Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo bracket uit C-Record periode verwijderen

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 25 jan 2013 14:43

Ik heb een mooie Gazelle Champion Mondial op de kop getikt en zal daar graag de as uit willen verwijderen.
De fiets was volledig Campagnolo Chorus 1992 afgemonteerd en voor zover ik weet is de as ook gewoon Chorus.
Ik heb wel wat fietsgereedschap maar de juiste spullen om deze as te demonteren heb ik niet.
Weet iemand wat ik allemaal nodig heb? Het liefst een beetje betaalbaar, oud originele Campa gereedschap is mij te duur.

Het is een vergelijkbare as als deze:
Afbeelding

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 25 jan 2013 15:34

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service

Daar staat het beter uitgelegd dan ik kan omschrijven ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 25 jan 2013 15:54

Rij maar langs, 5 minuten werk.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 25 jan 2013 16:14

Bedankt voor het aanbod, maar gezien ik in Baarn woon gaat dat hem niet worden.
De website van Parktool schept wel een hoop duidelijkheid.
Als iemand toevallig weet of een Parktool HCW-5 ook te vervangen is voor een BBB Multihook BTL24 ben ik helemaal tevreden.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 jan 2013 17:59

Met die BBB gaat het zeker lukken, dat is het punt niet. (die BBB heb ik ook en die is ervoor gemaakt).
De 'moeilijkheid' is dat ding met gaten loskrijgen. Zorg dat je daarvoor een betere tool hebt dan een schroevendraaier en hamer, want uit ervaring weet ik dat dat moeilijk gaat... ;-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2013 08:10

BBB heeft een sleutel voor de linker cup met de gaatjes. maar omdat het staal is, kun je ook zonder schade een fijne drijver en hamer gebruiken. Bij alu zou ik dat afraden.

roadslave1954
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24

roadslave1954 26 jan 2013 12:04

Wel de goede kant op slaan met de drevel. Italiaanse draad???. Een haakse punttang zou je eventueel kunnen proberen als het niet te vast zit tenminste.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 26 jan 2013 12:13

De vaste kante heeft normale rechtse draad bij een italiaanse trapas, is bij BSA en dus ook Gazelle linkse draad. De afstelkant is altijd normale draad.
Ik zet de vaste cup sleutel atijd op zijn plek met een blokje hout en een lijmtang, zodat deze er niet af kan schieten.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 26 jan 2013 12:20

Ik heb daar altijd een drevel en een hamer voor gebruikt, wil prima.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

roadslave1954
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24

roadslave1954 28 jan 2013 20:33

Veel geweld gebruiken. Zonder dolle. Probeer je sleutels goed op te sluiten i.v.m. los schieten .

SinglespeedDIY
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2020 16:36

SinglespeedDIY 15 apr 2020 16:57

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier. Sinds een paar weken een project opgepakt om de oude racefiets van mijn vader op te knappen en hier een single speed van te maken. Al lekker bezig met het verwijderen van de lak en demonteren van de onderdelen. Ook wat gereedschap aangeschaft om zo alles zelf te kunnen doen. Nu ben ik op het punt aangekomen van het verwijderen van de trapas. Het is een campagnolo trapas en als ik de foto bovenaan deze thread zie, komt dat aardig overeen. De niet-aangedreven kant heb ik los (er zat een sleutel in de koffer die aangeschaft had en die paste), no problem. Maar nu wil ik de cup van de aangedreven kant loskrijgen. Helaas heb ik niet zo een speciale sleutel (36 mm), maar met grote bahco past het ook. Echter geen beweging in te krijgen. Ik heb geen idee welke kant op te draaien, maar heb beide kanten geprobeerd en nog geen milimeter beweging. Heeft iemand een goede tip?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 15 apr 2020 17:14

Ligt eraan wat voor type bracket je hebt.
Ik ga er gemakshalve van uit dat je geen Frans of Zwitsers exemplaar hebt.

ITA heeft rechtse draad, BSA linkse draad.
ITA is 70mm breed en 36x24T, BSA 68mm en 1.370x24T.

(aanvulling, dit geldt voor de aandrijfkant van het BB, aan de andere kant heeft zowel BSA als ITA rechtse draad)

Zodra je weet welke kant je op moet draaien je hefboom verlengen d.m.v. een lange pijp en je kansen liggen een stuk beter.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie