Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Moet ik leven met die tik?

Foeckler
Forum-lid

Foeckler 18 jul 2012 18:02

Dag mensen,

Het gaat hier niet om een tik in mijn hoofd maar natuurlijk eentje die uit de fiets komt en het belemmert toch wel mijn fietsplezier. Vorig jaar augustus een nieuwe Wilier gekocht bij FM. Heel erg goed geholpen bij de aankoop en zeker geen spijt van gehad, heb nu ongeveer 2500 kilometer gereden maar ik heb telkens last van een terugkerend probleem en dat is een tik die (bijna zeker) uit de linkerkant van mijn trapas (FSA) komt.

Heb hem na 3 maanden heengebracht voor een beurt, tik toen gemeld en verholpen. Helaas kwam na de eerste rit de tik gelijk weer terug. In de winter niet mee gefietst maar omdat de tik nog steeds aanwezig was heb ik hem weer naar FM gebracht. Deze heeft er gelijk maar een tweede beurt van gemaakt omdat ik daar na 6 maanden nog voordelig recht op had. Ik heb toen ook een beetje meer uitleg gevraagd vanwege de tik maar dit werd maar een beetje vlug afgedaan met de uitleg: als je fietst komt er nou eenmaal veel kracht op de fiets en dan kan dat nou eenmaal ontstaan. De oplossing was even de trapas nakijken en weer vastdraaien, hij zei dat het probleem ook nog wel eens verholpen kon worden door het hendeltje van het achterwiel los te draaien en weer opnieuw vast te zetten. Vond dit nogal een gemakkelijke uitleg maar goed het duurde na deze tweede keer 'repareren' gelukkig wat langer voordat de tik terugkwam. Dus de eerste paar keer fietsen was ik helemaal blij dat de tik verdwenen was maar langzaamaan kwam hij weer terug, op mooi egaal asfalt merkte je daar niks van maar het leek op de klinkerwegen alsof er langzaam weer iets 'losdraaide'. En nu fiets ik alweer een paar maanden rond met 99% van de tijd een continue tik uit de linkerkant van de trapas bij elke omwenteling.

Misschien is het ook nog wel handig om te vermelden dat ik links ook last had van een losdraaiende en uit stekende dop die in de crank en de trapas hoort. Dit heb ik toen ook aangegeven bij FM en die zei dat ik dat zelf nooit vast kon maken omdat er van binnenin een paar opeenvolgende handelingen moesten worden verricht voordat de dop weer echt vast zou zitten. Simpel aandraaien had dus geen zin. Overigens is dit probleem nu niet meer aan de orde.

Ik heb eigenlijk een paar vragen:

- Moet ik nu maar weer naar de fietsenmaker om de boel eenvoudig te laten verhelpen met als waarschijnlijke gevolg dat de tik na een paar ritten weer terug is of moet er misschien iets vervangen worden?
- Zal ik eens informeren bij een andere FM wat hij ervan vindt? (Dit oordeel laat ik natuurlijk achterwege bij de FM waar ik de fiets heb gekocht)
- Kan het aan mijn gewicht liggen (tegen de 100 kilo)?
- Op verschillende fora lees ik niet veel positieve verhalen over FSA, kan het daar misschien aan liggen?

Bvd voor jullie hulp. :)

jsparie
Forum-lid

jsparie 18 jul 2012 20:19

Vanwege het feit dat het tijdelijk weg was lijkt het erop dat de fietsenmaker wel op het goede spoor zat. Het beste werkt waarschijnlijk de mogelijke daders tijdelijk vervangen door een ander onderdeel. Bijvoorbeeld eens een andere wielset proberen of een andere crank, pedalen etc. Wellicht heeft je fietsenmaker een gebruikte liggen die je even kunt proberen.

Maar als hij de eerste keer de trapas alleen wat vast gedraaid heeft zou ik nu eens proberen hem echt los te halen goed opnieuw in te vetten en dan pas weer vast te draaien. En bij onverklaarbare tikjes zou ik altijd ook de zadelpen eens even opnieuw monteren met, afhankelijk van het frame, vet of montagepasta.

neos
Forum-lid

neos 18 jul 2012 21:32

trapas met kopervet vast zetten is vaak de oplossing.
cornelli racing cycles Uden

danoontje
Forum-lid

danoontje 18 jul 2012 22:36

Zonder twijfel en met jaren ervaring; een fiets tikt NIET! Althans niet die repeterende tik die jij beschrijft. Zou ik nog geen week mee rijden, om gek van te worden. Bracket gevlakt?
Anima Sana In Corpore Sano.

Foeckler
Forum-lid

Foeckler 19 jul 2012 19:14

Bedankt voor de overtuiging dat een tik niet hoort, 'helaas' eerst drie weken op vakantie zonder fiets maar ik zal er daarna maar even flink bovenop zitten om die tik weg te krijgen. Ik ga er zelf niet aan sleutelen maar de tip van zadelpen opnieuw monteren kan ik natuurlijk wel even doen.

danoontje
Forum-lid

danoontje 20 jul 2012 10:02

ik zet geld in op:

1. bracket, niet gevlakt of defecte lagers. Als 'de tik' repeterend is dan is dit 'm 99% zeker. Vlakken en goed invetten
2. snelspanner achterwiel, goed invetten
3. achterpad, als deze tenminste vervangbaar is, eveneens goed invetten (tussen de pad en het frame)

Zadelpen kan maar lijkt me onwaarschijnlijker, geeft eerder kraken dan tikken.
Verbinding tussen pedaal en crank kan ook nog, klodder vet er tussen en dan is dat opgelost.

Voorkant van de fiets laat ik even buiten beschouwing ;-)

ps. met 'goed invetten' bedoel ik (even specifiek maken), flinke klodders montagepasta van een goed merk tussen de contactoppervlakken (tacx/campa/pedros/shimano), monteren en de overtollige klodders weghalen met een doek. Vet kost geen drol, irritatie kost je fietsplezier.
ps2. het vlakken van een bracket kost je ongeveer 7,50 en is 'klaar terwijl u wacht', daarna geen gekraak en je lagers gaan langer mee omdat ze mooi recht tov elkaar lopen.
Anima Sana In Corpore Sano.

slomo
Forum-lid

slomo 20 jul 2012 21:31

Volgens mij zit die tik inderdaad in de linkercrank.
Ik veronderstel dat het bewuste trapstel een zogenaaamde "zelftrekkende" crank heeft. Dit wil zeggen dat je geen cranktrekker nodig hebt maar dat je door de (inbus)bout los te draaien de linkercrank van de as trekt.
Nu zitten in die linkercrank ook 2 rondellen: aan beide kanten van de inbusboutkop eentje. Ik ben er bijna zeker van dat die tik vandaar komt.
Een fietsenmaker gaat bij tikken in de buurt van de trapas altijd eerst de trapaslagers demonteren, invetten en terug monteren. Daarbij wordt die bout van de linkercrank losgehaald en terug vastgedraaid.
Hierdoor is de tik effe weg maar als die 2 rondellen in de crank niet worden ingevet, komt die tik snel terug.
Die grote inbusbout moet er dus effe uit en dan die 2 rondellen eens goed zuiver maken en invetten.....
Die bout moet wel met ongeveer 50Nm vastgezet dus moet je een momentsleutel hebben die dat aankan.
Heb effe een service pdf van FSA opgezocht: http://www.fullspeedahead.com/storage/i ... set_v4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk naar nummer 7 op de tekening: dat is wat ik bedoel....

joeywl
Forum-lid

joeywl 22 jul 2012 22:17

Ik heb het zelf ook een keer gehad met een klant. Zijn FSA crankstel bleeft ook tikken. Na onderzoek bleek dus dat ze linker crank steeds een beetje los ging zitten. Oplossing; ander crankstel gemonteerd. Gewoon een Ultegra crankstel gemonteerd en het getik was weg. Kost mij een crankstel maar ik heb wel een tevreden klant! Om een lang verhaal kort te maken, FSA crankstellen gaan soms los ziiten met als gevolg het tikken.

andrem
Forum-lid

andrem 04 aug 2012 16:35

Ow..en voor de duidelijkheid. Je moet zeker niet leven met deze tik en je mag je FM er op aan spreken dat ie 't structureel oplost! Deopmerking van de voorgaande poster is me uit het hart gegrepen. Een van de weinige toegevoegde waarden van een FM is kwaliteit. Dus als je niet tevreden bent over je FM zou ik dat escaleren tot en met de fabrikant als het nodig is.

Ik zie nog te veel detailhandelaren die denken dat ze hun klanten maar met een kluitje het riet in kunnen sturen. Nou ja... Deze tijd van moderne media leert dat dat niet meerzo werkt. Aanpassen of verdwijnen dus... Mijn devies: wees vriendelijk maar zakelijk en assertief. Uiteindelijk help je De FM daar (misschien) ook mee...

diogenes
Forum-lid

diogenes 05 aug 2012 12:32

Ik zou vragen of hij even een ander crankstel zou willen monteren om te zien of het daar aan ligt. Als het dan over is en weg blijft, dan zou ik vragen om een ander crankstel.
Velgenfluisteraar

Florezido

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 05 aug 2012 18:43

Heb je gedacht om andere pedalen en schoenen en plaatjes te proberen? Wellicht kan je spullen lenen om te testen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

yoda
Forum-lid

yoda 05 aug 2012 19:07

Ik heb ongeveer het zelfde met een fsa energy megaexo crank. Alles uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en opnieuw ingevet, maar na 1 rit maakte het weer een hoop herrie. Of het nu tik of kraak is weet ik niet. Ik heb nu een andere wielset erin en het geluid is voor een groot deel weg. De crank kraakt alleen bij het staan, maar dat schijnt vaker zo te zijn met een alu frame en mijn lengte/gewicht speelt dan ook vast mee.. Een andere wielset zou je dus kunnen proberen, net als andere pedalen. Een andere crank ( zoals Diogenes) voorstelt is ook zeker het proberen waard. Je FM zal wat dingen moeten proberen om het een en ander uit te sluiten.
Do or Do not.. There is no try

Plaats reactie