Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hij komt eraan: Garmin Edge 810

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2013 08:29

Hehehe, wordt na Polar nu Garmin de kop van jut? ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jan 2013 08:50

Ik had Polar ook kunnen noemen in dat rijtje maar dat vond ik wat flauw. Er zijn gewoon veel bedrijven op deze aarde die er geen klote van bakken; helaas horen Polar, Garmin, RIM, Nokia maar ook een bedrijf als TomTom hierbij. Het kan ook anders, zie bijv. Sony, Samsung en Apple.

Ik denk dat ik in een paar minuutjes op een bierviltje had kunnen uittekenen hoe de nieuwe Garmin 900 eruit had moeten zien. Als je dat 10 klanten laat doen dan heb je gratis je een nieuw product ontwikkeld.

Naar mijn mening neemt Garmin de fietsmarkt simpelweg niet serieus.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 02 jan 2013 09:20

De komst van de Edge 810 is voor mij geen reden om in een tech-psychose te geraken en op zoek te gaan naar geld om zo'n ding aan te schaffen. Ik zit niet te wachten op social media toepassing op "fiets computer". Voor het weer kijk in wel naar buiten of op internet, het weer is hier toch onvoorspelbaar. Ik ben spinnend tevreden met mijn Egde 800 en dat blijft ook nog wel even zo.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 02 jan 2013 09:26

ericpeters schreef:
Select Garmin devices can pair with your smartphone and the Garmin Connect app for real-time activity sharing and wireless activity uploads.
810 is dus de 800 met Bleutooth, dat kon toch met de Garmin connect software voor de Iphone ook al standalone zonder hem te pairen?
Het zou me niets verbazen als de processor met aanverwante ellende die de Edge 800 draaiende houd gewoon al fabriek af BT ondersteuning bied. De software die draait op mijn StreetPilot 2820 (uit 2007) ziet er zo goed als hetzelfde uit, v.w.b. de interface, als op mijn Edge 800 en die 2820 ondersteund al BT. Ik vermoed dat Garmin de afgelopen vrij eenvoudig in staat is gebleken al datgene wat in een StreetPilot 2820 past in het formaat van een Edge 800 te proppen.

In de begin dagen van de Egde 800 is er zelfs een moment geweest dat deze draadloze synchronisatie ondersteunde met een PC/MAC d.m.v. het ANT+ protocol. Waarom men dat er uitgehaald heeft bij Garmin is mij nog steeds een raadsel, het werkt geniaal met mijn Forerunner 910xt.

Beter was het geweest een firmware update uit te brengen en de chipset in de Edge 800 maximaal uit te knijpen waardoor hij nog gebruiksvriendelijker word.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2013 09:32

havana schreef:Naar mijn mening neemt Garmin de fietsmarkt simpelweg niet serieus.
Helaas pakken de concurenten 't eerder nog slechter aan dan beter. De Mio is een nog grotere koelkast dan een 800 en de lijst met problemen en beperkingen is helaas ook veel groter. Enige kant waar misschien wat concurentie vandaan kan komen in Bryton, maar dan mogen ze wel eens met een nieuw apparaat op de markt komen. Want de '50' was bedoeld als concurent van de 705.

Van de electronica boeren vrees ik dat we ook weinig hoefde te verwachten. Motorola heeft het MotoACTV project al snel weer in de ijskast gezet. Pioneer heeft 1.5 jaar geleden al het nodige aangekondigd, maar ze komen niet verder dan prototypes op beurzen showen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2013 10:11

havana schreef:Ik had Polar ook kunnen noemen in dat rijtje maar dat vond ik wat flauw. Er zijn gewoon veel bedrijven op deze aarde die er geen klote van bakken; helaas horen Polar, Garmin, RIM, Nokia maar ook een bedrijf als TomTom hierbij. Het kan ook anders, zie bijv. Sony, Samsung en Apple.

Ik denk dat ik in een paar minuutjes op een bierviltje had kunnen uittekenen hoe de nieuwe Garmin 900 eruit had moeten zien. Als je dat 10 klanten laat doen dan heb je gratis je een nieuw product ontwikkeld.

Naar mijn mening neemt Garmin de fietsmarkt simpelweg niet serieus.
De hightech elektronicamarkt is gewoon heel erg lastig, de concurrentie is moordend en de consument is over het algemeen niet bereid om de prijs te betalen waar je een goed product voor kunt leveren.
Apple is hierop een van de weinige uitzonderingen. Die kunnen min of meer vragen wat ze willen, de klant koopt het toch wel. Daar staat tegenover dat je een goed doordacht en kwalitatief hoogwaardig product krijgt.
Met Sony gaat het ook al jaren niet echt goed en voor Samsung en LG is het makkelijk innoveren en concurreren met de Koreaanse staatssteun, bedoeld om eeuwige concurrent Japan af te troeven.

Maar je hebt wel gelijk dat het beter moet bij Garmin. Ze hebben zich min of meer geprofileerd als "de Apple onder de navigatiesystemen". En nu zijn ze blijkbaar toch bang geworden dat ze op prijs moeten concurreren i.p.v. vertrouwen hebben dat je het beste product op de markt hebt, waar consumenten (veel) extra voor willen betalen.
Campagnolo Ultra Dork

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 02 jan 2013 10:44

Maar wat zijn dan in hemelsnaam nog functies die je nu nog mist en voor jullie wél een reden zouden zijn om een Edge 800+ aan te schaffen? Buiten een kleinere form-factor, groter scherm, zou ik het niet weten namelijk.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2013 10:47

aristos schreef:Buiten een kleinere form-factor, groter scherm,
Die twee en daarnaast nog een hogere resolutie.

Maar pas als mijn 800 het ooit begeeft, want op de software-nukken na ben ik gewoon tevreden met het ding.
Less is bore

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 02 jan 2013 10:57

Ik denk dat Garmin donders goed weet hoe en wanneer ze welke ontwikkelingen op de markt brengt. Het bedrijf heeft na al die jaren nog altijd bijna een monopolie, er is amper concurrentie en wat er bij komt (Mio, Bryton) wordt bijna unaniem inferieur bevonden aan producten die al jaren op de markt zijn. Het is niet nodig om alle mogelijke verbeteringen ineens te lanceren. Ik vermoed (o.a. op basis van de prijsontwikkeling) dat de verkoopcijfers van de 500 en 800 amper ingezakt zijn. Daarnaast denk ik dat Garmin de nieuwe modellen naast de oude in de markt gaat zetten met in de eerste periode een behoorlijk prijsverschil. Met weinig ontwikkelkosten wordt nu geprobeerd maximaal te profiteren van de sociale mediahype. Volgens mij neemt Garmin de fietsnavigatiemarkt wel degelijk heel serieus (ze sponsoren niet voor niks een profploeg) want ik denk dat de marges op die apparaten gigantisch zijn, zeker in vergelijking met andere elektronica.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2013 11:26

lvgh schreef:Ik denk dat Garmin donders goed weet hoe en wanneer ze welke ontwikkelingen op de markt brengt. Het bedrijf heeft na al die jaren nog altijd bijna een monopolie, er is amper concurrentie en wat er bij komt (Mio, Bryton) wordt bijna unaniem inferieur bevonden aan producten die al jaren op de markt zijn. Het is niet nodig om alle mogelijke verbeteringen ineens te lanceren. Ik vermoed (o.a. op basis van de prijsontwikkeling) dat de verkoopcijfers van de 500 en 800 amper ingezakt zijn. Daarnaast denk ik dat Garmin de nieuwe modellen naast de oude in de markt gaat zetten met in de eerste periode een behoorlijk prijsverschil. Met weinig ontwikkelkosten wordt nu geprobeerd maximaal te profiteren van de sociale mediahype. Volgens mij neemt Garmin de fietsnavigatiemarkt wel degelijk heel serieus (ze sponsoren niet voor niks een profploeg) want ik denk dat de marges op die apparaten gigantisch zijn, zeker in vergelijking met andere elektronica.
Uitgaande van het onvermogen van Bryton om ook maar één fatsoenlijke programmeur aan te nemen die de software voor op de pc overzichtelijk kan krijgen en een tolk die voor de vertaling naar het Nederlands i.p.v. Google Translate, geloof ik niet dat de marges zo groot zijn. De ontwikkelingskosten van apparatuur en kaartmateriaal zijn gewoon vrij hoog.
Het apparaat werkt overigens wel perfect.
Campagnolo Ultra Dork

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 02 jan 2013 11:30

De marges zijn echt enorm. Ik heb bij DCRainmaker gelezen dat de bruto winstmarge op de sportapparaten meer dan 20% zijn! Volgens mij is de analyse van lvgh goed. Stiekem heb ik de hoop dat de 510, 810 en de 910 uit gaan komen. Al ben ik bang dat alleen de eerste 2 eraan komen.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2013 11:33

aristos schreef:De marges zijn echt enorm. Ik heb bij DCRainmaker gelezen dat de bruto winstmarge op de sportapparaten meer dan 20% zijn! Volgens mij is de analyse van lvgh goed. Stiekem heb ik de hoop dat de 510, 810 en de 910 uit gaan komen. Al ben ik bang dat alleen de eerste 2 eraan komen.
ehm....hoe bekend ben jij met de commerciele wereld? Een bruto marge van 20% is echt totaal niks bijzonders hoor.
Met zo'n bruto winstmarge kan ik niet werken.
Less is bore

Plaats reactie