Het gaat hier niet om een tik in mijn hoofd maar natuurlijk eentje die uit de fiets komt en het belemmert toch wel mijn fietsplezier. Vorig jaar augustus een nieuwe Wilier gekocht bij FM. Heel erg goed geholpen bij de aankoop en zeker geen spijt van gehad, heb nu ongeveer 2500 kilometer gereden maar ik heb telkens last van een terugkerend probleem en dat is een tik die (bijna zeker) uit de linkerkant van mijn trapas (FSA) komt.
Heb hem na 3 maanden heengebracht voor een beurt, tik toen gemeld en verholpen. Helaas kwam na de eerste rit de tik gelijk weer terug. In de winter niet mee gefietst maar omdat de tik nog steeds aanwezig was heb ik hem weer naar FM gebracht. Deze heeft er gelijk maar een tweede beurt van gemaakt omdat ik daar na 6 maanden nog voordelig recht op had. Ik heb toen ook een beetje meer uitleg gevraagd vanwege de tik maar dit werd maar een beetje vlug afgedaan met de uitleg: als je fietst komt er nou eenmaal veel kracht op de fiets en dan kan dat nou eenmaal ontstaan. De oplossing was even de trapas nakijken en weer vastdraaien, hij zei dat het probleem ook nog wel eens verholpen kon worden door het hendeltje van het achterwiel los te draaien en weer opnieuw vast te zetten. Vond dit nogal een gemakkelijke uitleg maar goed het duurde na deze tweede keer 'repareren' gelukkig wat langer voordat de tik terugkwam. Dus de eerste paar keer fietsen was ik helemaal blij dat de tik verdwenen was maar langzaamaan kwam hij weer terug, op mooi egaal asfalt merkte je daar niks van maar het leek op de klinkerwegen alsof er langzaam weer iets 'losdraaide'. En nu fiets ik alweer een paar maanden rond met 99% van de tijd een continue tik uit de linkerkant van de trapas bij elke omwenteling.
Misschien is het ook nog wel handig om te vermelden dat ik links ook last had van een losdraaiende en uit stekende dop die in de crank en de trapas hoort. Dit heb ik toen ook aangegeven bij FM en die zei dat ik dat zelf nooit vast kon maken omdat er van binnenin een paar opeenvolgende handelingen moesten worden verricht voordat de dop weer echt vast zou zitten. Simpel aandraaien had dus geen zin. Overigens is dit probleem nu niet meer aan de orde.
Ik heb eigenlijk een paar vragen:
- Moet ik nu maar weer naar de fietsenmaker om de boel eenvoudig te laten verhelpen met als waarschijnlijke gevolg dat de tik na een paar ritten weer terug is of moet er misschien iets vervangen worden?
- Zal ik eens informeren bij een andere FM wat hij ervan vindt? (Dit oordeel laat ik natuurlijk achterwege bij de FM waar ik de fiets heb gekocht)
- Kan het aan mijn gewicht liggen (tegen de 100 kilo)?
- Op verschillende fora lees ik niet veel positieve verhalen over FSA, kan het daar misschien aan liggen?
Bvd voor jullie hulp.