Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 02 jan 2013 16:59

vet!
ooit allemaal op een Scalpel

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 02 jan 2013 19:27

chrissiewizzie schreef:
Cervino schreef:

Afbeelding
Wow! Erg mooi! Je wilt vast nog wel een fotootje posten, toch? Ah?
Deze Rossin komt eerst op de Stalen Ros Retrobeurs te Neerkant op 24 maart 2013. Daarna volgt ,op een geschikte locatie, een professionele fotoshoot.
De resultaten verschijnen dan op IR in de rubriek "Jouw Fiets".
Kortom: ik wil het even spannend houden voor diegene die deze ROSSIN leuk vinden.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 02 jan 2013 19:31

Verdikkeme, gaat ie 't spannend houden ..... :roll:
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 02 jan 2013 19:44

Nou vooruit dan: Hier een plaatje van dat spaanse marmer Nero Marquina. Heerlijke naam trouwens.
De design painting lijkt hier sterk op. Glanzend zwart met witte aderen.

Afbeelding
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 02 jan 2013 20:25

Voor de liefhebbers van Nero Marquina.

Afbeelding
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 02 jan 2013 21:01

Dezelfde
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 02 jan 2013 21:13

Het lijkt alsof er ook andere wielen in zitten.
... más allá ...

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 02 jan 2013 21:16

Goed gezien, het is dezelfde. Hij was niet rijklaar. Van de Campagnolo Pully's waren de asjes vastgeroest. De zadelpenbout stond helemaal dichtgedraaid. Daar hoort een 27.2 mm zadelpen op te zitten. Het stuur is vervangen door een 3TTT Gimondi. De chorus graphite versteller werd een 7 speed synchro 2 . Verder nog wat veranderingen. De achterderailleur stond aanvankelijk ook scheef door een verbogen achterpad. Dat is weer in orde.
Op internet trof ik alleen deze Rossin met dit soort "Nero Marquina" painting. Totdat ik Boelen mailde en aangaf dat ik deze Rossin wilde showen. Bleek ie zelf ook zo'n zwarte Rossin te hebben Wie anders ? :shock: De zijne met verchroomde voor - en achtervork en gele decals.Bij de mijne dan wel weer het oogje onder de bovenbuis 8-) Er is ook een variant in het wit met zwarte aderen. Je vindt het mooi of niet.

De mijne komt voor zover ik het heb vernomen van een voormalige wielercoach uit Luxembourg.
ROSSIN was trouwens eerst framebouwer bij COLNAGO.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2013 15:20

Hier even een fotootje van de groep die op mijn retro projectje komt, een nagenoeg compleet nos Shimano 6207ex groep inclusief de meeste doosjes en service instructions.
Alle onderdelen die niet op de foto staan zitten al op de fiets. (ik wilde toch nog eventjes op de fiets hebben gereden voor de winter.)
Afbeelding

Hij moet op deze Basso Loto komen, ik weet alleen nog niet of ik hem zelf ga proberen te spuiten, of dat ik het laat doen. (eerste offerte 315 euro inclusief decals en graveringen in een afwijkende kleur, slik.)
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 03 jan 2013 16:41

Zelf proberen is inderdaad een leuk idee. Kijk ook eens naar andere spuiters. M-level in België heeft mij nog niet zolang geleden een offerte gedaan voor 150 euro (spuiten in een kleur, zonder decals, inclusief vork). Goedkoper dan 315 euro moet dus zeker lukken. Prachtig frame trouwens! Voor de bevestiging van de staande achtervork aan de zitbuis vind ik erg mooi.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2013 19:19

Het lijkt mij inderdaad ook het leukste om het zelf te doen. Het enige wat mij nog een beetje tegenhoudt is dat ik aan het revalideren ben van een operatie aan mijn pols waardoor ik nog niet zo handig ben als vroeger.
Trouwens net tijdens mijn zoektocht naar een geschikte kleur iets supercools ontdekt:http://cdb.shcolor.info/nl/PowerSearch.mvc
Ik typte Basso in en kreeg zowaar een aantal opties van originele Basso kleuren, voor de rest nog niet zo veel fietsfabrikanten tussen kunnen ontdekken.
Te bestellen bij sleutelwerk.nl
Campagnolo Ultra Dork

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 05 jan 2013 19:26

Zoals al ergens vermeld, heb ik de laatste weken een klassieke Legnano opgeknapt voor een kennis van me.
Afbeelding

Het is precies hetzelfde frame als Bottecchia alias Ingmar heeft voor de Ronde van Vlaanderen en de Eroica. Het is een fietsje uit de onderkant van het gamma, de onderdelen zijn de goedkopere uit die tijd: Campagnolo Valentino derailleurs, Ofmega naven en cranckstel en uiteraard Universal remmen. Er zit wel een 3T stuur en stuurpen op van aluminium, de zadelpen is gewoon van staal.

Ik heb de fiets vlak voor de Eroica opgehaald om te kijken wat de staat was en op de markt bij de Eroica de nodige onderdelen te kunnen kopen.

Afbeelding
De fiets zag er niet uit met ducttape als stuurlint, de remmen zaten vast. De staat van de lak is heel redelijk en ook alle stickers zijn nog in nette staat, dat maakt het wel de moeite om deze fiets weer netjes te maken. Gelukkig was alles baggervet, zodat er weinig roest was.

Afbeelding
Behalve dan de remmen, want daar waren de veren wel lekker roestig van.

In Gaiole heb ik nieuwe remgreeprubbers gevonden, rood katoenen stuurlint en een mooi bijpassende klassiek ketting. Op de retrobeurs in Gent nog een klassiek leren zadel van Ideale op de kop getikt, vind ik zelf mooier dan een Brooks zadel.

Tot aan de kerstvakantie heb ik de fiets eigenlijk alleen maar helemaal uit elkaar gehaald, zodat er alleen maar een los frame en voorvork over waren en een doos vol hele vieze onderdelen. Tijdens de kerstdagen, tussen de familiebezoeken door, alles schoon gemaakt, zodat er weer opgebouwd kon worden.

Afbeelding
De opbouw weer in gang, balhoofd, trapas en naven zijn allemaal uit elkaar geweest en voorzien van nieuw vet.

Afbeelding
Helaas had ik geen Campagnolo vet meer, zodat er groen Shimano spul in zit. Mooi detail vind ik de hele ranke stalen moeren van de snelspanners van de naven, een imitatie van de moeren van Campagnolo Gran Sport.

Afbeelding
De Ofmega naven hebben aluminium flenzen, maar de as en de cups voor de lagers zijn gewoon van staal. De schroefdraad van de as en de conussen is gelukkig erg nauwkeurig, de naven laten zich erg mooi afstellen.

Afbeelding
De achterderailleur is een Valentino, simpel gevouwen plaatwerk, met veel olie weer redelijk soepel lopend gekregen, maar het blijft zwaar schakelen.

Afbeelding
Ook voor een Valentino derailleur. Deze heeft geen pararllelo gram, zoals moderne derailleurs, maar een uitschuifend asje. Er zit maar 1 afstelschroef op voor de uiterste stand bij het buitenblad.

Afbeelding
De slag naar binnen stel je af door de kooi in de goede stand op het asje vast te zetten. Maak ik misschien nog wel een betere foto van.

Afbeelding
Deze had ik nog nooit gezien en laat zien dat er weinig gerommeld is met deze fiets, want dit zijn typisch van die dingen die als eerste kwijt zijn: rubberen dopjes om de remkabel mee te monteren in plaats van een kabelloodje

Afbeelding
Hier in weer gemonteerde stand, er staat keurig Universal op. Veer van de rem is weer ontdaan van roest.

Afbeelding
Het is bijna zonde om zo'n oude ketting uit z'n prachtige verpakking te halen.

Afbeelding
En gemonteerd.

Het stuurlint en het zadel moeten er nog op, en dan een proefritje om te zien of alles het doet. Als dat zo ver is volgen nog een paar foto's van het eindresultaat.

Wordt vervolgd.

Plaats reactie