Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koersfiets voor 15 jarige

Quickzor
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2012 17:25

Quickzor 10 jul 2012 20:31

Beste, wielrenners

Nadat ik voetbal niet meer leuk vond, ben ik het wielrennen gaan volgen. Ik woon in Exloo, waar oa het NK voor junioren heeft plaatsgevonden. Het leek me zo leuk, dat ik op de mountainbike van me vader 60/70 km per week mocht maken. Nu wil ik zelf een racefiets kopen. Minimaal Shimano 105 afgemonteerd. Mijn ogen zijn gevallen op de Giant TCR 1 (Rabo) 2012. Is dat een goeie koersfiets? Goeie fiets voor het geld? En welke kleur zal ik kiezen? Zwart/Rood of Rabo editie?

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 544/53555/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 544/53479/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg,

Rick

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2012 21:50

Zeker geen slechte fiets voor het geld maar rond dat budget is heel veel vergelijkbaars te koop ook wel een aanbieding met Ultegra. Maar dit is zeker wel een goed frame.
Rabobank kleuren zou ik persoonlijk niet doen, daar komen ongelukken van :lol: Nee gewoon lekker zelf uit zoeken wat je een mooie kleur vindt, daar zou ik mij niet over laten adviseren op een forum.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2012 22:13

Ga je gang jongen! ik zie geen prijzen, maar goed, dat is niet mijn probleem, materiaal is in orde, nu nog de maatvoering!

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 11 jul 2012 10:27

Denk ook even na of je een dubbel, triple of compact wil. (gaat om aantal kettingbladen voor) Aangezien je een beginner bent zou ik een triple adviseren. Kan je op elk terrein mee uit de voeten.

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 11 jul 2012 10:55

Het zijn dezelfde fietsen, maar dan in een ander kleurschema, correct?

Let er wel op dat je als nieuweling en junior gebonden bent aan een bepaad verzet (respectievelijk 52x16T en 52x14T).

En wat zijn de prijzen voor deze fietsen? Ik rijd zelf Giant en ik ben er erg tevreden over, maar dat zijn andere modellen dan dit (carbon).
Kwalitatief vind ik ze goed, Shimano 105 is ook een prima groep en de wielen van Giant schijnen ook goed te zijn.

Zoals dejeep al adviseert, ga even kijken naar het crankstel vooraan en vraag de dealer even naar een andere cassette.
Deze fietsen zijn, volgens de Giant website, standaard afgemonteerd met een compact crankstel (34T binnen, 50T buitenblad).

Quickzor
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2012 17:25

Quickzor 11 jul 2012 11:24

Triple mag je toch geen wedstrijden mee rijden? En wat is het verschil tussen Compact en Dubbel? En wat adviseren jullie het verzet? Wil later graag ook wedstrijden rijden, en hier in Nederland kom je toch niet van het buitenblad af. Ja, in de bergen (vakantie) misschien is triple dan handiger of ik moet gewoon hard mogelijk door trappen op het kleinste verzet van de compact/dubbel?

Verder alvast bedankt voor het snelle reageren ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jul 2012 11:50

Quickzor schreef:Triple mag je toch geen wedstrijden mee rijden? En wat is het verschil tussen Compact en Dubbel? En wat adviseren jullie het verzet? Wil later graag ook wedstrijden rijden, en hier in Nederland kom je toch niet van het buitenblad af. Ja, in de bergen (vakantie) misschien is triple dan handiger of ik moet gewoon hard mogelijk door trappen op het kleinste verzet van de compact/dubbel?

Verder alvast bedankt voor het snelle reageren ;)
Als wedstrijden gaat rijden zou ik inderdaad geen triple nemen. Een 39 of 42 binnenblad is zeker nuttig in Nederland, denk eraan dat je niet altijd voluit moet vlammen om goed te trainen.
Daar is voldoende over te vinden op dit forum. Als je af en toe de bergen in wilt is het misschien handig om een compact te nemen en er in Nederland een groter binnenblad op te zetten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 11 jul 2012 13:19

Quickzor schreef:En wat is het verschil tussen Compact en Dubbel?
Zie FAQ: Dubbel, triple of toch compact? voor de verschillen.
In het kort: Een dubbel heeft meer tandjes (53x39) als een compact (50x34) voor.

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 11 jul 2012 14:18

Voor zover ik weet is een triple niet verboden tijdens westrijden.

Quickzor
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2012 17:25

Quickzor 11 jul 2012 14:28

Dus de 50x34 is voldoende voor de bergen, en hier in Nederland moet ik een groter blad monteren? Keuze van de fiets is al zeker.

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 11 jul 2012 15:03

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor set tandwielltjes je achter monteert. Volgens mij moet je je gewoon even goed laten informeren door een fietsenmaker, of gewoon kiezen voor een triple, want dan zit je altijd goed, zowel in de bergen op het vlakke als in wedstrijden. Aangezien je beginner bent vallen de voordelen van een compact (gewicht, looks en flexibilietie doordat je er allerlei bladen op kan schroeven) in het niet bij het gemak van een triple.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 12 jul 2012 15:14

Je kunt bij een triple ook het kleinste blad eraf halen (gewichtswinst), en pas monteren als je de bergen in gaat!
Als je wedstrijden gaat doen op het vlakke, zou ik geen compact kiezen. :idea:
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie