Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel moet ik drinken?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 mei 2012 12:30

als je troebele urine heb zou ik ff naar de dokter gaan.

Als het echt heel geel is drink je idd te weinig. Het mag op zich wel een beetje licht geel zijn

Gebruikersavatar
Twiks
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 jan 2012 14:37

Gebruikersavatar Twiks 30 mei 2012 12:31

Heb ik ook een keer gehad tijdens de RvV. Was daarvoor een keer goed stuk gegaan tijdens een toertocht, ik fietste toen nog niet zo lang, en een vriend vertelde dat ik goed moest drinken omdat ik volgens hem te weinig gedronken zou hebben en daarom zo kapot zat. Dus 2 weken later bij de RvV goed door gedronken en ging als een malle door m'n bidons heen. Ging in het begin nog goed de eerste twee uur, daarna was het chaos. Stond om het half uur ongeveer naast m'n fiets te plassen. Terugkijkend was ik gewoon de eerste keer niet sterk genoeg (200km met 2 weken training is gewoon killing) waardoor ik helemaal stuk zat. Tegenwoordig drink ik gewoon wanneer ik dorst heb, maar wel een halve liter per uur minimaal, maar dat is niet zo bijzonder met mijn gewicht/lengte.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 30 mei 2012 13:05

http://www.voedingsadvies.info/gezond%2 ... age51.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoofdstukje vocht
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 30 mei 2012 13:48

Zoals al benoemd is het gevaarlijk om te veel te drinken, dit heeft te maken met de stofwisseling en de osmotische druk in de cellen. Wanneer je heel veel drinkt dan wil de lichaams eigen cel veel vocht aan trekken, omdat hij de concentratie stoffen zowel in de cel als daar buiten gelijk wil houden. Wanneer je veel drinkt is de concentratie stoffen buiten de cel veel meer verdunt dan in de cel, wat maakt dat de cel water aan gaat trekken. Hierdoor kan de druk zo hoog oplopen in de cel, dat de cel knapt. Het risico is dat er water in de longen loopt, er druk op de hersenen en zenuwen ontstaan. Het wordt ook wel water intoxicatie genoemd, wat een coma en zelfs de dood als gevolg kan hebben. Dit is echter alleen wanneer je geen vocht afvoert/afdrijft. (Lang leve mijn Anatomie & Fysiologie op school ;))

Mij lijkt het dan ook dat je op deze manier geen gevaar loopt op een water intoxicatie, aangezien je het vocht af blijft voeren. Echter vind ik het wel opvallend dat je zo vaak een urinestop maakt. Met 2 uur fietsen drink ik net geen 1l. water, als ik dit wel doe krijg ik een enorme aandrang wat voor mij dus betekent dat ik te veel gedronken heb aangezien ik voor het fietsen altijd naar het toilet ga. Ik moet daarbij zeggen dat ik zowel met mijn voeding als met het drinken in de experimentele fase zit.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 30 mei 2012 14:17

Zo ver zit ik niet van de minimale hoeveelheid van 0,5l per uur uit het advies hierboven. Hoewel, als je alleen over de tijd die ik echt gefietst heb rekent is het 0,9l per uur. Daarnaast was het redelijk rustig fietsen. Ik denk dat in het vervolg naar 1 bidon per 1 1/4 uur tot 1 1/2 uur ga en bij langere tochten 1 bidon per 1 1/2 tot 2 uur aangevuld met een reepje.

@Twiks: Leuk dat je zegt dat het bij jou de eerste twee uur goed ging. Ik stond na 20 km al een keer langs de kant van de weg, en met 30 km nog een keer. Toen had ik nog maar net een bidon leeg.

Als ik er zo over nadenk krijg ik de indruk dat mijn lichaam niet echt veel vocht vast kan houden. Als ik bij het avondeten een glas water met Roosvicee leegdrink kan ik nog voor het sportjournaal langs de wc.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2012 14:52

Gezien dat laatste zou ik eens een afspraak maken bij de huisarts.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 30 mei 2012 15:00

http://contence.biedmeer.nl/website/ind ... sItem=6917" onclick="window.open(this.href);return false;

Baat het niet , dan schaadt het ook niet :shock:
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 30 mei 2012 15:01

amclassic-fan schreef:Gezien dat laatste zou ik eens een afspraak maken bij de huisarts.
De typisch fluoriserend gele kleur door de vitaminepil zit ook binnen het uur in de urine. En als ik koffie drink ruim ik dat ook binnen het uur bij het plassen. Is dat vreemd?

eelcoz

eelcoz 30 mei 2012 15:53

vw schreef:
amclassic-fan schreef:Gezien dat laatste zou ik eens een afspraak maken bij de huisarts.
De typisch fluoriserend gele kleur door de vitaminepil zit ook binnen het uur in de urine. En als ik koffie drink ruim ik dat ook binnen het uur bij het plassen. Is dat vreemd?
Bij koffie heb ik dat ook. Zo raar is dat toch niet? In mijn studententijd liep ik in de kroeg na een bepaald aantal biertjes altijd netjes 1 op 1: Na ieder biertje moest ik naar het toilet. :lol:

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 10 jun 2012 18:22

toevallig een man van middelbare leeftijd? Onregelmatige/zwakke straal? 's Nachts ook vaak naar de WC? Misschien een geval van prostatisme. Even langs de huisarts, misschien beter met een pilletje.

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 10 jun 2012 22:34

Dat heb ik even opgezocht. De klachten moeten zijn::

- De urinestraal wordt minder krachtig en soms druppelt het maar wat
- Het duurt even voordat de eerste plas komt
- Kort achter elkaar weer moeten plassen en weinig urine per plas
- Nadruppelen, ook nog wel eens een paar druppels in uw broek
- Het gevoel hebben dat de blaas niet leeg wordt (residugevoel)
- Soms een branderig gevoel tijdens het plassen
- Moeilijk de plas op kunnen houden, soms zelfs helemaal niet
- 's Nachts enkele keren uit bed moeten om te plassen

Dat zie ik niet bij mezelf. Toch bedankt voor de suggestie.

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 12 jun 2012 17:52

Ik zelf denk met mijn biomedische achtergrond(=niet klinisch) dat er gewoon te veel gedronken is met te weinig zout. Je hebt lopen tanken als een malle zonder mineralen en alleen maar suikers. Aan suikers heb je niks binnen het kader van osmotische druk als we gaan hebben over fysiologie. Sterker nog als je sacherides verbrand dan heb je als je bijproduct H2O.(Pak de citroenzuur/Krebs cyclus ermaar bij) Over zout gesproken; je hebt een flink stuk gereden had je daarna veel zout aanslag op je huid? Als ik namelijk 3 uur knal en volle bak zweet dan kan ik letterlijk de zout kristallen van mijn armen en voorhoofd brokkelen. Verder heb ik begrepen dat je verder goed voelde gedurende trip en erna? Het is namelijk zo dat als er echt stront aan de knikker is dan heb je dat snel door. Nierfalen is het ook niet want dan plas je juist niet en heb je volgens mij last van oedeem/dikke poten.

Conclusie, doe wat zout bij je vocht. Zeker als je 7,5L denkt weg te moeten tanken, en met nadruk op denkt....



Edit;
Oja, er schijnt waterverslaving te bestaan. Ben er niet bekent mee en weet niet of het somatisch(lichamelijk) of psychisch is. Google maar.
Simpelweg omdat het zo is!

Plaats reactie