Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe racefiets budget 1200 euri dmv fietsplan?

stef1978
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2010 12:04

stef1978 18 apr 2012 20:56

Sinds drie jaar zit ik weer op de racefiets, een Peugeot uit 1995.

Nu zat ik vorig jaar al te kijken naar een nieuwe racefiets, maar toen uitgesteld. Nu moet het er maar eens van komen, en nu graag jullie advies.

Ik lees hier op het forum verschillende verhalen over carbon, over het vallen met een carbon fiets, is het waar dat een carbon sneller kapot gaat dan een alu?
En wat is belangrijk voor een fietser zoals ik, doe 5 keer per jaar mee aan tourrit en hou van de heuvels en bergen.
Is de afmontage 105 of Ultegra belangrijk en is het verschil groot?
Of kan ik beter het overige geld besteden aan nieuwe banden/computer.

Ik lees op forum's dat je zo'n 15 % kan afdingen op een fiets, maar volgens mij heeft dat geen zin als je meedoet aan het fietsplan?
ook ben je verplicht een verzekering af te sluiten, iets wat mij overdreven lijkt voor een racefiets.
Wat is slim, en wie heeft er ervaring met het fietsplan.

ik ben 188 cm en weeg zo'n 74 kg.

alvast bedankt

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 18 apr 2012 21:05

Dat je verplicht bent een verzekering af te sluiten, is volgens mij onjuist.
Verder: 105 is een prima groep, ultegra is weer een stapje hoger.
Over carbon of alu zijn al hele verhandelingen geschreven en in jouw prijsklasse zal het qua gewicht niet veel uitmaken. En verder kun je bij een valpartij bij beide soorten frames schade oplopen.
Ga gewoon eens een praatje maken bij een fietsenzaak met veel keuze.
prj

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2012 21:11

Op de nieuwprijs kun je 10% afdingen, meer niet en niet bij het nationaal fietsplan. Als je een verzekering afsluit (zeker niet verplicht), zul je ook een goedgekeurd slot moeten gebruiken!!! Weet je ook wat die wegen?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 18 apr 2012 22:43

klimmer schreef:Op de nieuwprijs kun je 10% afdingen, meer niet en niet bij het nationaal fietsplan. Als je een verzekering afsluit (zeker niet verplicht), zul je ook een goedgekeurd slot moeten gebruiken!!! Weet je ook wat die wegen?
Een fietsplan is een regeling vanuit de werkgever aansluitend op een fiscale voorziening van de overheid. De verzekering kan verplicht gesteld worden door de werkgever en dat wordt ook zeker gedaan. Dus even feiten nagaan voor dat je iets als zeker stelt.

Wat betreft 10% afdingen het maximum is hangt helemaal af van model en fietsenmaker. Op een overjarig modellen kan je zo 25% tot 40% afdingen is mijn persoonlijke ervaring.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 18 apr 2012 22:56

Aangezien iedere FM aan NFP geld moet afdragen zal je wellicht korting krijgen maar lijkt me logisch dat je een stuk minder krijgt.
En voor 1200euro lijkt het me intressanter om een alu fiets te kopen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Matthijs69
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2011 08:41

Matthijs69 19 apr 2012 11:48

Hi Stef,

Wat voor fietsplan hebben jullie op de zaak? Is het via een organisatie zsoals het Nationaal Fietsproject (NFP) of werkt jouw werkgever met een eigen fietsenplan. Mijn werkgever heeft voor het laatste gekozen en dat betekent dat de FM geen percentage hoeft af te dragen aan een instantie zoals het NFP en dan kun je meestal wat meer korting regelen. Ik heb me er de laatste tijd wel een beetje in verdiept, dus als je vragen hebt, hoor ik het wel.

Matthijs

jlve
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jan 2007 01:12

jlve 19 apr 2012 12:58

Matthijs69 schreef:Hi Stef,

Wat voor fietsplan hebben jullie op de zaak? Is het via een organisatie zsoals het Nationaal Fietsproject (NFP) of werkt jouw werkgever met een eigen fietsenplan. Mijn werkgever heeft voor het laatste gekozen en dat betekent dat de FM geen percentage hoeft af te dragen aan een instantie zoals het NFP en dan kun je meestal wat meer korting regelen. Ik heb me er de laatste tijd wel een beetje in verdiept, dus als je vragen hebt, hoor ik het wel.

Matthijs
Dit inderdaad.
Om belastingvoordeel te halen hoef je echt niet aan het NFP of andere "officiele" fietsplannen mee te doen. Het kan zo simpel zijn dat jij na aanschaf van je fiets de factuur inlevert bij je werkgever en dat die jou €750,- bruto voor netto uitkeert met je salaris.

stef1978
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2010 12:04

stef1978 19 apr 2012 20:14

Mijn werkgever zit vast aan het NFP. Dus daarom ook het verplichte verzekeren, want dat is een voorwaarde.
Morgen ga ik eens in de buurt kijken bij wat FM. En daar zal ik ook eens vragen hoe het zit.

hoorde namenlijk dat NFP uitgaat van de adviesprijzen, dus dan wordt het een moeilijk verhaal.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 19 apr 2012 20:45

Dat is dan een voorwaarde die je werkgever stelt, want het zeker niet verplicht om, als je via NFP een fiets koopt een verzekering te nemen. Ik heb ook een fiets via NFP maar geen verzekering. FM moet 15% aan NFP afdragen en zal dus in de meeste gevallen niet scheutig zijn met kortingen. Mijn FM zegt (maar nu is die niet al te klantvriendelijk): Ik geef nog geen ventieldopje cadeau bij een fiets via NFP.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 apr 2012 11:42

Mijn vriendin heeft afgelopen maand ook een racefiets aangeschaft via NFP, daarbij was ze absoluut niet verplicht een verzekering af te sluiten. Ook waren ze door het NFP inderdaad wat minder scheutig met het geven van korting.

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 23 apr 2012 12:19

haaldoor schreef:Dus even feiten nagaan voor dat je iets als zeker stelt.
Ja, aan dat zinnetje hebben we echt iets. :?
Overigens gaat het nu erg veel over het fietsenplan, maar misschien moet hij eerst eens een fiets vinden.
In dat kader: Verdiep je eens in de geometrie. Zit je goed op die peugeot uit 1995? Of wil je liever dieper of juist meer rechtop zitten? Dat is het eerste waar je naar moet kijken denk ik. Nadat je verschillende passende frames hebt gevonden, kun je gaan kijken naar afmontage, uiterlijk, materiaal, etc..

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 23 apr 2012 12:26

Superstick schreef:
haaldoor schreef:Dus even feiten nagaan voor dat je iets als zeker stelt.
Ja, aan dat zinnetje hebben we echt iets. :?
Overigens gaat het nu erg veel over het fietsenplan, maar misschien moet hij eerst eens een fiets vinden.
In dat kader: Verdiep je eens in de geometrie.
Goed punt dat het meer over de materiaal keuze moet gaan ipv regels omtrent fietsplan.
Punt dat ik met het 'zinnetje' wilde maken is dat als je info als 'zeker' post dat je wel even de feiten nagaat. Zie vaker hier wat veel "Hij heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt". Zonde als iemand daardoor een verkeerde keus maakt.

En nu inderdaad back on-topic wat betreft materiaal! :ugeek:

Plaats reactie