Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Selle Italia SLR en Specialized zadels?

Gebruikersavatar
fred055
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2011 20:02

Gebruikersavatar fred055 18 aug 2012 18:02

Ik rijd nu ruim een jaar met een Fi'zi:k Arione Wingflex zadel op de racer, maar ik blijf last houden van aanhoudende pijn aan kont en edele delen. Ik heb het lang geprobeerd, maar ik kan er echt niet aan wennen.
Vervangen is dus de enige optie.
Zodra ik zo'n 30-35 km. gereden heb beginnen de problemen, terwijl ik uiteraard heel graag langere ritten wil maken. Verstellen naar voren/achteren en kantelen geeft geen verbetering.
Onlangs heb ik bij een Specialized Concept Store een zitbotmeting laten doen en die kwam uit op een afstand van 120 mm., hetgeen werd vertaald naar een zadel van 143 mm.
Vervolgens heb ik een Specialized Toupé 143 een week getest en dat gaf al een aardige verbetering, al was het natuurlijk even wennen.
Maar aangezien een fatsoenlijk zadel niet goedkoop is, ben ik niet direct tot aankoop overgegaan en heb besloten om eerst eens op dit forum te polsen wat zoal de ervaringen en meningen zijn over de volgende 4 zadels, waarop ik me vooralsnog richt;

- Selle Italia Max SLR Gel Flow 145
- Selle Italia SLR Superflow 145

- Specialized Toupé 143 (Comp gel of Expert)
- Specialized Romin Evo (Comp gel of Expert)

Ik besef heel goed dat geen kont hetzelfde is en alles dus heel persoonlijk, maar toch hoop ik op enkele waardevolle reacties. Alvast bedankt!

Met fietsgroeten, Fred.
Cannondale System Six / Shimano Ultegra / FSA Gossamer / Rigida DP18 Ultegra / Continental GP-4000S

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 18 aug 2012 21:25

Een Romin Evo heeft een padding level 2, een Toupé heeft een padding level 1. Padding level 1 is het hardst.

Na 3 jaar net niet helemaal lekker op een Toupé te hebben gezeten, zit ik nu prinsheerlijk op een Romin Evo.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 aug 2012 21:41

Na jarenlang getobd, getest en verschillende zadels een tijdje op mijn fiets gehad uitgekomen op een Romin Evo Comp Gel, ook na een weekje testen via een Specialized elite store. Ik kreeg ook vaak last na een kilometer of 35, nu voel ik het zadel soms de eerste 10 minuten en daarna denk ik er niet eens meer aan. Het kan natuurlijk nooit kwaad om meerdere zadels een week te testen.
Campagnolo Ultra Dork

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 18 aug 2012 21:54

Houdt alleen wel in de gaten dat die Romins snel kunnen breken.
Aan de voorkant van het gat, net waar het gat ophoudt.
Bij mij al twee gebroken aan de linkerkant.
Staat ook iets over in een uitgave van 'Fiets', weet zo gauw even niet welke, maar ik dacht dat het 2012 was.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 aug 2012 13:26

campasuper schreef:Houdt alleen wel in de gaten dat die Romins snel kunnen breken.
Aan de voorkant van het gat, net waar het gat ophoudt.
Bij mij al twee gebroken aan de linkerkant.
Staat ook iets over in een uitgave van 'Fiets', weet zo gauw even niet welke, maar ik dacht dat het 2012 was.
De gewone Romin of de Evo?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 21 aug 2012 09:15

Bij mij is de ervaring precies andersom. Ik heb een keer een maand een Romin gehad. Dat was voor mij een middeleeuws martelwerktuig. Toen weer vlug terug gegaan naar de Toupe. Hier zit ik prima op.
Echter ook de Toupe gaat helaas snel kapot. Ben inmiddels aan mijn derde bezig.
Daarvoor ook een paar jaar met Fizik Arione gereden. Beviel overigens ook niet slecht.
Bedenk wel dat een Romin geen vlak zadel is. Toupe en Romin zijn echt heel verschillende zadels.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 21 aug 2012 15:22

Ik heb een SLR zadel gehad (Kit Carbonio Gel Flow als ik me niet vergis). Het is een erg laag zadel. Met mijn 77-78kg was ik makkelijk in staat de schroef boven op mijn Cervélo zadelpen door het gat in het zadel te krijgen. Dat zal niet zo zijn met elke zadelpen, maar ik denk dat je zadelpen zeker een centimeter hoger moet dan bij een Fizik zadel.

Overigens is er nog een andere optie dan een nieuw zadel: het goed trainen van de buik en rugspieren. Je bent dan beter in staat bent je bekken te kantelen waardoor je contactvlak met het zadel anders is. Het haalt in ieder geval veel druk weg in de schaamstreek.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 aug 2012 16:46

vw schreef:Ik heb een SLR zadel gehad (Kit Carbonio Gel Flow als ik me niet vergis). Het is een erg laag zadel. Met mijn 77-78kg was ik makkelijk in staat de schroef boven op mijn Cervélo zadelpen door het gat in het zadel te krijgen. Dat zal niet zo zijn met elke zadelpen, maar ik denk dat je zadelpen zeker een centimeter hoger moet dan bij een Fizik zadel.
Bij mijn eigen SLR zadel zit aan de onderkant ook de afdruk van de zadelpenbout. Gelukkig prikt 'ie er niet doorheen! :mrgreen:
Ik zweer overigens bij de SLR vorm, hoofdzakelijk omdat het dekje vrij vlak is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

anniversary
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09

anniversary 21 aug 2012 21:16

vw schreef:Ik heb een SLR zadel gehad (Kit Carbonio Gel Flow als ik me niet vergis). Het is een erg laag zadel. Met mijn 77-78kg was ik makkelijk in staat de schroef boven op mijn Cervélo zadelpen door het gat in het zadel te krijgen. Dat zal niet zo zijn met elke zadelpen, maar ik denk dat je zadelpen zeker een centimeter hoger moet dan bij een Fizik zadel.

Overigens is er nog een andere optie dan een nieuw zadel: het goed trainen van de buik en rugspieren. Je bent dan beter in staat bent je bekken te kantelen waardoor je contactvlak met het zadel anders is. Het haalt in ieder geval veel druk weg in de schaamstreek.
Model 2012 SLR heeft een hogere zadelbrug.
Groetjes

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 21 aug 2012 22:49

Ik kan hier wel aangeven dat ik heerlijk zit op de 143 mm Toupe Expert (de comp heeft Gel en is volgens mij zachter) waarbij mijn zitbotjes gemeten zijn op 130 mm. Maar uiteindelijk is het altijd persoonlijk. Ik zit niet graag zacht, liever hard maar dan moet de maat wel kloppen. Hiervoor reed ik op een San Marco Aspide en deze was echt pijnlijk smal. Ga gewoon af op je ervaringen met de testzadels die de FM ter beschikking heeft en je maakt gene verkeerde keuze.
Laatst gewijzigd door bepe op 25 aug 2012 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fred055
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2011 20:02

Gebruikersavatar fred055 25 aug 2012 01:28

Bedankt tot zover voor jullie meningen en ervaringen. Dat relatief snel kapot gaan van de Specialized Toupé heb ik al eerder gelezen en geeft mij geen goed gevoel, zeker gezien mijn hoge gewicht van 100+ kg., alhoewel hij niet verkeerd zit.
Hopelijk komen er nog meer ervaringen van de Selle Italia SLR naar voren om zo nog meer een idee te krijgen over de betrouwbaarheid en het comfort ervan.
Mocht iemand nog tips hebben voor een ander zadel dan de genoemde 4, dan lees ik het graag.
Cannondale System Six / Shimano Ultegra / FSA Gossamer / Rigida DP18 Ultegra / Continental GP-4000S

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 25 aug 2012 13:07

Uiteraard moet je passen en proefrit maken, maar ik heb heel goede ervaringen met het SqLab 611 zadel.

Plaats reactie