Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

American Classic naven en Chinese Carbon wielen

Skate1966
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 nov 2012 20:18

Skate1966 03 dec 2012 14:07

Is de combinatie American Classic naven en Chinese carbon wielen een aan te raden combinatie.
Aan de haak weeg ik 78 kg
Voornaaf is 18 gaats.
Achternaaf 24 gaats
Welke spaken wordt er geadviseerd?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 dec 2012 14:14

Welke velgen? Het scheelt nogal veel of je 20 mm carbon velgen of 90 mm velgen wilt gebruiken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Skate1966
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 nov 2012 20:18

Skate1966 04 dec 2012 08:56

Maximaal 50 mm. Heb nogal last van zijwind :D :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2012 09:19

Voor het achterwiel zou ik sowieso kiezen voor iets dikkere spaken, op z'n minst DT Competition of bijv Sapim Race. De geometrie van de achternaaf is namelijk vrij belabberd van AMC. Voor het voorwiel kan je prima een DT Revo/Aerolite, Sapim Laser/CX-ray gebruiken. Voorwiel zou ik dan radiaal laten spaken, maar bijv 1 over kruis kan ook zonder probleem. Technisch gezien maakt dat eigenlijk geen klap uit voor het wiel. Achterwiel aan beide kanten 2 over-kruis als je op veilig wilt gaan. Wil je het wiel iets stijver maken zou je bijv de tandwiel kant radiaal met heads in kunnen spaken. Helemaal zonder risico is dat alleen niet, zeker met de hoge flenzen van de AMC naven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 dec 2012 12:00

@amclassic-dan, hoe denk jij over 1x heads in aan de aandrijfkant? Dit zou ook een stijver wiel op moeten leveren en minder spanningsverschil met de andere kant. Als het goed past qua ruimte bij de cassette/derailleur, wat zijn dan de nadelen t.o.v. 2x of 3x?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2012 14:08

Ik heb dat afgelopen winter gedaan met een Campa naaf en een Kinlin XR300 velg 24 spaaks velg. 16 spaken aan de tandwielkant 1 over kruis en dus allemaal heads in, aan de andere kant 8 radiale spaken. De spaken maken 1x kruis geen optimale hoek om de aandrijfkracht over te brengen (en de radiale spaken kunnen dat al helemaal niet), maar toch ging het gewoon goed bij mij. Uiteindelijk het wiel afgeschreven omdat in de velg bij een spaaknippel scheurtjes ontstonden (velg was al eerder ingespaakt geweest) en de naaf z'n tijd toch echt had gehad.

2x kruis en heads-in kan eigenlijk niet, dan moet je spaken gaan buigen omdat anders de derailleur tegen de spaken aan gaat.
Als je gewoon een 32 spaaks wiel bouwt kan je wel vrij veilig een stijver wiel maken door heads-in te spaken aan de tandwielkant. De andere kant kan je dan gewoon 3 over kruis spaken (of bij 28 spaken, 2 over kruis).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 dec 2012 15:14

Ok dus dat zou nog niet zo gek zijn bij bijv. een SL218 naaf met 28 of 32 spaken. 1x heads in DS en dan gewoon 2x of 3x NDS. 16:8 is ook aantrekkelijk maar de velg die ik in gedachten heb is geboord met offset (Archetype).

Plaats reactie