Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maat Giant Compact Road

AlbertMS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2011 13:05

AlbertMS 12 jul 2012 18:54

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets.
Nou heb ik de Giant Defy 2 gevonden, en dat lijkt me een leuke fiets.
Helaas is deze fiets alleen nog maar leverbaar in maat XL, terwijl maat L voor mij geschikter lijkt.
Ik heb een binnenbeenlengte van 90 cm, en mijn lengte is 1,90 meter.
http://www.giant-bicycles.com/technolog ... ctroad/57/
Volgens deze site is de XL voor mensen vanaf 1,90 meter, dat zou dus net moeten lukken.
Maar als ik mijn framemaat uitreken kom ik op een 60 cm uit, terwijl de XL volgens Giant te vergelijken is met 61-63 cm.
Denken jullie dat deze maat mij nog past?
Als deze fiets een tikkeltje aan de grote kant zou zijn, zou dat bijvoorbeeld erg oncomfortabel zijn?
Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Albert

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 jul 2012 23:21

Een te kleine fiets is eenvoudig groter te maken, een te grote fiets moeilijk of niet kleiner te maken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16206
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jul 2012 00:25

Als je een binnenbeenlengte van 90cm hebt, heb je in verhouding een vrij lang bovenlichaam (of een enorm hoofd ;) ). De lengte van de bovenbuis (59,5cm) zal denk ik geen probleem .geven , alleen is de balhoofdbuis van dit model al wat langer en kom je dus vrij recht op te zitten. Het is de vraag of dit wenselijk is. Heb je zelf al op de fiets gezeten/gereden? Hoe voelde dit?
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 jul 2012 07:50

Heb ongeveer dezelfde maten als jij en rijdt op een L. XL gaat mi leiden tot een een te lange oma-fiets. Ik zeg niet doen en doorzoeken naar een L. Ik denk echt dat het meer een dranhek wordt dan een passende fiets. Zie ook advies van klimmer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

AlbertMS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2011 13:05

AlbertMS 13 jul 2012 09:26

Ernie C. schreef:Als je een binnenbeenlengte van 90cm hebt, heb je in verhouding een vrij lang bovenlichaam (of een enorm hoofd ;) ). De lengte van de bovenbuis (59,5cm) zal denk ik geen probleem .geven , alleen is de balhoofdbuis van dit model al wat langer en kom je dus vrij recht op te zitten. Het is de vraag of dit wenselijk is. Heb je zelf al op de fiets gezeten/gereden? Hoe voelde dit?
Nee ik heb nog niet op de fiets gereden, wel heb ik op fietsvakantie in Frankrijk de Galibier beklommen op een Giant Defy ML.
Die fiets had ik daar gehuurd.
Dat ging eigenlijk ook wel prima, en als zo'n iets te kleine fiets makkelijk groter is te maken, kan ik dus ook voor een ML gaan?
Een ML kan ik namelijk nog wel vinden bij de LBS.
klimmer schreef:Een te kleine fiets is eenvoudig groter te maken, een te grote fiets moeilijk of niet kleiner te maken.
Hoe doe je dat dan? Het zadel omhoogzetten neem ik aan, en ik hoorde volgens mij ook iets over ringen bij het stuur?
rikkert schreef:Heb ongeveer dezelfde maten als jij en rijdt op een L. XL gaat mi leiden tot een een te lange oma-fiets. Ik zeg niet doen en doorzoeken naar een L. Ik denk echt dat het meer een dranhek wordt dan een passende fiets. Zie ook advies van klimmer.
Oke, dan wordt het dus geen XL, bedankt allemaal voor de hulp!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jul 2012 23:15

AlbertMS schreef:
klimmer schreef:Een te kleine fiets is eenvoudig groter te maken, een te grote fiets moeilijk of niet kleiner te maken.
Hoe doe je dat dan? Het zadel omhoogzetten neem ik aan, en ik hoorde volgens mij ook iets over ringen bij het stuur?
1. Bij een nieuwe fiets de vorkbuis niet, of niet veel, in laten korten. Kun je spelen met spacers, boven of onder de stuurpen.
2. langere stuurpen, of stuurpen die een hellingshoek omhoog heeft.
3. zadelpen met (meer) setback.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16206
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jul 2012 23:58

Ik zou toch gaan zoeken naar een L, er zijn neem ik aan voldoende fietsenmakers die Giant verkopen. In de internet winkels staan er nog genoeg. Het is zonde om een hoop geld uit te geven en dan een kunstgrepen uit moeten halen om het allemaal passend te krijgen. Als je liever bij jou in de buurt koopt kun je ook overwegen om een ander merk te kopen, er zijn er genoeg die qua prijs/kwaliteit gelijk zijn aan de Giant. Je kunt natuurlijk ook wachten op de 2013 modellen die binnenkort in de winkel komen, dan is er weer voldoende voorraad.
Campagnolo Ultra Dork

AlbertMS
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2011 13:05

AlbertMS 15 jul 2012 00:11

Bedankt beide voor de hulp. Ik denk dat ik inderdaad maar verder zoek naar een L, en anders een andere fiets.

Plaats reactie