Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 17 jul 2012 12:04

lcsmt schreef:
tomtom schreef:En het zadel een fors eind naar voren.....
De zadelstand hangt af van je boven beenlengte, bal van de voet, geometrie van je fiets.

Looks zijn in deze minder belangrijk.
Er wel op letten dat je zadel niet geklemd wordt buiten de tolerantiegrenzen (maatstreepjes)
Mogelijk kan je wel een zadelpen met een grotere setback monteren
Minder setback toch? Zadel ver naar voren en buiten de toleranties aan de achterzijde dan wil je de klemming meer richting trapas.

berniev
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 jul 2007 15:30

berniev 17 jul 2012 12:27

ReeVeS schreef:
berniev schreef:
ReeVeS schreef:ik heb even jullie ervaring nodig.
Ik heb interesse in een Canyon Ultimate CF frameset. Als ik de maat bereken met het fps van canyon kom ik uit op maat 62. Ik rijd nu met een Thompson r7200 maat 59 (geometrie: http://www.thompson.be/th-web2012/neder ... -r7200.asp" onclick="window.open(this.href);return false; ). Zadelpen steekt echter redelijk ver uit + ik heb een toren onder mijn stuur ( pic: http://i50.tinypic.com/z6cmr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Mijn maten zijn: beenlengte 94cm, romp 65cm, arm 67cm.
Ik zie dat de bovenbuis niet zoveel langer is dan mijn huidige frame 578mm vs 589mm. Ik zit nu met een 110m stuurpen dus als ik een 100mm steek is dit probleem opgelost volgens mij. Balhoofd van de canyon is 1 cm langer dus veronderstel ik dat er al zeker een cm spacers minder zal zitten dan de thompson. En zadelbuis lengte verschil betekent dat mijn zadelpen 2.5cm dieper zal steken maar hier had ik naar mijn inziens toch overschot ...

Wat denken jullie 62 cm redelijk ideaal of toch beter de 60cm?!?!
Ik zou opteren in jou geval voor een 62 cm. Je moet ook nog eens de 16 mm bijtellen van het i-lock systeem bij het balhoofd waar je stuur opkomt. Er zal niet veel meer van je toren overblijven ;)
OK en dan met een 100mm stuurpen zodat ik op dezelfde bovenbuislengte kom zoals nu?
Je moet eigenlijk ook rekening houden met de balhoofdhoek en de zitbuishoek icm met de lengte van de bovenbuis. Op je huidige fiets is dit 73° en 72°. Bij de Canyon is dit 74° en 72,5°. Gevoelsmatig zou ik dan denken dat een 110 mm te lang zou zijn en neem je dus best een 100 mm.
Ik raad je wel aan (mocht dit nog niet gebeurd zijn) dat je eerst je volledig laat uitmeten zodat je exact je lichaamsmaten weet. Het is altijd handig dat je advies vraagt aan diezelfde persoon welke maat het best zou passen vooraleer je online besteld. (Ik heb dat trouwens ook laten doen vooraleer ik mijn Canyon bestelde).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jul 2012 12:51

haaldoor schreef:
lcsmt schreef:
tomtom schreef:En het zadel een fors eind naar voren.....
De zadelstand hangt af van je boven beenlengte, bal van de voet, geometrie van je fiets.

Looks zijn in deze minder belangrijk.
Er wel op letten dat je zadel niet geklemd wordt buiten de tolerantiegrenzen (maatstreepjes)
Mogelijk kan je wel een zadelpen met een grotere setback monteren
Minder setback toch? Zadel ver naar voren en buiten de toleranties aan de achterzijde dan wil je de klemming meer richting trapas.
Dat is te zien van welk standpunt je het bekijkt.
Als het zadel nu goed staat, ver achteruit, moet hij een zadelpen met meer setback nemen.
Als het zadel naar voor zou moeten, dan kan de huidige mogelijk volstaan, als het veel naar voor moet dan is een zadelpen met minder setback inderdaad aangewezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 17 jul 2012 14:56

lcsmt schreef:
haaldoor schreef:
lcsmt schreef:
De zadelstand hangt af van je boven beenlengte, bal van de voet, geometrie van je fiets.

Looks zijn in deze minder belangrijk.
Er wel op letten dat je zadel niet geklemd wordt buiten de tolerantiegrenzen (maatstreepjes)
Mogelijk kan je wel een zadelpen met een grotere setback monteren
Minder setback toch? Zadel ver naar voren en buiten de toleranties aan de achterzijde dan wil je de klemming meer richting trapas.
Dat is te zien van welk standpunt je het bekijkt.
Als het zadel nu goed staat, ver achteruit, moet hij een zadelpen met meer setback nemen.
Als het zadel naar voor zou moeten, dan kan de huidige mogelijk volstaan, als het veel naar voor moet dan is een zadelpen met minder setback inderdaad aangewezen.
De VCLS Post van Canyon heeft een variabele setback van 0-20mm volgens mij, een nieuwe is dan misschien niet nodig. Bij mij staat hij op 0mm, ik denk wel dat dat wat ten koste gaat van de geclaimde flexibiliteit van de zadelpen vgl met 20mm setback.
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

ReeVeS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2012 16:13
Locatie: Zeebrugge - Belgie

ReeVeS 18 jul 2012 08:39

ReeVeS schreef:
berniev schreef:
ReeVeS schreef:ik heb even jullie ervaring nodig.
Ik heb interesse in een Canyon Ultimate CF frameset. Als ik de maat bereken met het fps van canyon kom ik uit op maat 62. Ik rijd nu met een Thompson r7200 maat 59 (geometrie: http://www.thompson.be/th-web2012/neder ... -r7200.asp" onclick="window.open(this.href);return false; ). Zadelpen steekt echter redelijk ver uit + ik heb een toren onder mijn stuur ( pic: http://i50.tinypic.com/z6cmr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Mijn maten zijn: beenlengte 94cm, romp 65cm, arm 67cm.
Ik zie dat de bovenbuis niet zoveel langer is dan mijn huidige frame 578mm vs 589mm. Ik zit nu met een 110m stuurpen dus als ik een 100mm steek is dit probleem opgelost volgens mij. Balhoofd van de canyon is 1 cm langer dus veronderstel ik dat er al zeker een cm spacers minder zal zitten dan de thompson. En zadelbuis lengte verschil betekent dat mijn zadelpen 2.5cm dieper zal steken maar hier had ik naar mijn inziens toch overschot ...

Wat denken jullie 62 cm redelijk ideaal of toch beter de 60cm?!?!
Ik zou opteren in jou geval voor een 62 cm. Je moet ook nog eens de 16 mm bijtellen van het i-lock systeem bij het balhoofd waar je stuur opkomt. Er zal niet veel meer van je toren overblijven ;)
OK en dan met een 100mm stuurpen zodat ik op dezelfde bovenbuislengte kom zoals nu?
ik sta echt nog te twijfelen ... vind een maat 62 voor mijn 1m88 nogal groot klinken ...
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 18 jul 2012 08:54

Ben zelf 1m89 en ik heb een mt 60 en die vind ik aan de grote kant. Zou eerder een 58 willen. Ook als ik kijk naar een fiets maat van me die 1m86 is rijdt die op een 58.
Het is maar net hoe diep en lang je wil zitten voor welke maat het best bij je past. De maatvoering van de CF is niet heel erg race dus als je daarvoor de fiets wil kopen dan kan je beter de nieuwe AL nemen(of de Aeroad).

ReeVeS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2012 16:13
Locatie: Zeebrugge - Belgie

ReeVeS 18 jul 2012 16:16

het gaat me niet over de racy zit. ben 1m88 groot maar met binnenbeenlengte van 94cm :shock:
bij een 60 kader zit ik echt te diep of ik moet 4cm spacers onder men stuurpen steken ...
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 18 jul 2012 16:23

Tja; Dan heb je volgens mij het antwoord. Als je niet te diep wilt zitten is de 62 cm de juiste keus voor jou.
Anderzijds qua zadelpen denk ik dat je met een 60cm ook voldoende overhoudt. Ik heb met 89cm binnenbeen lengte vrij veel pen in de buis. Vergis je daarnaast niet in het feit dat je met Canyon een vrij hoog balhoofdstel hebt.
Verreweg het best zou zijn om is proef te rijden op een Canyon. Zijn er niet events in de Benelux momenteel?

ReeVeS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2012 16:13
Locatie: Zeebrugge - Belgie

ReeVeS 18 jul 2012 16:49

haaldoor schreef:Tja; Dan heb je volgens mij het antwoord. Als je niet te diep wilt zitten is de 62 cm de juiste keus voor jou.
Anderzijds qua zadelpen denk ik dat je met een 60cm ook voldoende overhoudt. Ik heb met 89cm binnenbeen lengte vrij veel pen in de buis. Vergis je daarnaast niet in het feit dat je met Canyon een vrij hoog balhoofdstel hebt.
Verreweg het best zou zijn om is proef te rijden op een Canyon. Zijn er niet events in de Benelux momenteel?
mijn balhoofd is nu 18.50 ... van een 62 zou dit 20cm worden ...
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 18 jul 2012 17:05

Volgens mij is het huidige balhoofd 16mm hoog. Die van mij (2008) is 25mm hoog.

ReeVeS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2012 16:13
Locatie: Zeebrugge - Belgie

ReeVeS 18 jul 2012 17:23

haaldoor schreef:Volgens mij is het huidige balhoofd 16mm hoog. Die van mij (2008) is 25mm hoog.
klopt ik was bezig over stuurbuishoogte, mijn excuses :?
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah

Gebruikersavatar
frankdewildt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jul 2010 15:06
Locatie: Nederasselt

Gebruikersavatar frankdewildt 19 jul 2012 09:59

dieseltje schreef:
frankdewildt schreef:Sinds een paar maanden heb ik de Canyon Ultimate AL 9.0. Bevalt erg goed.

Afbeelding
Mooie fiets zou alleen die frisbee achter je cassette er vanaf halen!
Hoort die frisbee ook verwijderd te worden? Of is het ook een optie het te laten zitten?
Wat betreft het zadel, waarom zou dit verder naar voren moeten, zit verder prima alleen bij lange ritten krijg ik last in mijn onderrug.

Plaats reactie