daniel1975 schreef:Ik zie hier maar 1 persoon met ene regelmaat kletskoek uitkramen. Een vermoeide sporter haalt zijn/haar technische niveau ook niet. Net als dat een a-technische mountaunbiker nooit zal winnen ondanks een surplus aan vermogen. Een badmintonner die moe is speelt ook niet meer op de lijn, maar net uit of meet naar binnen. De scherpte is er dan af. Het is de combi die de topper maakt.
Jij weigert stelselmatig om aan te nemen dat doping het verschil maakt tussen winnen en verliezen onacht welke sport. Op topniveau is de scheiding van talenten en kneuzen al lang gemaakt, daar zit niet veel verschil meer in. En of doping nu veel of weinig impact heeft bij de verschillende sporten (jouw stokpaardje) maakt geen reet uit: de bottomline is winnen vs verliezen. En dat telt!
(een beetje tegengas kan nooit kwaad in een discussie)
Laat ik het eens omkeren: Je kan toch niet met droge ogen beweren dat doping in balsporten wel het verschil maakt? Bij duursporten is deze stelling goed te verdedigen. De persoon die het eerste over de finish komt wint, er is een hele sterke relatie tussen succes en het vermogen dat een atleet kan leveren, de positieve effecten van doping op het te leveren vermogen zijn goed gedocumenteerd.
Uiteraard zijn de meeste topvoetballers topfit. Toch blinken zij niet uit in fysieke kenmerken. Ik durf de stelling wel aan dat een willekeurig gezond persoon met de juiste training hetzelfde fysieke niveau (kracht/conditie/explosiviteit) kan halen als de gemiddelde topvoetballer. Dat geldt uiteraard niet voor veel minder makkelijk te meten grootheden als spelinzicht en balgevoel (waar dus geen pilletje voor te nemen is). En laten die nou juist het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Het zal zeker helpen als je sneller kan herstellen of minder snel uitgeput raakt als voetballer. Mijn punt is echter dat voetballers (en andere balsporters) zeker niet de grenzen van het menselijk kunnen benaderen als het gaat om fysiologische aspecten. Sterker nog: ik ben er van overtuigd dat het merendeel ook niet de grenzen van hun eigen kunnen benaderen. Aansprekend voorbeeld uit de praktijk hierin is bijvoorbeeld Gert-Jan Verbeek, die een aantal jaar geleden een poging heeft gedaan om de algehele fitheid van de Feyenoord selectie omhoog te krikken, maar hierin niet slaagde omdat de voetballers daar zelf geen zin in hadden.
@Ziegler/Daniel: een afwijkende mening typeren als "kletskoek" vind ik persoonlijk een zwaktebod
@loos: volgens mij onderschrijft jouw voorbeeld juist de stelling van Ziegler...