Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mening cosmic SR

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 jan 2013 17:21

Hallo,

Ik denk erover om een 2de hands cosmic SR aan te schaffen (2jaar oud, 5000km). Perfect onderhouden en geen slag of schade. voor 600EUR (na afdingen);

Volgens de verkoper zijn het SLR's, maar ik denk toch echt dat het SR's vanwege de alu remrand. Zijn identiek zoals ze nu bij salden worden aangeboden voor 1250.

Zijn er verder veelvoorkomende kwaliteitsproblemen met deze wielen?
Wat vinden jullie van de prijs? (mits ze effectief in uitstekende conditie zijn)

Alvast bedankt voor het advies!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 jan 2013 18:46

Deze wielen kwamen op de markt als Cosmic Carbone SLR, later toen de Carbone met de zwarte remrand kwamen(2010/2011?) hebben ze de CC met alu remrand de benaming SR gegeven en de modellen met zwarte remrand SLR. De verkoper jokt dus niet en ook de prijs is goed, ze kostten in het begin, 2008, E.1495,-, na 2 jaar is de prijs gezakt naar E.1150,-. Ik heb ze zelf vanaf 2008 en nog geen slagje of wat dan ook gehad aan deze wielen. Ze zijn zeer stijf en hard en ik heb er de decals van 2012 opzitten in het anthraciet. Helemaal bij de tijd dus!
Succes.

Racemachien
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
Locatie: Geel

Racemachien 05 jan 2013 18:58

Je kan de wielen best eens gaan bekijken, dan kan je zelf even de remranden checken, op 5000km kan een wielset er nog zeer goed uitzien, maar ook al serieus ingesleten door de remblokken. gewoon even een kijkje nemen, de lagers na 5000km zal wel best meevallen waarschijnlijk.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 jan 2013 19:26

ok dat klinkt goed. Na een hoop ellende met full carbon china wielen afgelopen jaar, wil ik nu gewoon iets degelijks wat ook nog best leuk oogt.
Ik weeg wel 90kg, dus hoop dat ze dat kunnen hebben. Moeten natuurlijk wel nog wat kg's vanaf tegen de zomer, maar beneden de 85kg raak ik nooit.

Zijn deze wielen trouwens ook geschikt voor het betere klimwerk? We gaan weer naar de Ventoux dit jaar en ik vertoef veel in het mergelland dus...
Vorig jaar is het remvlak van m'n full carbon gewoon gesmolten & versplinterd tijdens afdaling Ventoux, dus daar wil ik geen risico meer lopen.
Achteraf bleek dat trouwens vooral aan een verkeerde remtechniek te liggen, maar ik veronderstel dat deze wielen met alu rand toch wat meer kunnen hebben?!

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 05 jan 2013 21:02

Voor klimmen kan je beter een andere set zoeken. Set is relatief zwaar en je pakt toch wat zij wind met een 52mm veld. Als je duurzaam, licht en handzaam voor de bergen zoekt kan je beter voor een handgespaakte set gaan of een fabrieksset zoals de Eurus of Fulcrum Racing 1. Voor de vraagprijs van de Cosmic SR tweedhands heb je dan een nieuwe set.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 jan 2013 21:29

Zij wind kan (zeker op de ventoux) een probleem zijn met 52mm velgen. Dat gewicht maakt niet uit, wat is 300 gram op 100kg, tenzij die 15 seconden je de overwinning kosten.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 jan 2013 22:39

Wil deze set sowieso hebben voor hier. Stelde me gewoon vragen over de inzetbaarheid van deze SR's als er lang en veel geremd moeten worden.
Tot aan het bos is de afdaling met hoge velgen inderdaad een verschrikking, maar je kan wel ' in stijl ' naar boven ;-)

Met mijn gewicht kom ik toch 5-10minuten later als de rest boven, dus een paar 100 grammen maken inderdaad niks uit.
Tis ook maar 1 week per jaar echt klimmen, de rest van't jaar is vlammen op het vlakke en over de heuvels van het mergelland ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2013 22:48

Tom Jacobs schreef:Wil deze set sowieso hebben voor hier. Stelde me gewoon vragen over de inzetbaarheid van deze SR's als er lang en veel geremd moeten worden.
Tot aan het bos is de afdaling met hoge velgen inderdaad een verschrikking, maar je kan wel ' in stijl ' naar boven ;-)

Met mijn gewicht kom ik toch 5-10minuten later als de rest boven, dus een paar 100 grammen maken inderdaad niks uit.
Tis ook maar 1 week per jaar echt klimmen, de rest van't jaar is vlammen op het vlakke en over de heuvels van het mergelland ;)
Je hebt je mening al gevormd.
Als je ze echt wil hebben en ze zijn in perfecte staat en vallen binnen je budget, waarom zou je ze dan niet aanschaffen?
Gewoon doen.

Als je echter in alle omstandigheden de Ventoux op wil zou ik andere wielen meenemen.
Met 50 mm velgen blazen ze je zo de berg af.

Ik heb zelf een stel Campa Bullet wielen voor het vlakke en het pajottenland/Ardennen.

Voor het hooggebergte heb ik nog een stel Fulcrum zero's.

maar je doet vooral wat je zelf wil.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 05 jan 2013 23:08

Na alle tegenslag van de afgelopen 2jaar met dt-swiss en china wielen ben ik gewoon extra op m'n hoede en wil ik niet weer een miskoop doen.
Belangrijkste was inderdaad gewoon dat het geen alom gekende probleem wielen zijn en die vereiste is na bovenstaande commentaren voldaan. De rest was bijzaak.

Over die zero's hoor ik idd ook niks als goede dingen, dus dat is dan misschien iets voor volgend jaar. Heb al lage alu velgen van een 150 euro die het al jaren goed (genoeg) doen, dus die pak ik dan mee naar de ventoux.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2013 23:37

Waarom 2e hands als je zo huiverig bent een miskoop te doen? Ik zou mijn zuurverdiende geld (zie onderschrift ;) ) dan liever stuk slaan aan een paar handgespaakte wieltjes of iets van de erkende merken: Campagnolo, Fulcrum of de duurdere Shimano-wielen. Mavic heeft nou ook weer niet de reputatie probleemloos te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 jan 2013 00:12

Dat onderschrift? Is dat de geupdate versie van, bustin' my ass, six hours a day...nu die gepakt is?

Zo zuurverdiend is het nu ook weer niet, maar zijn we aan't bouwen, dus dan denk je toch 2 keer na... en 600euro tov 1200 euro is toch een aardig verschil.
De door jou genoemde alternatieven vind ik niet (zo) mooi en dat is het waar het uiteindelijk toch om draait bij hoge velgen.
Van de cosmics lees ik trouwens niks (of heel weinig) slechts. Sommige andere mavic modellen idd wel.

Zal in ieder geval extra kritisch zijn als ik morgen ga kijken en als ze niet spik&span zijn laat ik ze staan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jan 2013 01:05

Dat onderschrift ja, en de combinatie van maanden lang niet kunnen werken van wege een operatie aan mijn pols. Die twee samen zorgen toch mooi voor een leuk onderschrift :( .

Als je bij Hopmans kijkt, Bullets voor 649, Fulcrum Red Wind voor 699 en RS80 50 mm voor 739, heb je nieuw toch zeker een nagenoeg vergelijkbare set (alleen geen carbon spaken). Vaak kan je de stickers gewoon verwijderen als je ze niet mooi vindt.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om te gaan kijken en inderdaad schijnen de Cosmics niet al te veel problemen te kennen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie