Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginner die een fiets wil kopen

Lexie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:58

Lexie 15 jul 2012 20:05

Goedenavond,

Mijn naam is Lex en woon in Flevoland. Heb het forum al een beetje doorgenomen, maar ga nu toch mijn vraag stellen.

Momenteel doe ik voornamelijk spinning bij de sportschool. Heb echter het gevoel dat ik letterlijk vooruit wil, en ook niet meer zo gebonden aan de lestijden van de sportschool.

Wil daarom ook een racefiets aanschaffen zodat ik kan gaan en staan wanneer ik dat wil. Nu heb ik echter totaal geen ervaring met de aanschaf van een racefiets, en hoe aardig mijn fietsenmaker ook is, wil ik toch iets meer informatie voordat ik blind op hem vertrouw.

Mijn voornaamste angst is mijn afmeting. Ik ben 2.04 meter lang en weer rond de 125 kg. Het probleem wat ik vaak met mijn " normale" fiets heb is dat de spaken springen, en heb geen zin dat dit constant gebeurd met de racefiets. Qua verhouding heb ik een lange rug ipv lange benen.

Waar moet ik nou op letten, wat zijn goede fietsen en wat moet ik links laten liggen. Budget zal zo tussen de 750 en 1000 euro liggen voor alleen de fiets.
Ik ben nu op zoek naar een fiets die mij kennis laat maken met de sport, eentje waarvan ik makkelijk afscheid kan nemen als ik tot de conclusie kom dat het niks voor mij is, maar ook eentje die mij net het zetje kan geven om er verder mee te gaan als ik het leuk ga vinden :)

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 15 jul 2012 23:41

Tis niet meteen naast de deur voor je, maar hij schijnt errug goed te zijn (fiets&FM).

http://www.klamerwielersport.nl/index.p ... roteframes" onclick="window.open(this.href);return false;

Een vriend van me rijdt er mee rond ( 1,95m en 100kg) en is er zeer content mee.

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2012 01:00

Koga myata bouwt ook fietsen tot 66 cm. Een Kimera Alu met tiagra (=voldoende) afmontage kost 999 euro. Dit is natuurlijk een adviesprijs, daar mag best nog wat vanaf. Vast ergens bij jou in de buurt te vinden. Nadeel is de wielen, maar die zou ik met jouw gewicht toch vervangen voor een handgespaakt setje met 36 spaken van Rose of een van de Nederlandse wielbouwers (b.v. Bikexperto). Dit hoeft niet gek duur te zijn, met een Tiagra of 105 naaf moet dat onder de 200 euro wel lukken.
Campagnolo Ultra Dork

Lexie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:58

Lexie 16 jul 2012 11:22

Alvast bedankt voor de reacties.

Als ik het forum zo lees, zie ik vaak door de bomen het bos niet meer. Voor alle onderdelen is er wel een alternatief, en dit alternatief kan je zo duur maken als je zelf wilt.

Corrigeer mij als ik het fout heb, maar volgens mij moet ik op de volgende dingen letten bij aanschaf fiets:
1. Is het een fiets met de juiste maat mbt mijn afmeting.
2. Handgespaakte banden.

Al fietsende kom ik dan vanzelf wel dingen tegen die ik anders wil of kan veranderen.

gr

fransiscus40
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2010 09:30

fransiscus40 16 jul 2012 13:27

Pas geleden stond in FIETS een artikel over grote maten fietsen. Bij sommige merken kan je deze naar je eigen smaak aanpassen mbt wielen. Hoef je ook geen extra wielset aan te schaffen. Volgens mij was dit mogelijk bij Koga en Jan Janssen.
Er was eens....................................en fietste lang en gelukkig

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 jul 2012 13:33

Het zijn handgespaakte wielen waar je op moet letten. De banden moet je alleen maar oppompen ;)

Verder kloppen je aandachtspunten wel. Ik zou in jouw geval, en met jouw budget op zoek gaan naar een aluminiumframe.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 16 jul 2012 13:41

Die frames van Klamer zijn zeker een aanrader en zijn winkel is al helemaal een bezoekje waard... ;)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2012 13:52

Dat heb je goed begrepen. Ik zou alleen zorgen dat je met de groepset niet lager gaat dan Shimano Tiagra 2012, dan kan je altijd upgraden naar willekeurige onderdelen uit de hogere prijsklasse. Aan een passende fiets met stevige wielen kun je genoeg plezier beleven, dat hoeft echt niet op een fiets van 5000 euro. Een goede fietsenmaker meet je op en zorgt dat je de juiste framemaat koopt en zorgt (kosteloos?) dat je de juiste lengte stuurpen en stuurbreedte krijgt. Het enige wat je op de wielen na eventueel ook nog zou moeten veranderen op termijn is het zadel omdat erg persoonlijk is wat je lekker vindt zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2012 15:18

Ik kwam toevallig vandaag deze tegen: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... s/1_5_2012 in maat 64 een bovenbuis van 61cm en volgens Trek goedgekeurd tot 125kg, dus ook de wielen. Als het dan kapot gaat zou het garantie moeten zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Lexie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:58

Lexie 23 jul 2012 10:12

Zo, even een tussenstand van mijn zoektocht wat ik tot nu toe heb gezien. Ben er wel achter dat je vrij snel over je budget gaat, want ach voor 50 euro meer heb je een betere fiets, en als je daar weer 100 euro bij doet, dan heb je een nog betere fiets.

De tussenstand wat ik tot nu toe ben tegen gekomen.

Giant Defy 2
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 549/53487/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou ook voor de Defy 3 of 5 kunnen gaan, maar vind de 2 het mooist, en heeft een betere groep.

Cube Peleton, danwel Peleton Pro
http://www.cube.eu/nl/road/performance/peloton/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cube.eu/nl/road/performance/peloton-pro/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bulls Desert Falcon 2.
Kan deze 2e hands waar niet veel op is gereden voor een leuke prijs overnemen.

Ik zal ook binnenkort nog even kijken naar de Trek die als advies is aangegeven.

Zover iemand die nu al zegt laat een van de bovenstaande staan?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jul 2012 14:35

De Giant Defy zou waarschijnlijk het meest geschikt zijn vanwege de wielen (32 spaken per wiel), Mits de geometrie je past. De Trek in maat 64 is een stukje groter dan een Defy in XL.
De wielen in de Peleton zijn erg slap en de Shimano Sora afmontage is ook nie je van het. de Easten ea30 wielen van de Pro ken ik verder niet maar ik weet dat veel Easton wielen last hebben van spaakbreuk. Ik weet niet of dat ook voor dit model geld.
De Bulls heeft volgens mij de zelfde wielen als de Cube Peleton. Het voordeel van de Bulls is de Ultegra afmontage.
Campagnolo Ultra Dork

Lexie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:58

Lexie 23 jul 2012 17:39

En wat kost een setje "goeie" wielen dan? De Bulls is namelijk best aantrekkelijk in prijs.

Plaats reactie