Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schoenplaatjes scheef monteren overpronatie

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 23 jan 2013 00:06

Ik wil mijn schoenplaatjes schuin onder de schoen monteren vanwege overpronatie van de enkel, bij wijze van expiriment voor het komende seizoen. Nu denk ik er over om een ringetje tussen het plaatje en de schoen te zetten. Nu hoor ik ook wel eens iets over wigjes of inlegzolen. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is goede raad?
It's all about the bike!

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 jan 2013 10:16

Je kunt van specialized verschillende inlegzooltjes kopen om voetstanden te corrigeren, zou ik eerder proberen dan zelf ringen etc te gaan monteren.

grtz

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 23 jan 2013 11:20

je kunt ook kijken bij een bikefitting dealer bij jou in de buurt die

http://www.bikefitting.com/Dutch/Products/Spacers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikefitting.com/Dutch/Systems/SCA.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

als je even kijkt bij de dealers op de site kun je de regio selecteren en kijken welke LBS deze service biedt.
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 23 jan 2013 11:22

Zorg er voor dat je goede inlegzolen van een orthopedisch instrumentmaker krijgt, dan heb je iets wat echt op jouw voeten gemaakt is.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 23 jan 2013 11:23

dogestyle schreef:Je kunt van specialized verschillende inlegzooltjes kopen om voetstanden te corrigeren, zou ik eerder proberen dan zelf ringen etc te gaan monteren.

grtz
TNX! Ik heb net het promofilmpje gekeken. Ik heb inlegzolen voor het wandelen en merk hier op de tax weinig verschil mee. Ik heb bij wijze van test een ring tussen de cleat en de schoen gezet, hiermee staat de keten knie-voet mooi recht. Ik heb echter ook wel eens iets gelezen over een soort wigjes die je er tussen kunt plaatsen. Niemand een idee??
It's all about the bike!

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 23 jan 2013 11:28

jeroenkuiper schreef:je kunt ook kijken bij een bikefitting dealer bij jou in de buurt die

http://www.bikefitting.com/Dutch/Products/Spacers.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikefitting.com/Dutch/Systems/SCA.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

als je even kijkt bij de dealers op de site kun je de regio selecteren en kijken welke LBS deze service biedt.
TNX!!! Volgens mij bedoel ik die!
It's all about the bike!

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 23 jan 2013 22:47

Zou inderdaad voor inleg zooltjes gaan van orthopedisch materiaal, omdat links rechts ook kan afwijken. Die ring heeft geen nut met kracht zetten klapt je voet door omdat de ondersteuning niet juist zit.

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 23 jan 2013 23:59

skater-nh schreef:Zou inderdaad voor inleg zooltjes gaan van orthopedisch materiaal, omdat links rechts ook kan afwijken. Die ring heeft geen nut met kracht zetten klapt je voet door omdat de ondersteuning niet juist zit.
Tnx, volgende week heb ik een afspraak met een orthopeed
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jan 2013 08:29

Ik zou niet te hard van stapel lopen om gelijk zooltjes op te laten meten bij de orthopeed. Kost een hoop geld en de vraag is of deze wel goed gaan passen in je schoenen. Ik heb dit zelf pas ondervonden met alle narigheid van dien. Je voeten/knieën/heup hebben zich al weten te stabiliseren in de loop van de jaren. Zolang je geen last hebt zou ik dus niets doen.

Als je wigjes gaat plaatsen dan is de kans groot dat je last van je knieën gaat krijgen. Wat je wel kan doen is de plaatjes zo afstellen onder je schoen dat ze in een lijn lopen met de stand van je voeten. Je kan dit meten als je op een tafel gaat zitten, je kunt dan zien hoe ver hoe je voeten uit elkaar wijzen.

Lees anders dit eerst http://www.cyclingtips.com.au/2011/12/the-lost-sole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 24 jan 2013 11:39

body schreef:Ik zou niet te hard van stapel lopen om gelijk zooltjes op te laten meten bij de orthopeed. Kost een hoop geld en de vraag is of deze wel goed gaan passen in je schoenen. Ik heb dit zelf pas ondervonden met alle narigheid van dien. Je voeten/knieën/heup hebben zich al weten te stabiliseren in de loop van de jaren. Zolang je geen last hebt zou ik dus niets doen.

Als je wigjes gaat plaatsen dan is de kans groot dat je last van je knieën gaat krijgen. Wat je wel kan doen is de plaatjes zo afstellen onder je schoen dat ze in een lijn lopen met de stand van je voeten. Je kan dit meten als je op een tafel gaat zitten, je kunt dan zien hoe ver hoe je voeten uit elkaar wijzen.

Lees anders dit eerst http://www.cyclingtips.com.au/2011/12/the-lost-sole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de interessante link. Ik ga toch naar de orthopeed omdat ik met het lopen van grotere afstanden (30km+) zere enkels krijg. Oorzaak is een knie die in mijnjoeugd door overbelasting door wieler wedstrijdrijden is beschadigd en scheefstand heeft. Tja... Trainer met een voorkeur voor een groot verzet...Ik zal daarna beslissen welke zolen ik voor het fietsen ga proberen. Zijn zolen die geschikt zijn voor wandelen ook goed voor fietsen?
It's all about the bike!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 jan 2013 12:04

MartijnPinarello schreef:
body schreef:Ik zou niet te hard van stapel lopen om gelijk zooltjes op te laten meten bij de orthopeed. Kost een hoop geld en de vraag is of deze wel goed gaan passen in je schoenen. Ik heb dit zelf pas ondervonden met alle narigheid van dien. Je voeten/knieën/heup hebben zich al weten te stabiliseren in de loop van de jaren. Zolang je geen last hebt zou ik dus niets doen.

Als je wigjes gaat plaatsen dan is de kans groot dat je last van je knieën gaat krijgen. Wat je wel kan doen is de plaatjes zo afstellen onder je schoen dat ze in een lijn lopen met de stand van je voeten. Je kan dit meten als je op een tafel gaat zitten, je kunt dan zien hoe ver hoe je voeten uit elkaar wijzen.

Lees anders dit eerst http://www.cyclingtips.com.au/2011/12/the-lost-sole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de interessante link. Ik ga toch naar de orthopeed omdat ik met het lopen van grotere afstanden (30km+) zere enkels krijg. Oorzaak is een knie die in mijnjoeugd door overbelasting door wieler wedstrijdrijden is beschadigd en scheefstand heeft. Tja... Trainer met een voorkeur voor een groot verzet...Ik zal daarna beslissen welke zolen ik voor het fietsen ga proberen. Zijn zolen die geschikt zijn voor wandelen ook goed voor fietsen?
Die zolen die genoemd worden in link zijn zeker ook goed om te lopen. Superfeet is ook in NL verkrijgbaar. Ik ga ze ook kopen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 29 jan 2013 17:28

Net van http://www.chicles.nl" onclick="window.open(this.href);return false; mijn BFS voethoekcorectieplaten binnen gekregen. Ik moet zeggen; niets dan lof. De eigenaar van de site (Ron) mailde mij een paar minuten na de bestelling dat hij er voor de zekerheid wat extra schroeven bijdeed, kosteloos. Een dag later lag het pakketje in de bus met de beloofde extra (en noodzakelijke) schroeven.

De plaatjes inmiddels gemonteerd en twee uur getacxed. Ik moet zeggen; het helpt inderdaad! Mijn knieën zwabberen niet meer en blijven keurig boven de voet. Mijn enkel is niet meer beurs na het fietsen. Wordt vervolgd.... Na de eerste 200km rit zal ik weer een update geven!
It's all about the bike!

Plaats reactie