Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Upgraden Xenon

rolf030389
Forum-lid

rolf030389 20 okt 2012 16:59

Beste forumleden,

Twee jaar geleden ben ik samen met een paar vrienden begonnen met fietsen, vanwege voetbalblessures. Nu fiets ik nog steeds redelijk veel naast/tijdens het voetbalseizoen. Vorig jaar ook begonnen met een paar weekendjes in Limburg (boogies-extreme) en in de Ardennen (Tilff-Bastogne-Tilff). Daar veel plezier in gehad (vooral het klimwerk en afdalen natuurlijk) en wil volgend jaar nog meer mooie tochten gaan fietsen.

Mijn aluminium ros is van Giant. Een Ocr Compact Road ergens uit 2003. Volledig met Campagnolo Xenon Triple 9 speed uitgerust, de wielen zijn van Rigida Nova.

Het complete forum heb ik al doorgespit op vergelijkbare topics maar ben er nog niet uit. Mijn wielen wil ik sowieso upgraden, maar heb als student niet al teveel te spenderen. Ben erg gecharmeerd van de nieuwe Campagnolo Scirocco 35mm. Redelijk betaalbaar, goede kwaliteit volgens mij? Tips zijn welkom!

Nu de hoofdvraag: mijn groepset is van Xenon, geen problemen mee gehad tijdens de wat meer heuvelachtige tochten. Laatst een stukje op de fiets van mijn vriend gereden, uitgerust met Ultegra. Dat schakelde beduidend directer en soepeler. Dus marktplaats afgestruind naar iets in die richting, maar dan ben je dus rond de 700 euro kwijt. Als ik iets daar tussen ga zitten, bijvoorbeeld Shimano 105 of Veloce, ga ik dan verschil merken? of heeft dat alleen met gewicht te maken?

Wat zijn jullie meningen hierover?

MVG

Erik
Forum-lid

Erik 20 okt 2012 22:02

Een nieuwe Ultegra of 105 zal altijd soepeler schakelen dan een Xenon van tien jaar oud, maar dat geldt ook voor een moderne Campa groep en als je Scirocco's wilt dan is een Campa-groep natuurlijk wel het mooiste... Maar met een Veloce groep van een paar jaar oud zuk je het verschil met je huidige groep ook zeker gaan merken en je zit dan natuurlijk ook op 10-speed.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 20 okt 2012 23:37

http://www.hopmansfietsgigant.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor goedkope groepen.

campasuper
Forum-lid

campasuper 21 okt 2012 10:54

Met 105 kun je prima uit de voeten.
Mijn advies is om op Shimano te blijven, heb je in ieder geval een reserve wielset, altijd makkelijk.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 21 okt 2012 11:30

Hij heeft nu campa!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2012 11:35

campasuper schreef:Met 105 kun je prima uit de voeten.
Mijn advies is om op Shimano te blijven, heb je in ieder geval een reserve wielset, altijd makkelijk.
Jij doet je naam zo geen eer aan, :? Xenon is toch echt Campa.
Mits je crankset nog goed is kan je die eventueel laten zitten en alleen de ergopowers vervangen voor Veloce en voor de derailleurs, of zoeken naar Racing triple spul of even wachten tot begin 2013, dan komen de nieuwe Campagnolo triple groepen uit. Dan nog een 10 speed cassette en nieuwe wielen en je bent klaar. Zo hou je mooi een reserve wielset over.
Campagnolo Ultra Dork

rolf030389
Forum-lid

rolf030389 21 okt 2012 21:05

Bedankt voor jullie adviezen. Dus met nieuwe 10 speed shifters, derrailleur voor en achter en een nieuwe cassette ben ik klaar als ik het goed begrijp.

Volgens mij las ik ergens iets over verschil in ketting dikte van 9 naar 10 speed? Heeft dit invloed op het crankset en dergelijke?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2012 22:42

Ik heb 2 jaar met een 9 speed crank met Campagnolo 10 speed triple gereden zonder problemen. De ketting (die ik was vergeten te vermelden) zou geen problemen moeten geven, Omdat 9 speed Campagnolo kettingen moeilijker verkrijgbaar zijn worden daar vaker 10 speed kettingen voor gebruikt.
Campagnolo Ultra Dork

rolf030389
Forum-lid

rolf030389 23 okt 2012 13:31

Oke goed om te weten, bedankt. Heb de nieuwe 2013 triple even opgezocht, zien er erg mooi uit..nu de prijs nog haha. Ga marktplaats maar eens afspeuren en hopelijk worden de prijzen snel bekend gemaakt.

buddo
Forum-lid

buddo 24 okt 2012 09:08

rolf030389 schreef: De wielen zijn van Rigida Nova.
Mijn wielen wil ik sowieso upgraden, maar heb als student niet al teveel te spenderen. Ben erg gecharmeerd van de nieuwe Campagnolo Scirocco 35mm. Redelijk betaalbaar, goede kwaliteit volgens mij? Tips zijn welkom!
Je kunt uiteraard voor nieuwe Scirocco's gaan, maar als ik lees dat je weinig te spenderen hebt, waarom dan nieuwe wielen op dit oude frame? Of hou je de oude wielen dat je eventueel de nieuwe wielen mee kunt nemen naar een nieuw frame? Volgens mij zijn er genoeg Fulcrum R7 / Campa Vento / etc setjes voor weinig (tweedehands) te koop en kosten die fors minder dan nieuwe Scirocco's.

jsparie
Forum-lid

jsparie 25 okt 2012 12:54

rolf030389 schreef:Bedankt voor jullie adviezen. Dus met nieuwe 10 speed shifters, derrailleur voor en achter en een nieuwe cassette ben ik klaar als ik het goed begrijp.
?
Alleen zijn complete groepen vaak aanzienlijk goedkoper te verkrijgen dan enkele losse onderdelen bij elkaar. Hopmans heeft een complete campa centaur voor Eur 455,- of een complete ultegra voor Eur 550,-. Dan ga je het verschil met xenon toch wel merken denk ik. En heb je direct alle slijtagedelen weer vervangen.

rolf030389
Forum-lid

rolf030389 25 okt 2012 17:37

Je kunt uiteraard voor nieuwe Scirocco's gaan, maar als ik lees dat je weinig te spenderen hebt, waarom dan nieuwe wielen op dit oude frame? Of hou je de oude wielen dat je eventueel de nieuwe wielen mee kunt nemen naar een nieuw frame? Volgens mij zijn er genoeg Fulcrum R7 / Campa Vento / etc setjes voor weinig (tweedehands) te koop en kosten die fors minder dan nieuwe Scirocco's.
Daar heb je wel een punt inderdaad, maar ik denk dat de hogere velg van de Scirocco's zal zorgen voor meer stijfheid. De 80 euro die ik dan meer betaal vind ik het wel waard ook omdat de looks mij aanstaan.
Alleen zijn complete groepen vaak aanzienlijk goedkoper te verkrijgen dan enkele losse onderdelen bij elkaar. Hopmans heeft een complete campa centaur voor Eur 455,- of een complete ultegra voor Eur 550,-. Dan ga je het verschil met xenon toch wel merken denk ik. En heb je direct alle slijtagedelen weer vervangen.
Daar ben ik dus ook achter gekomen, alles bij elkaar kom je zowat aan de nieuw prijs en veel onderdelen vind je niet meer in triple. Ik denk dat ik ga wachten op de nieuwe Campagnolo 2013 triple welke in het voorjaar uitkomt. Tot dan even sparen en het met mijn huidige groep en wielen doen. In het voorjaar een nieuwe groep en wielen erop en knallen maar.

Plaats reactie