Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Drijft een fiets?

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 03 okt 2012 21:43

De vraag kwam in mij op toen ik vanmiddag een oude reeds bruin verkleurde racefiets onder water zag liggen in de haven.
Gekke vraag misschien, maar drijft een fiets?
Met de dikke buizen en de vedergewichten van tegenwoordig ben ik er niet zeker van of de racefiets nog zinkt als ze te water raakt.
Wie kan er wat over melden.
Zij is ook tegen

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 03 okt 2012 21:48

alles wat zwaarder is als lucht blijft niet drijven ( zo nu kunnen de natuurkunde knobbels reageren.) :idea: :idea: :idea: :idea:
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 03 okt 2012 21:52

neos schreef:alles wat zwaarder is als lucht blijft niet drijven ( zo nu kunnen de natuurkunde knobbels reageren.) :idea: :idea: :idea: :idea:
Geen knobbel. Maar dat klopt niet.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2012 21:53

Volgens mij is een boot toch echt zwaarder dan lucht ;)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 okt 2012 21:54

:P Men neme een zwembadje met een diameter en diepte die groot genoeg is om een gehele racefiets in onder te dompelen (na het vullen). Men vult het zwembadje tot een stukje onder de rand. Men dompelt de fiets in zijn geheel in het gevulde badje. Zet nu een streepje met watervaste stift op de waterspiegel. Haal de fiets er weer uit. Schenk met een maatbeker zo lang water bij, totdat het waterpeil bij het streepje staat. Ondertussen telt men het aantal toegevoegde liters en milliliters. Men weet na deze excercitie wat de inhoud van de fiets is in liters/milliliters.
Daar een liter water 1 kilo weegt, kun je zeggen dat:
Bij aantal liters inhoud is > aantal kilo's gewicht drijft de fiets. Bij aantal liters inhoud is < aantal kilo's gewicht zinkt de fiets :P

Laat je ons de resultaten van je onderzoek weten?
Laatst gewijzigd door robbebopper op 03 okt 2012 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 03 okt 2012 21:55

Niet echt. Mijn zoon van 11 heeft gisteren die test gedaan. Met fiets en al de prutsloot in. Stinken!!!! Je wil het niet weten.

Fiets er met een haak uit getrokken. Ben al een tijdje aan het sleutelen geweest om al het water eruit te krijgen.

basko
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 mar 2009 08:28

basko 03 okt 2012 22:13

Ik denk dat een racefiets even aan de oppervlakte zal blijven hangen, maar dat hij dan volloopt met water en kopje onder zal gaan (niet empirisch bevestigd...)

de oude gek
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2011 13:25

de oude gek 03 okt 2012 22:23

simen schreef:De vraag kwam in mij op toen ik vanmiddag een oude reeds bruin verkleurde racefiets onder water zag liggen in de haven.
Gekke vraag misschien, maar drijft een fiets?
Met de dikke buizen en de vedergewichten van tegenwoordig ben ik er niet zeker van of de racefiets nog zinkt als ze te water raakt.
Wie kan er wat over melden.
Als een baksteen :)

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 03 okt 2012 22:30

robbebopper schreef::P Men neme een zwembadje met een diameter en diepte die groot genoeg is om een gehele racefiets in onder te dompelen (na het vullen). Men vult het zwembadje tot een stukje onder de rand. Men dompelt de fiets in zijn geheel in het gevulde badje. Zet nu een streepje met watervaste stift op de waterspiegel. Haal de fiets er weer uit. Schenk met een maatbeker zo lang water bij, totdat het waterpeil bij het streepje staat. Ondertussen telt men het aantal toegevoegde liters en milliliters. Men weet na deze excercitie wat de inhoud van de fiets is in liters/milliliters.
Daar een liter water 1 kilo weegt, kun je zeggen dat:
Bij aantal liters inhoud is > aantal kilo's gewicht drijft de fiets. Bij aantal liters inhoud is < aantal kilo's gewicht zinkt de fiets :P
Archimedes....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 okt 2012 00:51

Het probleem is natuurlijk dat in een frame en velgen altijd afwateringsgaatjes en andere lekken zitten. Wie heeft er een hele lichte carbon fiets met flink oversized buizen In de aanbieding om dicht te kitten en in de Maas te gooien?
Aan mij geven mag natuurlijk ook als je er toch van af wilt, dan maak je wel maar één iemand blij i.p.v. een heel forum.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 okt 2012 07:54

De meeste fietsen drijven niet, bagger het kanaal maar uit. Misschien dat een leuke carbon fiets wel even blijven drijven zo lang deze nog niet volgelopen is met water.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4516
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 okt 2012 08:09

...de meeste waterfietsen wel.

Plaats reactie