Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets budget ong. 1000-1200

maaikeblankman
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2012 23:53

maaikeblankman 15 okt 2012 11:15

Hoi allemaal,

Ik sta op het punt een nieuwe racefiets te kopen, ik heb de afgelopen 2 jaar op een tweedehands Giant peloton met shimano xtr gereden wat tevens een te groot framemaat was.
Ik ben dus toe aan iets nieuws!! even wat info over mij, ik ben 21 jaar ben 1.62 lang en weeg ong. 58 kilo.
Mijn framemaat is 49/50 en ik ben eigenlijk wel opzoek naar een vrouwenframe.
Ik weet dat hier veel discussie over bestaat maar ik heb zelf wat fietsen geprobeerd en heb bij de vrouwen modellen vooral gemerkt dat ik de remgrepen en het stuur een stuk prettiger vind. De fiets die ik op het oog had was de Trek Lexa sl maar ik ben nu toch stevig gaan twijfelen. Ik het zaterdag op de bikemotion ook de Bianchi via Nirone 7 gezien en de Cube Axial WLS gezien. Graag wil ik wat advies van jullie. Deze 3 fietsen zijn allemaal Tiagra tripple afgemonteerd. De reden dat ik ook ben gaan twijfelen is dat de Trek voorlopig nog niet leverbaar is en ik in november toch eigenlijk wel wil gaan kopen heb niet zoveel geduld meer hihi.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Maaike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2012 13:25

Op zich alle drie goede fietsen alleen als je ook naar herenmodellen kijkt heb je eerder de mogelijkheid om een 2012 model met flinke korting te kopen. Er is echt niet veel verschil tussen een dames- en herenframe.
De remgrepen zijn zeker niet anders. Er wordt op damesfietsen standaard een smaller stuur geplaatst van het type compact, wat fijner is voor kleinere handen.
Vaak wordt er ook een iets kortere stuurpen gemonteerd, die wordt omgedraaid zodat hij naar boven wijst.
Meestal stelt een goede fietsenmaker kosteloos een fiets op maat af en zorgt dan ook voor de juiste stuurbreedte en lengte van de stuurpen bij aanschaf. Zo moet ook een herenfiets goed passend te maken zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 okt 2012 13:50

Mijn vriendin (zelfde lengte/gewicht) heeft ook een damesfiets gekocht (Specialized Dolce) en het verschil zit hem inderdaad vooral in de breedte van het stuur en de 'reach' van de remgrepen. Vooral dat laatste moet je goed naar kijken, want je zult waarschijnlijk ook niet zulke grote handen hebben. Dat zijn dingen die ook op een herenframe kunnen, maar waarschijnlijk is een 49/50 cm damesframe makkelijker verkrijgbaar. De fietsen die je noemt zijn allemaal prima, maar de Specialized is ook een aanrader.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

maaikeblankman
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2012 23:53

maaikeblankman 15 okt 2012 14:49

Bedankt voor de adviezen, ik zal ook specialized eens bekijken.
bij de bikemotion vertelde ze bij trek dat de remgrepen kleiner zijn gemaakt zodat het prettiger vasthoudt.
Ik heb dit bekeken bij de modellen die er stonden voor mannen en vrouwen en merkte daar wel degelijk verschil in, ik heb inderdaad niet zulke grote handen.
Hoe zit het met de groepen op de fietsen zijn die oké of is het verstandig nog een beetje door te sparen en toch beter te kopen?
Ik zal ook eens de 2012 modellen bekijken alleen viel mij al op dat veel modellen niet meer in mijn maat verkrijgbaar zijn.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 15 okt 2012 15:00

Een nieuwe fiets voor 1000 euro dan kom ik uit bij de duitse fietsen (cube/focus of taiwanese fietsen giant/merida). Voor dat geld heb je een amerikaanse fiets die er niet beter uit ziet en zeker niet beter fietst of een italiaanse fiets die er waarschijnlijk beter uitziet (van veraf want van dichtbij zie je dat hij waarschijnlijk toch niet zo lekker rijdt)

Ik zou overigens 105 nemen omdat dat IMO net iets beter schakeld.

Pilapolly
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:01

Pilapolly 15 okt 2012 15:02

Bij Rose heb ik op mannenframe vrouwenstuur gekregen.
Mijn verhouding been/romp-arm bleek na meting toch meer "mannelijk" te zijn :)
Maar afwerking werd door hen ook volledig op mijn kleinere handen en smallere schouders gedaan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2012 15:07

Je kunt bij alle Shimano Remgrepen de reach (afstand stuur/remgreep) verkleinen maar het zijn gewoon de zelfde grepen. De materialen worden ervoor worden gewoon meegeleverd bij een setje, je fietsenmaker zal dit dus ook kosteloos kunnen doen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 15 okt 2012 15:07

Nog een tip voor kleine handen:
als je niet goed bij de remgrepen kan: Shimano heeft losse nokjes die je in de remgrepen kan klikken, zodat de remgrepen dichterbij komen te staan.
Ik zou die ringetjes er sowieso bij vragen als je een fiets koopt.
Campagnolo heeft nokjes die je in kunt klikken waardoor de remgrepen dichterbij komen te staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2012 15:14

loos schreef:Nog een tip voor kleine handen:
als je niet goed bij de remgrepen kan: Shimano heeft losse nokjes die je in de remgrepen kan klikken, zodat de remgrepen dichterbij komen te staan.
Ik zou die ringetjes er sowieso bij vragen als je een fiets koopt.
Campagnolo heeft nokjes die je in kunt klikken waardoor de remgrepen dichterbij komen te staan.
Daar doelde ik op, bij Ultegra zit het volgens mij in de remgreep ingebouwd. Niet netjes trouwen om op een beurs te verkondigen dat er aparte grepen voor vrouwen bestaan :!:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2012 15:16

Remgrepen bedoel ik dan hè ;)
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 okt 2012 15:27

maaikeblankman schreef: Ik heb de afgelopen 2 jaar op een tweedehands Giant gereden wat tevens een te groot framemaat was. Ik ben dus toe aan iets nieuws!! even wat info over mij, ik ben 21 jaar ben 1.62 lang en weeg ong. 58 kilo.
De fiets die ik op het oog had was de Trek Lexa sl maar ik ben nu toch stevig gaan twijfelen. Ik het zaterdag op de bikemotion ook de Bianchi via Nirone 7 gezien en de Cube Axial WLS gezien
Je zoekt een kleine framemaat, dat is duidelijk. Bij veel merken zal zelfs de kleinste herenmaat niet passend gemaakt kunnen worden voor jou, een damesframe is dan een logische keuze.
Hoeveel fiets je? Dat kan mede bepalen welke eisen je stelt aan de afmontage en of Tiagra voldoende is.
Je noemt verder een aantal specifieke dames modellen op, heb je ook wel eens aan Scott gedacht? Die hebben ook een dameslijn.

Oh ja, ik heb je trouwens ook een PB-tje gestuurd omdat een bekende van mij een kleine maat damesfiets niet meer gebruikt… en misschien mag die wel weg.

maaikeblankman
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2012 23:53

maaikeblankman 15 okt 2012 20:00

Wow wat een reacties top zeg!

@Ernie C. dan bedoelden ze denk ik inderdaad de reach maar als dat bij elke groep mogelijk is maakt dat dus helemaal niks uit!!

Ik ga me denk ik binnenkort maar even compleet laten opmeten al kwam ik er inderdaad wel achter dat de mannenmodellen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in kleine frame maten en denk ik dat ik zowiezo snel in de damesmodellen zal vallen. @ buddo ik zag jouw pb maar ik wil nu wel echt voor nieuw gaan fiets nu al zo'n 1,5 jaar op mijn oude tweedehandsje en wil nu graag een nieuwe. Ik heb vanavond nog even een rondje gefietst en hij schakelt gewoon niet goed ben der nu wel redelijk klaar mee :P. ik fiets minimaal 30-40 km per week en als het redelijk weer is minimaal zo'n 60 km per week, wil veel meer gaan fietsen maar de fiets houdt me ook een beetje tegen. Ik wil eigenlijk ook over 2 jaar de Alpe d'huzes gaan fietsen maar dat wordt nog even flink trainen. In de winter fiets ik binnen op de tacx.

Zal ook eens naar Scott kijken, de merken die de plaatselijke fm levert zijn trek, giant, bianchi en koga. Ga het liefst wel daar heen omdat het makkelijk is ook qua onderhoud e.d.

Plaats reactie