, lijkt me ook vreemd, ik zie de supra sets aangeboden worden vanaf ongeveer 750,- euro tot 999,-
Dus daar praten we over respectievelijk 5 tientjes goedkoper tot meer dan 100 euro duurder

Fulcrum voorwiel:
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... nt=default" onclick="window.open(this.href);return false;
Supra RC58 wielset:
http://www.bemibikes.nl/wielsets/supra- ... -16380.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat je bepaalde wielsets niet mooi vind, geen probleem, dat je het geld er niet voor over hebt, ook zelf weten, maar zoals Danny1407 al aangeeft denk ik dat je appels met peren aan het vergelijken bent

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 feb 2013 18:27

Supra 549€ bij Mantel (inmiddels uitverkocht zie ik), Bullet 649€ bij hopmans etc, Red Wind XLR 790€ bij Salden. Allemaal vaak langs gekomen op dit forum. Die prijzen kloppen heus wel.

Die algemene achtergrondinformatie en de verscheidenheid van productkwaliteit is mij bekend. Of de Infinito velgen en naven beter zijn en de wielen beter gebouwd worden dan al die andere wielen is voor mij niet controleerbaar. Of ze nu Chosen/Joytech/Novatec/KT/Bitex naven hebben ook niet. Ik weet alleen dat een naaf produceren geen rocket science is en dat bijv. Novatec heel goede naven maakt die voor de consument te koop zijn voor ca. 90€ per set. Wie de meerwaarde wel ziet raad ik aan ze maar te kopen ;)

Dan kunnen we het nu weer over Specialized hebben. Sorry voor de offtopic.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2013 18:36

Gooi je niet alle Bullets op 1 hoop? Zit nogal wat verschil in de gebruikte lagers en setgewicht.
Less is bore

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 27 feb 2013 19:48

Ik dacht dat ik op het specilized topic was, maar zit ineens op het wielen topic :lol: :D
eigenwijs is ook wijs...

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 27 feb 2013 21:16

forza schreef:Ik dacht dat ik op het specilized topic was, maar zit ineens op het wielen topic :lol: :D
Was juist hetzelfde aan het denken, dus back on topic jongens! ;)
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
wpigge
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:31
Locatie: Wierden

Gebruikersavatar wpigge 03 mar 2013 18:30

Maar weer even on topic mensen! Vandaag in Antwerpen wielen opgehaald. Nu is hij wat mij betreft klaar voor het 'specialized topic' hier op het forum.

Afbeelding

Spec's:

Specialized Tarmac SL4 Pro
Groep: Sram Red 2012
Wielen: Zipp 101 clincher
Snelspanner:Tune DC 14
Stuur + stuurpen: Specialized Pro
Bidonhouders: Specialized
Pedalen: Look Keo Blade Carbon
Computer: Garmin Edge 810

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 mar 2013 19:59

Wel mooie wielen die alu 101 clinchers van Zipp!
Trouwens de hele fiets is wel mooi!

Gebruikersavatar
dtcrobin
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:30

Gebruikersavatar dtcrobin 03 mar 2013 21:21

Wel mooi?? Het is gewoon een plaatje! En die velgen zijn ook schitterend!

Bolus1
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jan 2012 00:23

Bolus1 13 mar 2013 11:56

Bolus1 schreef:Afbeelding

dit gaat mn nieuwe bike worden. Over een week of 6 is ie thuis.

Vandaag nog contact gehad met mf, frame komt pas 13april aan in nederland!!! :evil:
20 december besteld.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 mar 2013 14:31

goed zo ;) , tegen dan ligt er geen sneeuw meer, wordt er niet meer gestrooid, en kan je met een gerust gemoed, je nieuwe frame gebruiken in het zonnetje! :lol:

Plaats reactie