Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelasting patellapees

rick28
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2007 16:29

rick28 30 sep 2012 13:49

Sinds februari van dit jaar heb ik last van mijn kie gekregen, en na een tijd van zoeken is uiteindelijk de diagnose gesteld dat mijn patellapees in mijn linkerknie overbelast is, ook wel is jumpersknie genoemd.
Inmiddels zit ik weer heel voorzichtig op de fiets, na een half jaar van fysio en sportarts bezoeken. Maar ik kan alleen nog maar heel rustig fietsen en niet te lang, en ik voel de pees af en toe nog opspelen.
Al met al blijft het een hele vage blessure, en wat ook niet meewerkt is dat de fysio en sportarts allebei een andere kijk op de revalidatie hebben. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze blessure en wat is de juiste manier(voor zover die bestaat) om dit weer op te bouwen.
Voor de volledigheid, de fysio geeft meer krachtoefeningen op voor de bovenbeenspieren en balansoefeningen. De sportarts houdt het bij het rekken van mijn hamstrings en quadriceps en oefeningen om mijn bekken soepel te houden.
Ik fiets al 5 jaar en was goed getraind op het moment dat de klachten op kwamen zetten.

Ik hoop wat van jullie te horen, groeten Rick

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 okt 2012 13:47

Ik denk dat je fysio en sportarts mooi aanvullend advies geven. Het ene (krachtoefeningen) sluit het andere (stretchen) immers niet uit.
Wat bij mij nogal hielp was in groep fietsen ipv alleen. De belasting alleen + tegenwind + vaak mindere cadans maakt dat fietsen al snel een opgave wordt tegenover in groep + goede cadans.
Kijk ook eens naar je positie op de fiets + float van de pedalen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

rick28
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2007 16:29

rick28 02 okt 2012 19:00

Allereerst bedankt voor je reactie. Mijn houding is heel gedetaileerd nagemeten daar kan het in ieder geval niet inzitten.
Met een groep fietsen klinkt wel als een goed idee, alleen ben ik momenteel nog neit zover. Ik kan nu hooguit 25 km fietsen op een heel laag tempo en dat gaat ook nog niet altijd lekker. Soms stop ik al eerder. Wat mij ook zo afschrikt is dat je zoveel verhalen hoort dat het wel jaren kan duren, of zelfs dat het altijd een zwakke plek blijft.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 06 feb 2013 14:18

Ik heb er zelf ook een aantal jaar mee lopen klooien met eerst afwisselend beide knieën en eind 2011 begin 2012 beide knieën te gelijk. In eerste instantie deed ik naast het fietsen ook nog aan voetbal, maar daar ben ik mee gestopt omdat loopsporten killing zijn voor de knietjes. Wat de zwarten zegt over het advies van de sportarts en de fysio kan ik alleen maar beamen, van mijn fysio kreeg ik namelijk ook al deze adviesen.

Wat bij mij daarnaast nog hielp is een aantal keer per dag de aanhechting masseren zoals de fysio dat (bij mij) ook deed, ik had dan altijd een tube voltare emugel bij me en masseerde dan 's ochtends na het douchen, op mijn werk 1 of 2 keer (op de wc :) ) en 's avonds voor het slapen de aanhechting. Ook na het fietsen deed ik dat.

Bij het fietsen zelf ben ik met een cadans meter gaan fietsen en probeerde ik met een cadans van niet lager dan 95 te fietsen omdat mijn fysio mij adviseerde niet met een zwaar verzet te trappen.

Nitram2
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2012 13:17

Nitram2 08 feb 2013 10:28

Ik loop momenteel met dezelfde blessure bij de fysio, hij adviseert krachtoefeningen en ik wordt behandeld met ultrageluid en massage. In eerste instantie leek het wat te helpen maar zodra ik weer voorzichtig begin te sporten komt de pijn weer terug. Oh ja, ik loop overdag rond met zo'n bandje om mijn knie, dat helpt wel iets.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 feb 2013 23:10

Zo'n bandje helpt idd met lopen, maar met fietsen heb je er niks aan. Heb je ook last met fietsen, of alleen met loopsporten? Zelf ben ik gaan fietsen en zwemmen en toen is het helemaal weg gegaan.

Nitram2
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2012 13:17

Nitram2 11 feb 2013 21:24

Tijdens en na het fietsen heb ik er bijna geen last van. Tijdens het hardlopen ook niet, het gaat pas pijn doen na het trainen.
Ik hoop dan ook op beter weer, ben niet zo'n winterfietser..

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 11 feb 2013 21:27

Sterkte met je herstel Martin!

Het is inderdaad te hopen dat beter weer je knieën goed gaat doen.

Nitram2
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2012 13:17

Nitram2 11 feb 2013 21:32

Dank je Robert!

Ik had nu eigenlijk in topvorm moeten zijn voor de 24e... helaas!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 12 feb 2013 11:21

Zelfs toen ik er heel erg last van had, dwz. met zitten in trein of bioscoop na een minuut of 15 al niet meer weten hoe je moet zitten van de pijn, had ik er eigenlijk tijdens het sporten ook geen last van. Vaak in het begin een beetje, maar eenmaal warm niet meer, dus dat zal dan wel vrij normaal zijn.

Al met al is het gewoon een enorme kut blessure, ondanks dat ik er vanaf ben durf ik geen competitie meer te spelen met zaalvoetbal uit angst dat het terug komt. Als je er op internet op gaat zoeken lees je ook allemaal verhalen met mensen die er al jaren mee rondlopen, blergh :(

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 14 feb 2013 16:27

[quote="sjoerdth"]Zelfs toen ik er heel erg last van had, dwz. met zitten in trein of bioscoop na een minuut of 15 al niet meer weten hoe je moet zitten van de pijn, had ik er eigenlijk tijdens het sporten ook geen last van. Vaak in het begin een beetje, maar eenmaal warm niet meer, dus dat zal dan wel vrij normaal zijn.

Denk gezien het patroon van jou klachten dat het meer Patello-femorale klachten zijn dan de Jumpersknee vermeld in de bovenstaande posts.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2013 16:56

Waar zit de pijn bij een overbelaste patellapees?

Ik heb net 4 weken last gehad van een overbelaste quadricepspees. Na de winter te snel de training opgebouwd.
Rust, rekken, gedoseerd krachttraining en oefeningen om de VMO te versterken hebben geholpen. De pees voelt nu een stuk beter, en ben nu rustig aan de training aan het opbouwen.

Plaats reactie